Campania electorală pentru alegerile parlamentare din acest an a început în 6 noiembrie și s-a încheiat în 5 decembrie. Politicienii au înțeles că promovarea în online este importantă pentru că românii sunt mai ușor de găsit pe Facebook decât pe stradă, motiv pentru care au investit sume consistente în postări sponsorizate pe rețelele de socializare. Înainte să vedem cât au cheltuit organizațiile județene în promovare pe Facebook, să trecem în revistă partidele care au reușit să treacă pragul electoral: PNL, USR-PLUS, PSD, UDMR și AUR. De menționat că au fost analizate doar partidele menționate anterior.

USR-PLUS Cluj, campioni în promovare. Zeci de mii de euro cheltuiți

Cu toate că campania electorală a început oficial în 6 noiembrie și a fost încheiată în 5 decembrie, USR-PLUS Cluj, Alianța a furat startul și a început promovarea pe Facebook în 15 octombrie când au cerut susținerea românilor pe care i-a îndemnat să semneze o petiție. În aceeași zi, a fost prezentată Oana Murariu ca fiind candidatul care deschide lista pentru Camera Deputaților. Pentru cele două reclame, Alianța a plătit aproximativ 400 lei.

Din 2 noiembrie, USR-PLUS a început să sponsorizeze pe Facebook postările în care au fost prezentanți candidații pentru Parlament, iar pentru fiecare persoană s-a cheltuit sume până în maximum 300 lei. Ulterior, de la mijlocul lunii noiembrie, Alianța a urcat prețul pentru promovare la 700 lei/postare.

Din 13 noiembrie până în 16 noiembrie, USR-PLUS Cluj a sponsorizat două postări în care a fost atacat Ovidiu Cîmpean, candidat la Camera Deputaților din partea PNL Cluj. Pentru aceste două reclame, Alianța a cheltuit aproximativ 1.200 lei.

Prima sponsorizare mai consistentă a USR-PLUS Cluj este din 14 noiembrie în care este prezentat un video prin care liderii Alianței au transmis un mesaj pentru vechea clasă politică. Promovarea a avut loc până în 1 decembrie și s-au cheltuit pentru ea între 5.000 și 6.000 lei.

Doar 500 lei a cheltuit organizația din Cluj pentru a promova video-ul în care Mark Rutte, premierul Olandei și-a arătat susținerea față de USR-PLUS. Și europarlamentarul Guy Verhofstadt, fost prim-ministru al Belgiei și-a arătat susținerea pentru Alianță, postare video promovată de USR-PLUS Cluj tot cu 500 lei.

În schimb, video-ul în care actrița Oana Pellea îi îndeamnă pe români să voteze USR-PLUS, filiala județeană din Cluj a plătit sponsorizare între 1.000 și 1.500 lei.

Între 1.000 și 1.500 lei a plătit USR-PLUS Cluj pentru promovarea unui video în care este prezentat turdeanul Ciprian Rigman ce a candidat pentru Camera Deputaților.

Peste 10.000 lei și-a alocat USR-PLUS Cluj pentru a promova atacul împotriva Cristinei Burci, ce s-a aflat pe locul 4 a listei PNL pentru Camera Deputaților, Alianța evidențiind faptul că în trecut, aceasta a făcut parte din PSD.

Cifrele publice din biblioteca de reclame a Facebook arată că Alianța USR-PLUS Cluj a plătit pentru promovarea pe Facebook pentru alegerile parlamentare între aproximativ 128.000 lei și 162.000 lei, adică între 26.000 euro și aproape 33.000 euro.

PNL Cluj nu a depășit 10.000 euro

Promovarea pe rețelele de socializare a Partidului Național Liberal, filiala Cluj, s-a axat pe realizările făcute și viitoarele planuri politice, spre deosebire de Alianța USR-PLUS Cluj care, în stilul caracteristic, și-a atacat și adversarii politici.

O singură postare anti-PSD a fost promovată de PNL Cluj pentru care liberalii au plătit între 1.500 lei și 2.000 lei.

Spre deosebire de USR-PLUS, liberalii nu au furat startul campaniei electorale, prima postare promovată pe Facebook a început exact în 6 noiembrie, așa cum prevede regulamentul.

Cea mai mare investiție pe Facebook s-a alocat postărilor în care Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj și primarul Emil Boc și-au anunțat susținerea pentru candidații PNL la parlamentare. Spre exemplu, pentru postarea în care apare Emil Boc a fost plătită suma de aproximativ 4.5000 lei pentru perioada 7 noiembrie – 5 decembrie.

Cifrele publice din biblioteca de reclame a Facebook arată că PNL Cluj a plătit pentru promovarea pe Facebook pentru alegerile parlamentare între aproximativ 37.000 lei și 49.000 lei, adică între 7.000 euro și 10.000 euro.

PSD Cluj, investiție minimă

Partidul Social Democrat, filiala Cluj a investit foarte puțini bani în promovare pe Facebook. Cifrele din biblioteca de reclamă arată că PSD Cluj a investit în Facebook între 1.000 euro și 1.800 euro. Cele mai costisitoare postări promovate de PSD Cluj sunt cea în care apare Vasile Dîncu și Răzvan Ciortea și o postare în care partidul prezintă realizările PSD cât timp s-a aflat la guvernare. De menționat că PSD Cluj a început promovarea pe Facebook abia în 23 noiembrie.

AUR și UDMR nu au investit în plan local

Alianța pentru Unirea Românilor (AUR), filiala Cluj nu a investit în promovare la nivel local. În schimb, Alianța a investit la nivel național din perioada, atenție, martie 2019 – decembrie 2020 a investit doar 45.362 lei.

Nici UDMR Cluj nu a investit în reclame pe Facebook la nivel local.

Cu toate acestea, cele două partide au reușit să treacă pragul electoral.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.