Unul dintre cele mai mari eșecuri imobiliare ale Primăriei Cluj-Napoca este, fără nicio urmă de îndoială,  Cartierul Tineretului. Afacerea s-a dus rapid pe apa sâmbetei și odată cu ea și cele 384 de locuințe sociale ce trebuiau predate cu titlu gratuit către municipalitate. Singurul lucru care a rămas din planul inițial este terenul de 203 ha pentru care administrația publică locală se războiește în instanță cu firma Polus Real Estate. 

În anul 2007, Primăria Cluj-Napoca s-a asociat cu firma Polus Real Estate pentru realizarea unui proiect imobiliar pe un teren situat pe Dealul Sf. Gheorghe, între Bulevardul Muncii şi Fâneţele Someşeni din Cluj-Napoca, luând naștere  societatea Cartierul Tineretului SRL. Administrația locală a participat cu 203 ha teren, estimate atunci la valoarea de 28.705.860 lei, iar firma Polus Real Estate cu 27.580.140 lei, bani cu care ar fi trebuit să se demareze construirea cartierului. În ciuda promisiunilor, afacerea care urma să dezvolte semnificativ (cel puțin în teorie) „orașul de cinci stele”  s-a dovedit a fi un adevărat fiasco.

Visul frumos s-a terminat rapid, pe motiv că investitorul privat nu a putut realiza investiția, iar clujeni și municipalitatea au fost nevoiți să-și ia „adio” de la proiectul imobiliar. N-a mai durat mult și Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca și firma Polus Real Estate au ajuns să își ceară drepturile în instanță, mărul discordiei fiind  terenul de 203 ha.  

În martie 2021, Tribunalul Cluj a decis că firma Polus Real Estate trebuie să achite Primăriei Cluj-Napoca suma de 61.814.827 euro, contravaloarea celor aproape 400 de locuințe sociale promise de investitorul imobiliar primăriei clujene, însă decizia a fost atacată cu recurs, iar cauza a fost strămutată la Curtea de Apel Alba Iulia.  

„Admite actiunea formulate de reclamanţii C.L.Cuj Napoca şi M.Cluj Napoca în contradictoriu cu pârâta C.T. Cluj SRL prin lichidator RTZ & PARTNERS SPRL şi- consecinţă: Obligă pârâta la plata în favoarea reclamanţilor a sumei de 61.814.827 Euro, reprezentând contravaloarea celor 384 de locuinţe sociale şi a obligatiei de a preda toate amenajările şi dotările aferente domeniului public: unitate de învătământ (şcoală), sediul de primărie de cartier, sediu poliţie precum şi întreaga infrastructură a retelelor de drumuri, reteţele de canalizare, inclusiv a zonelor verzi din întregul cartier. Respinge cererea de intervenţie principală formulată de intervenienta P.R.E.SRL în contradictoriu cu reclamanţii C.L. Cluj Napoca şi M.Cluj Napoca şi pârâta CTC, în aplicarea art.35 C.pr.civ. Cu cheltuieli de judecată pe cale separată. Cu recurs în 15 zile de la comunicare. Pronunţată în şedinţa publică din 05.03.2021.

Document: Hotarâre  575/2021  05.03.2021”, arată soluția pe scurt emisă de instanță. 

Cum se împarte terenul

Până la acest moment nu se cunoaște care va fi soarta terenului, însă există două posibilități concrete. În cazul în care Curtea de Apel Alba iulia va menține decizia magistraților de la Tribunalul Cluj, firma Polus Real Estate va fi obligată să plătească către primărie contravaloarea celor 384 de locuințe sociale promise, iar terenul va fi împărțit în funcție de capitalul social al societății Cartierul Tineretului, respectiv 51% din teren va ajunge la Primăria Cluj-Napoca, iar  49% va merge către firma Polus Real Estate. Putem spune că afacerea este destul de profitabilă având în vedere că prețul unui metru pătrat de teren în Cluj-Napoca valorează aproximativ 100 de euro.  În cazul în care primăria va pierde procesul, terenul va fi împărțit în același mod, însă Polus Real Estate va fi mai bogată cu aproximativ 62 de milioane de euro. 

Socoteala de acasă nu s-a potrivit cu cea din târg

Firma Polus real estate avea în plan să edifice peste 6.000 de unităţi locative, din care 384 erau locuinţe sociale care ar fi trebuit predate cu titlu gratuit către Primăria Cluj-Napoca, în cadrul proiectului ar fi urmat să fie făcute şi alte investiţii, precum creşă, grădiniţe, şcoală generală şi liceu, centre medicale, spital, patru lăcaşe de cult, servicii urbane şi administrative: primărie, poliţie, oficiu poştal, bancă, centru comunitar, pompieri, magazine, galerii, centre comerciale, dar şi un hypermarket. Valoarea estimată a investiţiei depăşea 510 milioane de euro. 

Planurile s-au schimbat, după ce, în urma unei majorări de capital, off-shore-ul cipriot DALMATOVO HOLDINGS LTD a devenit acționarul majoritar al Polus Real Estate.  Problemele au continuat după ce  Csiszer Lajos, omul de bază al afaceristului maghiar Demjan Sandorcu, a fost numit în funcția de administrator al societății. Acesta ar fi încercat să obțină un credit folosind drept garanție terenul pentru Cartierul Tineretul. Paskany nu ar fi fost de acord cu acest lucru, iar acționarii Trigranit i-au făcut plângere penală pentru că ar fi vrut să schimbe destinația terenului pentru a construi parc fotovoltaic. La scurt timp, Polus Real Estate a mai încercat o mișcare periculoasă, după ce a refuzat să construiască locuințele sociale și a cerut acest lucru în instanță, însă a pierdut procesul. 

Potrivit dosarului, în 2015 Arpad Paskany a solicitat administrației locale ”în nume personal, executarea unei datorii inexistente împotriva societății de proiect „în contextul iminentei dizolvări și lichidări a patrimoniului Cartierul Tineretului Cluj; administratorul Cartierul Tineretului Cluj a emis apoi un act de recunoaștere a datoriei pe care Cartierul Tineretului ar avea-o față de consiliul local și a convocat o adunare generală a asociaților societății de proiect pentru a se aproba executarea respectivei obligații”. Însă, Tribunalul Cluj a respins cererea Polus Real Estate. În momentul respectiv, procesul se află pe rolul unei alte instanțe, în faza de apel.

Curtea de Conturi Cluj a avut nevoie de 15 ani să observe problemele din Cartierul Tineretului

Potrivit ultimului raport al Curții de Conturi Cluj, inspectorii au descoperit abateri și nereguli financiare în valoare de 8,8 milioane de lei la societatea Cartierul Tineretului SRL.

„Au fost acordate, în perioada 2007-2009, avansuri pentru achiziția de imobilizări corporale, reprezentând lucrări de proiectare, fără respectarea prevederilor legale, cu consecința imposibilității recuperării ulterioare, înregistrarea pe pierderi și implicit reducerea capitalurilor proprii ale societății, de 2.367.546 lei. Au fost angajate și efectuate cheltuieli cu încălcarea prevederilor cuprinse în Contractul și Statutul societății, precum și în Legea nr. 31/1990 privind societățile comerciale, fiind cauzat un prejudiciu societății în sumă de 6.525.000 lei”, arată raportul Curții de Conturi Cluj referitor la administrația locală clujeană.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.