Chiar dacă a fost finalizat, Studiul de Fezabilitate pentru proiectul metroului din Cluj-Npoca s-a scumpit cu 3 milioane lei, bani pe care administrația locală îi va plăti din bugetul local. Firma SWS Engineering a încheiat în aprilie 2020 contractul pentru suma 30.186.000 lei, fără TVA. La începutul acestei luni, pe e-licitație.ro (Sistemul Public de Achiziții Publice) a apărut un anunț de modificare a prețului acestui contract care s-a majorat cu aproximativ 3 milioane lei. Studiul de Fezabilitate a fost adoptat de Primăria Cluj-Napoca în anul 2021.

Potrivit e-licitație.ro, prețul contractului ”Servicii de elaborare Studii de Pre-Fezabilitate, Fezabilitate, impact asupra mediului şi evaluarea strategică adecvată pentru obiectivul de investiţii „Tren Metropolitan Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida”- etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj : Magistrala I de Metrou şi Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și a studiilor conexe viitoarelor obiective de investiții” a fost majorat de la 30.186.000 lei, fără TVA, valoare cu care contractul s-a încheiat în aprilie 2020, la suma de 33.204.600. Anunțul de majorare a fost făcut pe sistemul public de licitații la începutul acestei luni și motivarea creșterii prețului este extrem de succintă: ”Au fost prevazute in documentele achizitiei initiale sub forma unor clauze sau optiuni de revizuire clare, care pot include si clauze de revizuire a pretului”.

Contractul pentru SF a fost semnat cu firma itliană  SWS ENGINEERING SPA (lider asociere) și cu SYSTRA-METRANS ENGINEERING SRL.

Trebuie remarcat faptul că dintre societățile care fac parte din asocierea care a câștigat contractul se numără și firma METRANS ENGINEERING SRL care a realizat caietul de sarcini pentru această licitație. 

Societatea a fost înființată cu puțin timp înainte de licitarea proiectului și este administrată de DUMITRU RADU GABRIEL, care are și 40% din acțiuni, alături de TRICA MADALINA STEFANIA, VLASCEANU MARIUS și POPA SEVER LIVIU, care au câte 20% din pachetul de acțiuni.

Dumitru Radu Gabriel este manager de proiecte la societatea Metroul SA, o ”căpușă” a companiei de stat Metrorex, care administrează metroul din București. El a organizat o ”vizită de lucru” în cadrul căreia Gheorghe Șurubaru (city-managerul municipiului Cluj Napoca), Virgil Poruțiu, director tehnic și Liana Henț, șef serviciu investiții, la Primăria Cluj Napoca, au fost plimbați prin subteranele metroului bucureștean, pentru a vedea cum funcționează trenul subteran. Firma Metrans ENGINEERING SRL a oferit administrației clujene ”consultanță pentru elaborarea sau asistență la elaborarea de documentații de atribuire inclusiv caiete de sarcini cu termeni de referință, pentru selectarea unor servicii de proiectare și consultanță tehnică de întocmire a documentațiilor tehnico-economice faza SPF studiu de prefezabilitate sau SF studiu de fezabilitate, pentru obiectivul de investiții CONSTRUIRE METROU ÎN MUN. CLUJ-NAPOCA. Serviciile includ și asistență de specialitate pe timpul evaluării ofertelor tehnico-economice, până la desemnarea câștigătorului”, arată descrierea achiziției directe. 

Metroul în întârziere

Șantierul pentru metroul clujenilor mai are mult de așteptat. Chiar dacă programul agreat de PNRR specifica faptul că lucrările de șantier trebuiau să înceapă din 1 martie 2024, la o lună după această dată nu s-a întâmplat nimic. În momentul de față, proiectul este tot la faza de exproprieri. Oamenii care au terenuri pe traseul proiectului abia au început să primească notificările.

Oficialii locali, reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca, nu au transmis niciun punct de vedere referitor la aceste întârzieri.

Însă, ministrul  Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Adrian Câciu, a declarat că este chestionat constant despre evoluția lucrărilor la metrou, dar că nu prea știe ce să transmită.

 „Toată lumea mă întreabă de metroul de la Cluj, aş vrea să îl întrebe şi pe domnul primar. Eu pot să vă spun că prin septembrie – acum e o situaţie cu politica şi să nu se înţeleagă altfel – o să merg şi eu la Cluj să văd dacă avem şantierul, dacă s-au început lucrările. Ele trebuiau să înceapă. PNRR nu ne aşteaptă, anul 2026 este după uşă, vreau să vedem lucruri excepţionale la Cluj, îmi exprim încrederea că o să le vedem”, a declarat Adrian Câciu.

În replică, primarul Emil Boc nu a declarat nimic, dar ”osă” (!).

Anul trecut, primarul Emil Boc declara următoarele: „constructorii au la dispoziție 15 zile lucrătoare pentru depunerea garanției de bună execuție, fiind vorba despre o sumă de 150 de milioane de euro, urmează apoi să fie dat ordinul de începere a proiectării pentru care teremenul este de 6 luni, apoi obținerea autorizației de construire, condiționată de foarte multe avize și etapa de execuție a proiectului și începerea efectivă a lucrărilor. Nu mai sunt obstacole la acest proiect. Avem două jaloane mari și late: 31 iulie 2026 – pentru finalizare a 9 stații, de la Sopor la strada Câmpului, nu trebuie să fie funcțional metroul ci stațiile și tunelul și 2031 de a avea funcțional întregul metrou. O să venim cu detalii la momentul potrivit. Se începe dintr-o parte, din Sopor, că acolo ai spațiu, teren viran, spațiu deschis pe unde să intre „șoarecele” ăla. Într-un an de zile trebuie făcute toate stațiile. De la Florești nu au de unde. Altfel, omor Floreștiul. Încep de unde fac cel mai mic deranj. Nu pot altfel”, declara Emil Boc anul trecut.

Ulterior s-a răzgândit și a decis să ”omoare” Floreștiul.

„Lucrările vor începe din Florești, cu acel tronson”, a declarat Emil Boc în ședința de consiliu local din 15 decembrie 2023.

Edilul a motivat că schimbarea de plan vine ca urmare a solicitărilor venite din partea  proiectantului și constructorilor Spitalului Regional de Urgență din Florești, din dorința de a conecta și mai bine unitatea medicală cu municipiul.

În prima etapă, proiectul nici nu urma să ajungă la locuitorii din Florești. El era stabilit să lege Mănășturul de Sopor. Traseul săpăturilor era de la est spre vest.

Specialiștii din infrastructură arată imposibilitatea realizării proiectului

”Deși este prezentat ca un viitor proiect de succes în Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), metroul din Cluj-Napoca evaluat la un miliard de euro este în prezent blocat în incompetență și birocrație, existând riscul de a rata acest tren al finanțării europene.

Includerea proiectelor în acest PNRR presupune finalizarea studiilor și contractarea lucrărilor până cel târziu în anul 2022. În aceste condiții, proiectul metroului din Cluj-Napoca aflat în etapa studiului de fezabilitate este într-o cursă contra-cronometru pentru finalizarea acestui studiu, iar apoi lansarea și finalizarea licitației pentru lucrări până în 2022.

Ei bine, primăria Cluj-Napoca pare că nu înțelege importanța acestui proiect, abordând relația cu prestatorul angajat să realizeze studiile într-o manieră ultra-birocratică, de multe ori inutilă. Astfel, deși legea prevede derogări speciale pentru proiectele de interes național finanțate din fonduri europene, primăria a solicitat autorizații de construire, avize și numeroase formulare inutile pentru realizarea forajelor geotehnice. Până la soluționarea acestei situații, proiectul este blocat.

O întârziere de până la 6 luni în pornirea studiilor geotehnice ar putea anula șansele contractării lucrărilor în 2022 și, astfel, ar însemna ratarea finanțării europene din PNRR”, spuneau cei de la Asociația Pro Infrastructura.

Cine a făcut SF-ul pentru metrou

ASOCIEREA SWS ENGINEERING SPA- SYSTRA- METRANS ENGINEERING SRL este formată din următoarele societăți comerciale:

1.SWS Engineering – Ofertant (leader) – reprezentant Paolo Cucino

2.CORNEL & CORNEL TOPOEXIM S.R.L – Subcontractant : 1% – reprezentant CORNEL PAUNESCU

3.TTL PLANNING – Subcontractant : 1% – reprezentant IONUT-SORIN MITROI

4.NOVARTIS – Subcontractant : 1% – reprezentant ADRIAN-GHEORGHE PUIE

5.URBAN VISION CONSULTING – Subcontractant : 1% – reprezentant CRISTINA CIOACA

6.Cabinet de avocatura – Carmen Tease – Subcontractant : 1% – reprezentant – Carmen Tease

7.GEOSTUD – Subcontractant : 1% – reprezentant PETRU NICOLAE

8.METRANS ENGINEERING – ofertant – RADU GABRIEL DUMITRU

9.SYSTRA (cea mai mare firmă din asociere) – Ofertant – reprezentant – PIERRE FRANCOIS VERZAT

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.