Caietul de sarcini pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru proiectul metroului clujean a fost cumpărat de cinci asocieri de firme. În aceste asocieri se regăsesc companii românești înființate peste noapte sau care sunt abonate la banii publici. Termenul estimat pentru evaluarea ofertelor depuse este de 3 luni, firma câștigătoare urmând să fie anunțată la începutul lunii noiembrie 2019. De asemenea, termenul prevăzut pentru realizarea studiilor este de 27 de luni din momentul anunțării firmei câștigătoare.

Asocierea SWS Engineering Spa (Italia) – SYSTRA (Franța) – METRANS Engineering SRL (România)

METRANS Engineering SRL (România) este și prima societate care, în septembrie 2018, a primit bani pentru proiectul metroului clujean. SRL-ul a primit 100.000 de lei de la Primăria Cluj Napoca pentru consultanța necesară realizării caietului de sarcini necesar studiului de prefezabilitate referitor la acest proiect. Compania aparține lui Dumitru Radu-Gabriel (administrator și acționar cu 40% din acțiuni, n.red.) și a fost înființată cu trei luni înainte de a primi contractul respectiv. Printre acționari se mai regăsesc TRICA MADALINA STEFANIA, VLASCEANU MARIUS și POPA SEVER LIVIU, care au câte 20% din pachetul de acțiuni.

Dumitru Radu Gabriel este manager de proiecte la societatea Metroul SA, o ”căpușă” a companiei de stat Metrorex, care administrează metroul din București. Spre sfârșitul anului trecut el a organizat o ”vizită de lucru” în cadrul căreia Gheorghe Șurubaru (city-managerul municipiului Cluj Napoca), Virgil Poruțiu, director tehnic și Liana Henț, șef serviciu investiții, la Primăria Cluj Napoca, au fost plimbați prin subteranele metroului bucureștean, pentru a vedea cum funcționează trenul subteran.

SWS Engineering Spa este o societate care se ocupă, mai curând, de stațiile de pompare și de epurare. Societatea este controlată de compania austriacă SONNEK ENGINEERING care, potrivit propriei prezentări, are ”o dublă specializare: atât în echipamente și tehnica de pompare, cât și în proiectare și instalații la cheie”. A doua firmă din asociere, firma franceză SYSTRA, s-ar putea ocupa de acest gen de lucrări. Compania este formată dintr-un grup internațional de ingineri și consultanți în domeniul mobilității, ale cărui domenii de activitate includ, dar nu se limitează la transportul feroviar și cel public.

Asocierea Explan SRL (România) – DR. SAUER and PARTENERS (UK)

Firma Explan SRL este din Cluj Napoca și pentru anul trecut a raportat o cifră de afaceri de 1,6 milioane de lei, un profit de aproape 800.000 și 3 angajați. Firma este administrată de Petru Ciufudean, care este și unicul acționar. El a fost partener de afaceri cu constructorii Mircea Bobar și Ioan Apostol, de la firma clujeană NV Construct, o ”protejată” a administrației locale clujene. Firma este specializată în efectuarea studiilor tehnice.

Compania Explan a câștigat contractul cu Primăria Cluj Napoca pentru elaborarea studiilor topografice și geotehnice pentru Centura Metropolitană a Clujului. Firma a primit contractul după ce a contestat la CNSC licitația pentru acest proiect.

DR. SAUER and PARTENERS  este o companie londoneză specializată în realizarea proiectelor tehnice pentru tunele.

Asocierea METROUL SA (România) – PADECO CO., LTD ( Japonia)

În cadrul firmei Metroul SA, unul dintre factorii decidenți este Gheorghe Udriște, fost senator PNL. Potrivit unui raport al Corpului de Control al Primului Ministru, realizat în urmă cu câțiva ani, contractul dintre Metrorex si Metroul SA prevede ca instituția privată să ofere servicii de consultanță și asistență tehnică în absolut toate contractele încheiate de compania de stat. Conform contractului semnat în urmă cu câțiva ani, Metrorex trebuie să apeleze la serviciile Metroul SA dacă pune becuri în stațiile de metrou, dacă amplasează bănci pentru calatori, etc. Pentru asemenea operațiuni, Metroul SA efectuează măsurători, întocmește planuri, trimite specialiști care elaborează strategii, iar la final prezintă companiei Metrorex suma care trebuie plătită pentru consultanță. Spre exemplu, pentru consultanța oferită în cazul Magistralei 5 – Drumul Taberei, SC Metroul SA, în asociere cu Systra SA, a încasat aproape 45 de milioane de lei.

”În perioadă 2005-2012, Metrorex a încheiat 9 contracte de prestări servicii cu S.C. Metroul S.A. și cu diverse asocieri fără personalitate juridică din care această societate comercială a făcut parte, a căror valoare totală este de 585,6 milioane lei, din care Metrorex S.A. a efectuat deja plăți în sumă totală de 186,8 milioane lei. Astfel, în perioada 2007-2009, Metrorex a încheiat 3 contracte cu S.C. Metroul S.A., în valoare cumulată de 245,7 milioane lei pentru servicii de consultanță și asistentă tehnică, iar în intervalul 2009 – 2011 a încheiat încă 6 contracte similare în valoare cumulată de 339,8 milioane lei.”, se arată în raport.

Compania japoneză Padeco este reprezentată de TEODORESCU MAGDALENA, care este și interfața grupului american Seneca. Cele două societăți au câștigat și contractul de aproape 6 milioane de lei pentru realizarea revizuirii studiului de fezabilitate necesar construirii legăturii dintre Aeroportul Henri Coandă din București cu rețeaua de metrou a Metrorex din Capitală.

Asocierea EUROCERAD INTERNATIONAL SRL (România) – 3TI PROGETTI ITALIA-INGEGNERIA INTEGRATA S.p.A.(Italia)

Eurocerad International face parte din asocierea care a câștigat lucrările la tronsonul de autostradă Turda – Sebeș.

În firmă, asociat și administrator este Florina Costache care are o serie de legături de afaceri extrem de interesante.

Spre exemplu, ea a depus o contestație la CNSC, împreună cu firma Primacons Grup, fiind nemulțumită de rezultatul unei licitații organizată de Primăria Sectorului 2 București. Firma Primacons Grup este un SRL care se ocupa de vânzarea de bijuterii, dar celebrul Michael Stanciu a folosit această societate pentru a câștiga proiectarea tronsonului de autostradă  Moara Vlăsiei – Ploieşti. Pentru cei care nu folosesc mașina, Michael Stanciu este un om de afaceri uns cu toate alifiile de către Miron Mitrea și băgat până la gât în afacerile cu drumuri. De numele lui Stanciu se leagă şi studiul de fezabilitate pentru realizarea Autostrăzii Transilvania.

În 1991, SC Iptana Bucuresti – fostul Institut de Cercetare şi Proiectare pentru Transporturi terestre (auto şi feroviare), Navale şi Aeroportuare (din cadrul Ministerului Transporturilor, n.r.) – a efectuat un studiu privitor la amplasarea viitoarei autostrăzi Transilvania. În aceeaşi perioadă, Iptana apărea sub forma unei societăţi mixte conduse de Stanciu, Iptana-Search, în care capitalul american era de 51% iar cel românesc 49%. După 1999, a fost cumpărat şi pachetul minoritar de acţiuni, iar Iptana-Search a devenit SC Search Corporation. Cu toate acestea, conform unor informaţii, Stanciu „dirijează” activitatea SC Iptana.

Firma Eurocerad a fost în asociere cu compania Alpenside SRL în cadrul licitației „Proiectare și execuție Varianta de Ocolire Bușteni: Obiectiv 1 Bușteni Sud, km 0+000 – km 1+020”. Prin intermediul Alpenside, ițele duc până la Dan Besciu, patronul Euroconstruct Trading, vizatat în ultimul timp de procurorii DIICOT. Legăturile de afaceri girate de Besciu se aflau în sfera Primăriei Ploiești care atribuise o licitație în valoare de peste 51,3 milioane de lei unei asocieri din care făcea parte și Eurocerad International.

Puțin USR pentru tunelele lui Boc

Printre firmele care au cumpărat caietul de sarcini pentru metroul clujean se numără și SC Egis Rail SA. compania este o subsidiară a grupului francez Egis care în România a câştigat licitaţia organizată de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR) pentru acordarea unor servicii de consiliere producătorilor agricoli în vederea înfiinţării şi dezvoltării formelor asociative, valoarea contractului fiind de aproape 16 milioane de lei.

În România, firma Egis, care supervizează Autostrada Transilvania, este conducă de USR-ista Clotilde Armand. Potrivit unui comunicat al Ministerului Transporturilor, „Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a trimis deja Corpul de Control la CNAIR pentru a verifica legalitatea mai multor contracte, inclusiv Contractul de Servicii de Supervizare a Lucrărilor de Construcţie a Autostrăzii Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea – Graniţa România / Ungaria nr. 2562 încheiat între CNADNR şi J.V. Egis Route-Scetaroute / Egis International”, se arată într-un al ministerului.

Contractul, semnat între statul român și Egis International SA Franţa Sucursala Bucureşti, datează din anul 2004 și, așa cum au constatat și inspectorii Curții de Conturi, a fost întocmit în așa fel încât să-i avantajeze pe francezi.

Potrivit unei clauze din contractul încheiat în 2004, Compania de Drumuri trebuie să le plătească francezilor 30% din factura lunară previzionată de aceştia. Banii se plăteau și dacă lucrările pe şantier erau oprite.

Conform datelor prezentate în Sistemul de Electronic de Achiziții Publice, Egis Romania a semnat 19 contracte după cumpărarea directă (fără licitație). Firma la care lucrează Chlotilde Armand a participat în total la 64 de licitații, dar din cauza concurenței, a câștigat una singură.

În septembrie 2018, când Armand se afla în opoziție, Egis România semna cu Ministerul Agriculturii șapte contracte în aceiași zi. Firma franceză oferea „Consiliere acordata prod agricoli în vederea înființării si dezvoltării formelor asociative” în fiecare dintre aceste contracte. Suma totală este de 15,9 milioane de lei (3,4 milioane de euro). La toate contractele, Egis România a fost singurul ofertant.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.