Încet dar sigur infrastructura care se realizeaza în jurul fabricii Nokia de la Jucu începe sa prinda contur. Una dintre cele mai cunoscute firme de constructii care activeaza pe piata româneasca, FCC Construction a primit contractul privitor la realizarea unei cai ferate care sa lege parcul industrial de DN 17. Aceeasi societatea lucreaza si la tronsoanele Livada-Dej si Dej-Bistrita lasate neterminate de grecii de la Efklidis. Unul din motivele întârzierii lucrarilor pentru stadionul Ion Moina este legat si de firma spaniola care a încercat sa “joace“ la doua mâini licitatia.

Cei de la FCC Construction, chiar daca sunt cunoscuti pe piata clujeana, au încercat sa câstige licitatia pentru construirea stadionului Ion Moina într-un mod mai putin “ortodox”. Din aceste motive, licitatia a fost declarata nula, urmând ca pe viitor sa se organizeze o alta selectie de oferte pentru stadionul clujean. Mai concret, FCC Construction face parte dintr-un trust spaniol de constructii, FCC (FOMENTO DE CONSTRUCCIONES Y CONTRATAS, S.A.). Din aceeasi societate face parte si SC Alpine Mayreder din Austria. Cu toate acestea, cele doua firme au participat în mod separat la licitatia de atribuire a lucrarilor pentru Moina. FCC a achizitionat pachetul majoritar de actiuni al Alpine în 2006.

Astfel, FCC Construction si Alpine Mayreder au mai câstigat un important proiect de infrastructura rutiera din România, centura de ocolirea a Bucurestiului. Pentru aceasta lucrare, statul va plati consortiului FCC peste 30 de milioane de euro. Alpine Bucuresti a fost înfiintata în 1999, este detinuta integral de Alpine Mayreder, care a avut în 2006 o cifra de afaceri de 2,5 miliarde de euro.

În 2004, FCC Construction împreuna cu Efklidis au fost doua dintre câstigatoarele licitatiei organizate de CNANDR pentru reabilitarea drumului public national Cluj-Napoca – Livada – Dej – Bistrita-Nasaud, contractul obtinut fiind în valoare de 850 miliarde lei vechi.

<h5>Drumuri spaniole</h5>

Una dintre cele mai prolifice societati de constructii care activeaza în infrastructura României este FCC Construction din Spania. Indiferent de culoarea politica a celor de guvernare, spaniolii câstiga licitatii extrem de importante de reabilitare sau realizare a cailor de acces terestre din tara. Una dintre aceste lucrari este realizarea unei parti importante în cadrul proiectului „Reabilitare DN 66 Filiasi – Petrosani”, portiunea ce traverseaza teritoriul judetului Gorj. Spaniolii vor lucra portiunea dintre Filiasi si Rovinari, în lungime de cca.48,9 kilometri, iar lucrarile sunt platite dintr-un contract finantat din fonduri ce provin de la Banca Europeana pentru Dezvoltare si de la Guvernul României.

De asemenea, cei de la FCC Construction au primit si realizarea podului care va face legatura între Calafat si Vidin, lucrare care va fi începuta în 2008. Acest proiect are o valoare de 170 de milioane de euro care va fi suportata de guvernele bulgar si român, partea pe care o va avea de platit România fiind de 52 de milioane de euro. constructia se va finaliza în 2010 si va include un fir rutier si unul feroviar si rutier cu o lungime de 1,97 kilometri. Trecerea Dunarii va avea doua benzi pe sens, linie feroviara, un trotuar pentru pietoni si o pista pentru biciclisti cu o latime de doi metri. Construirea podului va intra în atributiile partii bulgare, partea româna urmând sa asigure realizarea infrastructurii rutiere si feroviare de conectare la pod. O alta lucrare primita de cei de FCC Construction este intitulata sugestiv “Podul lui Adrian”, adica pasajul Basarab din Bucuresti. Pentru acest proiect, spaniolii sunt asociati cu SC Astaldi, o firma despre Gazeta de Cluj a facut mai multe dezvaluiri în numerele anterioare. Primaria bucuresteana va pentru acest proiect peste 470 de milioane lei. De asemenea, FCC Construction lucreaza si la reabilitarea soselei dintre Cluj si Livada, cu o valoare de 25,3 milioane de euro.

<h5>Radacinile românesti</h5>

Structura actionariatului Alpine este 79,27% – FCC Construction, iar 20,73% – Dietmar Aluta-Oltyan (care este si CEO al Alpine Mayreder). Alpine SA România a fost înfiintata în 1998, cu o structura similara celei din compania austriaca Alpine Mayreder Bau GmbH, iar managementul în constructii si conceptele de calitate sunt aceleasi ca la Alpine Mayreder. În 1999, compania a devenit actionar principal la Granitul SA Bucuresti si Scaep Giurgiu Port SA. Alpine a mai câstigat un proiect important în România, si anume construirea unui nou sediu al companiei Petrom, pentru care va primi 85 milioane euro.

FCC Construction detine 80% din Alpine Mayreder din Austria, „societatea mama” a firmei Alpine România, unde are interese si omul de afaceri Ion Tiriac. La mijlocul anului trecut, trustul spaniol FCC a achizitionat pachetul majoritar de actiuni al Alpine. Pe site-ul societatii FCC Construction se precizeaza faptul ca detine participatii la Alpine Mayreder Bau GmbH din Austria. Structura actionariatului Alpine este 79,27% – FCC Construction, iar 20,73% – Dietmar Aluta-Oltyan (care este si CEO al Alpine Mayreder).

<i>

FCC Construction doreste sa intre si pe piata imobiliara din România. Spaniolii doresc sa construiasca unul dintre viitoarele centre comerciale din Bucuresti, Sun Plaza, si a unui proiect rezidential dezvoltat de un investitor spaniol, care va cuprinde 500 de locuinte.

Cu toate acestea, societatea spaniola nu renunta la licitatiile privitoare la infrastructura, ei intentionând sa participe la licitatiile pentru tronsoanele mai dificile de pe autostrada Bucuresti-Brasov. Compania are 80 de angajati si a realizat în 2006 o cifra de afaceri de 12 de milioane de euro, iar pentru 2007 se estimeaza circa 40 de milioane de euro. Grupul FCC, care detine activitati în constructii, Real Estate, mediu si productie de ciment, a realizat în primele noua luni de anul trecut venituri nete de 6,3 miliarde de euro.

Stefan Trandafir

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.