Piaţa auto este cea mai afectată de criza financiară globală, iar pentru anul 2009 se preconizează că va urma un alt val de scăderi ale vânzărilor. Vânzările de maşini noi au înregistrat luna trecută cea mai puternică scădere din ultimii zece ani, de peste 50%, nivelul acstora fiind sub 15.000 de unităţi. De asemenea, pentru prima dată, nu numai principalul constructor autohton, Dacia, se confruntă cu mari scăderi ale vânzărilor, dar şi în cazul mărcilor de import se întâmplă acelaşi lucru.

Criza financiară globală se resimte pe deplin pe piaţa de maşini din toată lumea, această piaţă fiind cea mai afectată de criză. Vânzările de maşini noi au înregistrat luna trecută cea mai puternică scădere din ultimii zece ani, de peste 50%, nivelul tranzacţiilor fiind sub 15.000 de unităţi. De asemenea, este pentru prima dată când nu numai principalul constructor autohton, Dacia, înregistrează mari scăderi ale vânzărilor, dar şi în cazul mărcilor de import se întâmplă acelaşi lucru, ele fiind cu peste 50% mai mici sau chiar cu 70% în anumite cazuri. Un asemenea nivel al comercializărilor de maşini noi a mai fost consemnat în noiembrie 2003. În luna noiembrie a acestui an, singurele mărci de automobile din totalul celor 68 de branduri auto comercializate pe piaţa locală care au înregistrat creşteri au fost Nissan şi Suzuki. Nissan a înregistrat vânzări de 501 autovehicule, faţă de 313 în aceeaşi perioadă a anului trecut, în timp ce Suzuki a atins un nivel de 204 unităţi, dublu faţă de acelaşi interval al anului trecut. De asemenea, alte două mărci au avut parte de vânzări egale faţă de noiembrie 2007, acestea fiind Lada şi Lancia. Lada si-a menţinut vânzările în noiembrie la şapte unităţi, în primele 11 luni înregistrând chiar o creştere de 15%, în timp ce Lancia şi-a păstrat standardul de trei unităţi. Chiar şi Mazda, care şi-a triplat volumul în primele zece luni din 2008, a scăzut cu aproape 20% în noiembrie, la 114 unităţi, ceea ce a determinat compania să-şi reestimeze obiectivul pe anul în curs, la 2.500 de maşini, faţă de 2.700 anterior, potrivit Ziarului Financiar. În condiţiile în care în noiembrie 2007 majoritatea importatorilor depăşiseră deja obiectivul stabilit pe anul respectiv, iar promoţiile "de iarnă" ofereau discounturi de numai câteva procente, anul acesta nici reducerile de peste 30% sau posibilitatea de achitare a numai jumătate din preţul maşinii la achiziţie şi jumătate după un an nu au reuşit să oprească piaţa auto de la scădere. De altfel, piaţa locală se aliniază la "standardele europene", în condiţiile în care în 2008 pieţe cu volume ridicate, precum Spania sau Italia, au avut prăbuşiri de 20 şi chiar 40%.

Importatorii de „rable” sunt de vină

Declinul pieţei auto mondiale se simte din plin şi în România, unde creşterile din ultimii ani nu anunţau nicidecum actualul dezastru, ci doar o stagnare sau, cel mult, o uşoară scădere pe anumite segmente. Producătorii şi importatorii români dau vina pe importul de rable, de care s-a temut Guvernul român, atunci când a introdus taxa iniţială de primă înmatriculare. “Importul de maşini second-hand, în contextul crizei economico-financiare mondiale, pune în pericol activitatea companiilor auto şi locurile de muncă din industria românească producătoare de maşini”, a declarat Francois Fourmont, directorul general al Automobile Dacia. Ultima "recesiune" a pieţei auto locale s-a produs între anii 1998 şi 2001, când volumul vânzărilor de autovehicule a înregistrat o scădere de la 120.000 la 80.000 de unităţi. În present, majoritatea importatorilor şi dealerilor se confruntă cu o creştere a stocurilor, care blochează lichidităţile companiilor. În contextul în care trendul descendent continuă şi în luna aceasta, piaţa totală de autovehicule nu va depăşi în anul curent valoarea de 325.000 de autovehicule, faţă de cea de 366.000 de unităţi realizată anul trecut.

Oferte atrăgătoare la automobile

Automobile Dacia, pentru prima oară în istoria sa, oferă o reducere de până la 800 de euro pentru modele fabricate în perioada ianuarie – mai 2008. AutoItalia, importatorul Fiat pe piaţa locală, ofertează, pe lângă obişnuitele reduceri, şi posibilitatea de a achita jumătate din valoarea maşinii la achiziţie şi peste 13 luni, în 2010, se achită restul de 50%. “Pentru fiecare dintre modelele: Panda, Albea, Punto Classic, Grande Punto sau Linea, plăteşti jumătate acum, iar restul în 2010. Vino şi profită de pachetul FIAT 50 şi ai Panda la 3.350 Euro, Albea la 3.830 Euro, Punto Classic la 4.125 Euro, Grande Punto la 4.990 Euro sau Linea la 5.500 Euro. Preţurile includ TVA”, aceasta fiind oferta promovată de importatorul Fiat. Romcar, importatorul Ford pe piaţa locală, a demarat noua promoţie pentru sărbătorile de iarnă, care implică discounturi de până la 25% pentru toate modelele Ford. Discountul de 25% presupune numai anumite versiuni ale modelului de clasa mică Fiesta. “Din 1 noiembrie, Moş Crăciun lucrează cu Ford. Vino în showroom-urile Ford şi vei primi cadou până la 25% din valoarea oricărui model din gamă achiziţionat în perioada 1 noiembrie – 31 decembrie”, este promoţia celor de la Ford. Şi grupul Renault a pregătit diferite oferte pentru a atrage cât mai mulţi clienţi. Astfel, pe lângă reduceri promoţionale pentru toate modelele, precum discounturi de până la 2500 de euro cu TVA sau contravaloarea taxei de poluare, Renault oferă şi dobânda zero în cazul finanţării prin intermediul societăţii RCI Leasing România.

Scăderi masive şi în alte ţări europene

În Spania, declinul a continuat în noiembrie, după ce în octombrie piaţa auto locală scăzuse cu 40%. Luna trecută, vânzările de maşini noi au scăzut cu 50%, de la 125.000 în noiembrie 2007, la doar 63.000. Pentru primele 11 luni declinul total e de 26%. În Suedia,vânzările au scăzut cu 36%, până la 17.600 de maşini. A fost cea mai dură scădere lunară din ultimii 15 ani în  această ţară, iar reprezentanţii industriei spun că acum criza loveşte în forţă. În octombrie, piaţa auto suedeză a scăzut cu 23%, iar în primele zece luni s-a contractat cu 12%. Pentru Japonia, noiembrie a fost o lună dură, vânzările au scăzut per total cu 18% la vehicule, iar excluzând categoria minicar, respectiv maşini cu motoare de sub 660 centimetri cubi, scăderea a fost de 27%. E de aşteptat ca vânzările de maşini în Japonia să atingă anul acesta nivelul de 3,2 milioane de unităţi, cel mai mic din 1974 încoace. În Franta, piaţa  a scăzut cu 14% în noiembrie, vânzările de maşini noi rămân pe plus la 11 luni datorită unor luni bune la început de an. Luna trecută au fost şi mărci la care vânzările au scăzut dur, cu 43% la Opel şi 48% la Hyundai. La Dacia, vânzările au fost cu 14% mai mari în noiembrie, iar la 11 luni au urcat cu 40%, până la peste 39.000 de maşini. În cazul Italiei, primele informaţii arată că piaţa auto italiană a scăzut cu 30% în noiembrie, comparativ cu aceeaşi lună din 2007. În octombrie, înmatriculările au scăzut cu 19%, iar pe primele zece luni scăderea a fost de 12%, de la peste 2,1 milione de unităţi la 1,9 unităţi.

Andreea Mitrică

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.