Drumul agricol care va crea o legătură între Floreşti şi cartierul Grigorescu din Mănăştur ar putea să fie gata la toamnă. Deşi în proiectul prezent va fi doar o „centură” de pământ, există posibilitatea lărgirii şi asfaltării sale, astfel că floreştenii ar putea ajunge mai uşor în Cluj, înainte de finalizarea drumului ocolitor de sud, pentru care există deja studiile de fezabilitate.

Alternativa pentru circulaţia pe DN1, centura Floreşti-Grigorescu, din partea de Nord a localităţii Floreşti, avansează pe zi ce trece. Lucrările au termenul de finalizare pe 31 decembrie 2013, iar investiţia totală este de aproape un milion de euro, proiect finanţat din fonduri europene prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală şi realizat de SC Cridov.

Drum de exploatare agricolă

„În prezent se lucrează la foc continuu, din plin, aş putea spune. Este şi vremea bună pentru astfel de lucrări. Drumul ar trebui să fie gata până la sfârşitul anului, dar la ritmul în care avansează lucrările, eu cred că în luna septembrie va fi gata. A fost realizat pe fonduri europene, vizează Axa 1, măsura 2.5 A. Costurile se ridică la aproape 900.000 de euro. La ora actuală drumul se realizează la nivel de trafic greu, ceea ce înseamnă că a fost astfel proiectat încât să poată suporta vehicule de mare tonaj. Fundaţia este făcută în trei straturi. La bază se pune balastru, peste care vine piatră de carieră, iar al treilea strat e tot piatră de carieră, dar mai măruntă. Apoi urmează aplicarea unei răşini sintetice speciale, folosită de constructorii de drumuri pentru a evita apariţia eventualelor fisuri. Drumul de exploatare agricolă va fi deschis circulaţiei publice, deci se poate ajunge în Cluj. Lucrările merg până la limita de proprietate cu municipiul Cluj-Napoca, deci drumul iese în strada Donath, pe la est de Valea Hăitaşului”, a declarat primarul Horia Şulea pentru Gazeta de Cluj.
Primăria Floreşti a demarat în luna martie lucrările de realizare a drumului de legătură Floreşti – Cluj. Şi edilul Emil Boc a declarat în luna ianuarie că doreşte realizarea unui drum de ocolire Floreşti-Cluj, care să pornească de la nodul de autostradă din Gilău şi să intre în sensul giratoriu de lângă Cora, la intrarea în cartierul Grigorescu. Astfel, cei care au drum în această parte a oraşului pot evita traficul din Floreşti şi de la podul din Mănăştur. Acest proiect ar implica şi construirea unui pod peste Someş. ”Centura de Sud” va fi construită pe bani europeni, spune Emil Boc, iar din cei 8,5 km ai acestui drum rapid, 4 vor fi în municipiul Cluj-Napoca.

Drum rapid pe terenul altora

”Este un drum rapid, pe o distanţă de 8,5 kilometri, de la nodul de Autostradă până la sensul giratoriu de la Cora prin spate de la Cora. Trebuie şi un pod peste Someş. Ar veni de la nodul de autostradă şi nu ai mai veni prin Floreşti şi ai ieşit direct la sensul giratoriu de la Cora. Această bretea rapidă ar ajuta si spitalul regional de urgenţă”, a precizat Emil Boc.

Colegul său din Floreşti, însă, a declarat pentru Gazeta de Cluj că acest proiect nu se poate realiza în varianta propusă de Emil Boc. Aceasta pentru că drumul ar intra în zona de restricţie sanitară de pe terenul Companiei de Apă Someş, iar cursul sinuos al râului nu permite realizarea unui traseu prin construirea unui singur pod, care să ducă până la capătul cartierului  Grigorescu.

De altfel, şi terenul pe care ar urma să fie construită centura imaginată de Boc, aparţinând în prezent de Muzeul de Apă, ridică probleme. Acesta este în proces de retrocedare. „Compania de Apă era cuprinsă în limitele localităţii Floreşti. În 1962 CAP-ul din Floreşti a semnat un protocol cu actuala Companie de Apă, în prezent aflată în subordinea Consiliului Judeţean Cluj, prin care cea de-a doua se obliga să dea la schimb pentru terenurile agricole primite de actualul Muzeu al Apei suprafeţe egale în altă parte. Însă aceste terenuri nu au mai fost date niciodată celor deposedaţi de comunişti, astfel că protocolul ar trebui să fie nul de drept şi proprietarii să fie puşi în posesie, e vorba de 187 de hectare. Problema aceasta poate fi pusă şi în legătură cu limitele administrativ-teritoriale. Eu consider că proprietatea locuitorilor din Floreşti trebuie respectată”, a declarat primarul Şulea pentru Gazeta de Cluj.

La nord toată lumea e de acord

Consiliul Judeţean Cluj şi Primăria Floreşti au anunţat deopotrivă, şi chiar au inclus în bugetele pentru anul 2013, investiţia într-o mini-centură de la Floreşti spre Cluj-Napoca, prin spatele Praktiker şi Polus şi care să ajungă pe Valea Gârbăului. ”Există, din 2007, un proiect care vizează instituirea unei bretele de circulaţie care vine din Floreşti prin spate pe la Polus şi iese la Valea Gârbăului. Noi ne vom implica în amenajarea unui drum de un kilometru de pe Valea Gârbăului spre Mănăştur, dar vom reabilita şi drumul Sfântul Ion – Făget, pentru a duce traficul spre Calea Turzii. Această bretea de circulaţie are o importanţă majoră pentru cei care vor să ajungă la Spitalul Regional de Urgenţă, din Floreşti şi se va decongestiona DN 1”, a precizat Primarul Emil Boc. În plus, municipalitatea doreşte să prelungească drumul prin modernizarea şoselei din Feleacu până la Calea Turzii, banii fiind alocaţi de la bugetul local.

Primăria Floreşti a finalizat deja un studiu de fezabilitate pentru un drum de 3,2 km care ar urma să facă legătura dintre această comună şi municipiul Cluj-Napoca, proiect justificat de desele blocaje care au loc pe DN 1, a declarat pentru BuzzNews.ro primarul comunei, Horia Şulea. Acesta a confirmat pentru Gazeta de Cluj că acest proiect este inclus în bugetul pe anul 2013 al localităţii pe care o conduce.

Primăria Floreşti urmează să organizeze licitaţia pentru proiectul tehnic si execuţie, lucrările fiind evaluate la 3 milioane de euro dacă drumul se realizează integral la nivelul solului sau 4 milioane de euro dacă va fi construit un viaduct de aproximativ 500 de metri. Din cei 3,2 km ai drumului, 2.850 de metri se află pe teritoriul administrativ al comunei Floreşti, iar restul pe raza municipiului Cluj-Napoca. Potrivit lui Horia Şulea, sunt posibile în acest mai multe variante constructive. O variantă ar fi să iasă pe strada Sf. Ion din Făget şi alta în zona secţiei 4 poliţie, din capătul Mănăşturului.

 

Diana Gabor

 

 

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.