Baza de Aviație 86 Aeriană de lângă Fetești, județul Ialomița, cea mai mare unitate de aviație din România este condusă de clujeanul Cătălin Micloș. Comandorul clujeasn este primul pilot român de F-16 care ajunge într-o funcție atât de importantă.

Comandorul Micloș a făcut parte din prima serie de piloți români ce au făcut trecerea pe noul avion multirol al Forțelor Aeriene Române.

Și mai puțină lume știe că pilotul este un erou în adevăratul sens al cuvântului și că în 2002, pe când survola satul Săndulești, de lângă Turda, avionul său, un Mig 21 s-a stricat brusc. O pompă de combustibil nu a mai funcționat și astfel motorul s-a oprit.

Nu s-a catapultat peste un sat

Decizia dictată din turnul de control pentru tânărul locotentent de atunci, Cătălin Micloș, a fost una simplă, catapultare. Numai că avionul se afla deasupra satului iar pilotul nu a putut lăsa ca aeronava, o bombă în adevăratul sens al cuvântului, să cadă peste casele oamenilor sau peste copiii care se jucau pe stradă în ziua toridă de vară, când a avut loc tragedia.

Cu avionul fără motor, Micloș a luat decizia de a se catapulta în ultima clipă, și doar atunci când Mig-ul 21 era departe de orice casă. Asta l-a costat foarte mult, deoarece catapultarea de la altitudine mică și dintr-un avion aflat în vrie i-au produs, atunci, un grav traumatism de coloană vertebrală.

Cum s-a îndrăgostit de meseria de pilot

Atracția pentru cariera militară a existat încă din anii de școală primară, poate influențată puțin și de tatăl său, militar de carieră la momentul respectiv. A copilărit în Brăila, însă mai toate vacanțele le petrecea la bunicii din partea mamei, în Ardeal.

A urmat cursurile Școlii Militare de Ofițeri de Aviație de la Boboc, fiind printre ultimele generații cu un ciclu de 5 ani de studii. Rememorează amuzat prima „suprasarcină” într-un avion, când a fost oarecum speriat de către un instructor. Era convins că nu-i va plăcea zborul super-sonic.

După absolvire a fost selecționat pentru a lua calea Bazei de la Câmpia Turzii, unde avea să se așeze la manșa aeronavei MiG 21 LanceR. De fapt, a fost între primii piloți care au zburat versiunea mult îmbunătățită a lui MiG 21 la baza din Ardeal. A adunat peste 1.000 de ore de zbor super-sonic cu acest avion, iar la primele discuții despre formarea unei noi escadrile în România, cu aeronave avansate tehnologic, a fost încântat de perspectivă.

Trimis să zboare pe F16

Din evaluările periodice, publice, era de așteptat să fie între primii selecționați să facă trecerea la noul avion: F-16 Fighting Falcon. Vestea a fost primită cu bucurie, de comandorul Micloș care urma să fie între primii trei piloți care plecau în Portugalia, pentru formare. Doi ani a petrecut Comandorul în țara fado-ului, unde și-a lua și familia, de care este foarte atașat.

A fost comandantul primei escadrile de F16

După această perioadă, într-un timp record, a obținut nu doar acreditarea de pilot de F-16 cât și pe cea de instructor de zbor pentru aeronavă, împreună cu un alt coleg, Mihăiță „Miță” Marin. Ei coordonează formarea unei noi gărzi de piloți de vânătoare români, cei care vor zbura aeronava F-16, acreditată acum pentru misiunile de poliție aeriană NATO.

Comandorul a petrecut multă vreme prin baze militare din alte țări aliate, pe lângă experiența uriașă din Portugalia. Are o viziune foarte deschisă despre viitorul aviației militare în România și dorește să implementeze cât mai multe idei de succes de la alții.

Escadrila Warhaks, cea pe care o comandă, și-a luat numele de la o celebră escadrilă care a apărat regiunea în timpul celui de-al doilea Război Mondial (Escadrila 53). A descoperit că unul dintre simbolurile utilizate atunci era un Mickey Mouse restilizat, călare pe un cal, și l-a adoptat ca emblemă suplimentară șoimului care este antet oficial.

Viața la Baza 86 și dragostea de Cluj

Din 2016, comandorul zboară din Baza 86, însă familia a rămas la Cluj-Napoca. Este orașul pe care îl iubește și de fiecare dată când are măcar două zile libere trage câte o fugă acasă. L-am întrebat dacă nu i se pare prea obositor, dar mi-a răspuns că știind ce-l așteaptă acolo, cei doi copii și soția, i se pare că ajunge imediat.

Am fost mânat de curiozitate să-l întreb dacă ar fi de acord ca moștenitorii săi să îmbrățișeze cariera de pilot. Așa cum ar sfătui pe oricine, imaginea trebuie privită în ansamblu. Această meserie, poate cea mai frumoasă din lume, implică multe sacrificii, mai ales pe plan personal. Timpul petrecut departe de cei dragi nu prea mai poate fi recuperat. Pe de altă parte, are dorința fermă de a forma generații noi de piloți cu viziune, cu mentalitate proaspătă, gata să facă cinste poveștii aviației militare din România.

Povestea lui Cătălin Micloș a fost redată pe largă de revista 4x4Wheels, parte a grupului de presă Turbomag.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.