Guvernul României a căzut la pace împreună constructorul Autostrăzii Transilvania pentru a finaliza în acest an porţiunea dintre Câmpia Turzii şi Gilău. Reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România au anunţat că nu cunosc încă planurile exacte pentru desfăşurarea activităţilor în acest an, chiar dacă suntem deja în luna martie. Oficialii Bechtel au anunţat că aşteaptă încălzirea pentru a începe procesul de asfaltare

Ministrul Transporturilor Radu Berceanu şi-a prezentat planul bugetului pentru proiectul Autostrăzii Transilvania din acest an. „Vom plăti pentru Bechtel 440 milioane de euro în anul acesta. Un contract avantajos pentru ei şi dezavantajos pentru noi”, a declarat Radu Berceanu. Reprezentanţii Ministerului Transportului au anunţat că din cei 440 de milioane de euro, 150 reprezintă datoriile pentru lucrările certificate din anii precedenţi. În cadrul tratativelor dintre Ministerul Transportului şi compania americană Bechtel, Berceanu a anunţat că au schimbat şi alte condiţii ale contractului printre care prelungirea termenului de plată al facturilor. „Am ajuns la înţelegerea cu Bechtel că nu vom mai plăti avansul de 150 de milioane de euro cum se făcea până acum, ci o să plătim pe măsură ce se lucrează. În contract era stipulat ca plata să fie făcută la 25 de zile, ceea ce punea probleme deoarece trebuiau făcute multe demesuri ca să obţinem bani de la buget. Astfel, am ajuns la înţelegerea ca să prelungim termenul din contract de la 25 de zile la 35 plus 40 de zile a plăţii facturilor decontărilor lunare”, a spus Berceanu în cadrul unei emisiuni televizate.

Circulaţie deschisă pe autostradă din 2009

Reprezentanţii companiei Bechtel au anunţat că au căzut de acord cu guvernul pentru a pune la dispoziţia populaţiei până la sfârşitul anului porţiunea dintre Câmpia Turzii şi Gilău. Astfel, locuitorii din Cluj vor putea circula cu maşinile proprii pe porţiunea dintre partea de Vest a Clujului şi localitatea Câmpia Turzii pe Autostrada Transilvania.

Contradicţia Guvern-Bechtel

Ministerul Transporturilor a anunţat că au negociat cu Bechtel despre planul de activitiate până în 2012 şi au anunţat că Guvernul României doreşte ca firma americană să realizeze doar porţiunea dintre Borş şi Câmpia Turzii. Astfel, conform planului ministerului ei doresc ca pentru tronsonul dintre Braşov şi Câmpia Turzii să organizeze o licitaţie publică la care ar putea participa şi compania americană Bechtel. Firma care a semnat că va construi toată Autostrada Transilvania neagă posibilitatea renunţării la aceste lucrări. „Dacă am venit în România, am venit ca să construim toată autostrada Transilvania şi acestea sunt şi prevederile contractuale actuale. Nu suntem dispuşi să renunţăm la sectoare din cadrul proiectului şi nu vom cădea la pace cu Guvernul României pe aceste teme”, a declarat Mike Mix, directorul de proiect al companiei Bechtel. Fostul ministru al Transporturilor Ludovic Orban, a explicat că dacă în momentul de faţă se rezilează contractul cu Bechtel vor trebui plătite multe datorii companiei. „Pe lângă datoriile pe care Guvernul României le va avea de plătit către compania americană, dacă reziliem contractul cu Bechtel nu ne vom putea atinge timp de 3 ani de construcţiile actuale la şantierul Autostrăzii Transilvania”, a declarat Ludovic Orban.

Buget mai mic decât în contract

Americanii de la Bechtel vor primi în acest an doar 60 % din prevederile contractuale iniţiale. Dacă în acest an erau prevăzuţi în contract 480 de milioane de euro, bugetul pentru construcţiile din acest an, Guvernul României va acorda pentru lucrările din acest an 290 de milioane de euro. „Atât timp cât se va asigura finanţarea de care au nevoie în acest an, americanii de la Bechtel pot decurge lucrări în concordanţă cu prevederile contractuale. Bugetul pe care Ministerul Transporturilor l-a acordat în acest an proiectului Autostrada Transilvania este mult prea mic faţă de aşteptările pe care la are Guvernul”, a zis Ludovic Orban. Directorul companiei Bechtel nu a dorit să comenteze despre situaţia banilor acordaţi în acest an de către Guvernul României. „Suma nu este atât de importantă pe cât cantitatea de lucrări pe care o vom executa în acest an. Principala noastră prioritate în momentul de faţă este primirea fondurilor ca să putem aduce angajaţii înapoi” ,a zis Mix. Oficialii companiei americane au lăudat iniţiativa guvernului pentru interestul acordat proiectului Autostrăzii Transilvania. „Este un semnal bun că autorităţile din România sunt interesate de proiectul dezvoltat de către noi. Suntem la sfârşitul perioadei de iarnă şi trebuie să ne concentrăm asupra revenirii la programul normal”, a declarat directorul de proiect. Procesul de asfaltare este direct dependent de temperatura prezenta la şantierul construcţiei. „Vom începe asfaltarea în momentul în care vom avea o temperatură constantă de peste 10 grade timp de 8 ore. Nu putem face estimări meteorologice de pe acuma despre deta când vom începe procesul de asfaltare în acest an. Avem de asemenea nevoie şi de teren disponbil pentru a face asfaltarea”, a zis Mix. Reprezentanţii Compania Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România(CNADNR) au anunţat că nu au nici capitol fixat pentru planul de buget actual al Ministerului Transportului. „Nu avem nici un lucru stabilit pe hârtie despre cum vom împărţi bugetul oferit de către Guvernul României în acest an”, au declarat surse oficiale din cadrul CNADNR.

Contradicţii anterioare
 
Directorul din România al Bechtel a declarat în urmă cu câteva săptămâni că prioritatea numărul unu impusă de către Guvern companiei Bechtel este apropierea de graniţele cu Ungaria. “Toată lumea vorbeşte despre faptul că Ungaria este aproape la graniţă cu autostrăzile şi noi mai avem mult până ajungem  acolo, dar acest lucru este datorat faptului că ei au avut parte de finanţare mai bună decât cea pe care am avut-o noi la dispoziţie. Guvernul ne-a spus că prioritatea noastră numărul unu este să unim Autostrada Transilvania de autostrăzile ungureşti şi aşa vom face, în cel mai scurt timp posibil”, a zis anterior Mix. Mai departe, Geoană a acuzat vechea guvernare pentru lipsa kilometrilor de autostradă, în condiţiile în care contractul a fost semnat în timpul guvernării PSD, din perioada 2000-2004. “Am fost de faţă când României i s-a propus de către Croaţia semnarea actualului contract cu compania americană. Primul-ministru croat ne-a povestit cum firma Bechtel a construit în 3 ani 350 de kilometri de autostradă într-o zonă foarte muntoasă şi greu accesibilă de la Zagreb la coasta Adriatică”, a zis Geoană. Ceea ce nu a menţionat Geoană este că legislaţia din Croaţia este mult mai eficientă, permiţând exproprierea de terenuri pentru utilitate publică mult mai rapid. Directorul adjunct al proiectului Autostrada Transilvania, Ozger Inal, a explicat că astfel de metode de expropriere ar trebui implementate şi în România. Adică, o companie care construieşte un proiect de anvergură să se implice în mod  direct şi pentru a-şi putea procura terenul de care are nevoie.  “ Faptul care ne-a ajutat să construim în aşa scurt timp autostrada din Zagreb a fost că autorităţile locale ne-au cerut ajutorul în procesul de expropriere a terenurilor şi noi ne-am implicat. Astfel, am ştiut exact de care parcele aveam nevoie şi în ce perioade şi, în consecinţă, am avut la dispoziţie exact terenul de care aveam nevoie”, a declarat Ozger.

Tiberiu Hrihorciuc

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.