Aeroportul Internațional Cluj a scăpat de insolvență: CEC Bank a aprobat creditul pentru plata lucrărilor efectuate la pista aeroportului, astfel că biletele la ordin deținute acum de Garanti Bank pot fi achitate. Acest lucru înseamnă că aeroportul clujean nu mai riscă să intre în incapacitate de plată sau să ajungă pe lista rău-platnicilor din sistemul bancar.

 

În săptămâna în care a ocupat funcția de vicepreședinte al Consiliului Județean Cluj, cu atribuții de președinte, Mihai Seplecan a făcut toate demersurile ca actele necesare CEC Bank să ajungă de la instituția clujeană care garantează împrumutul. Amintim că banii luați pe credit vor fi înapoiați de aeroport, CJ Cluj fiind doar garantul acestui credit, decizie luată după o jumătate de an de bătălii politice în cadrul forului.

Săptămâna trecută a fost una decisivă pentru soarta Aeroportului Internaţional Avram Iancu Cluj. Dacă acest credit nu era aprobat, instituţia risca să fie executată silit şi să ajungă în imposibilitatea de a-şi desfăşura activitatea. Comisia formată din funcţionari ai Consiliului Judeţean şi ai aeroportului trebuia să trimită o serie de acte către CEC Bank, dar acestea au fost incomplete.

 

Incompetenţa e pe bani

Până la urmă, în urma intervenţiei fostului vicepreşedinte cu atribuţii de preşedinte al CJ Cluj, Mihai Seplecan, mai mulți reprezentanți ai instituției au prezentat oficialilor băncii restul actelor necesare, omise de comisie. Contactat de Gazeta de Cluj, consilierul județean Mihai Seplecan a confirmat că în perioada când era vicepreședinte s-a asigurat că toate actele necesare aprobării creditului vor ajunge la banca unde a fost solicitat împrumutul.

“Se risca pierderea împrumutului pentru că, intr-adevăr, nu au ajuns toate actele necesare de la administrația județeană. Am luat de urgenţă toate măsurile necesare pentru ca această iniţiativă foarte importantă să nu se piardă. Am avut o colaborare deosebit de bună cu domnul Ciceo, care ne-a ajutat să trimitem cât mai repede, cu avionul, actele necesare, în original”, a declarat Mihai Seplecan.

Liberalul a precizat că un reprezentant al Consiliului Județean Cluj, Petrică Mălai, alături de un funcționar de la aeroportul clujean, au discutat în cursul zilei de luni cu comisia de la CEC pentru a se asigura că documentele trimise sunt complete, că totul este pregătit, legal şi organizatoric, ca joi comitetul de analiză al băncii  să aibă toate actele la dispoziție, pentru a lua o decizie.

“Săptămâna trecută, alături de domnul Ciceo, am avut o întrunire cu cei de la Garanti Bank, care doreau să fie asiguraţi că vom primi împrumutul, că ne-am făcut datoria şi că nu vor fi nevoiţi să ne reclame la CRB (Centrala Riscurilor Bancare, n.r.). Acest lucru ar fi foarte grav, din acel moment aeroportul nu va mai putea primi niciun credit de ca CEC sau oricare alte bănci. Situația este deja oricum destul de gravă pentru că există penalizări”, a subliniat Mihai Seplecan.

 

Cum ne-am pricopsit cu o comisie

Consilierii județeni au discutat la sfârşitul lunii trecute proiectul de hotărâre pentru aprobarea efectuării unui audit cu privire la pista aeroportului, cele două tabere oscilând între solicitarea expertizei și constituirea unei comisii proprii. Comisia a jucat un rol important în aprobarea finanțării de 50 de milioane de lei pentru plata pistei la aeroport, fiind nevoie de avizul său pentru achitarea creanțelor, dar şi de concursul său pentru remiterea către bancă a tuturor actelor necesare.

Steluța Racolța, consilier județean PDL, a fost cea care a propus amendamentul de a crea o comisie, în loc să se piardă vremea cu un audit extern, dat fiind că Garanti Bank putea să ceară insolvența Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj oricând. ”Vreau să vă propun ca în loc să dăm banii unei firme de expertiză care va fixa anumite sume sau termene, care nu pot să ducă decât la blocaj, să constituim o comisie din membri ai consiliului județean și funcționari de la aeroport, care au mai fost prezenți și până acum la negocieri și ședințe, să discute la CEC aceste plăți care au fost deja negociate”, a spus Racolța.

David Ciceo a explicat Consiliului Judeţean că banii împrumutați de la bancă trebuie plătiți din veniturile proprii ale aeroportului în următorii ani, motiv pentru care a cerut sprijin pentru plata biletelor la ordin. ”Estimăm că vom avea profit, avem o creștere importantă, vor fi destinații noi. A fost un efort extraordinar al Consiliului Județean Cluj și deja se văd roadele. Cred că din activitatea din anii următori putem susține acest proiect”, a declarat David Ciceo. Dacă nu va ar fi fost deblocată plata acestor creanțe, până la urmă băncile s-ar fi îndreptat împotriva Consiliului Județean, care a dat hotărârile prin care s-au făcut lucrările.

 

De ce bagă ziua-n noapte

Remus Lăpușan s-a opus urgentării procedurilor şi a declarat că este nevoie de această expertiză pentru a-i informa pe colegii care au întrebări, pentru că nu este urgentă realizarea plăților. ”Aeroportul e bine, funcționează, trebuie să știm care e situația înainte să facem plăți”, a spus acesta, tocmai când „recuperatorii” Garanti Bank băteau la poarta CJ. Lăpuşan uită că un audit a mai fost realizat la Consiliul Județean, de o firmă independentă, și a arătat că lucrările au fost realizate corect, la fel ca un raport ulterior al Curții de Conturi.

Într-un comunicat de presă adresat lui Remus Lăpuşan, Mihai Seplecan arată că: „Există indicii temeinice, să mă exprim în termeni ușor accesibili și urechilor sale, că un anumit om de afaceri strâns legat de camarila politico-economică a PSD, proaspăt venit să-și viziteze viitoarea investiție, are interes în trecerea în insolvență a Aeroportului Internațional Cluj. Iar consilierii județeni ai PSD fac tot ce le stă în putință pentru ca această trecere în insolvență să se întâmple.

Au profitat de slăbiciunile colegului meu Horea Uioreanu și au încurajat suplimentarea costurilor la lucrările de la aeroport, chiar au încurajat lucrări ilegale, despre care știau că se execută ca atare, degeaba se dau acum nevinovați, apoi au inițiat un proiect de hotărâre de consiliu prin care aceste lucrări să fie plătite musai dintr-o linie de credit de 50 de milioane de euro, apoi tot ei au fost cei care nu au mai votat luarea creditului și au făcut tot posibilul împiedicarea acestui lucru. Oleleu este cel care a insistat cel mai mult în această direcție. Nu mă miră că PSD Cluj tot încearcă să îl vâre la vârf în conducerea CJ Cluj, în pofida noii majorități, poate mai reușește să distrugă câte ceva. Fie urme, fie proprietatea clujenilor Aeroportul Internațional Cluj.”

remus lapusan

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.