Clujenii vor avea la dispozitie în viitorul apropiat 7 parkinguri pentru a-si parca masinile. În afara de parkingurile de pe Motilor, din Piata Mihai Viteazul si din Piata Marasti, Primaria are deja proiectele pentru un garaj public subteran în Piata Mihai Viteazul, un parking suprateran pe strada Primaverii din cartierul Manastur si o parcare supraetajata în zona pârâului Calvaria. Specialistii spun ca ar fi nevoie de aproximativ 15 parkinguri pentru a suplini nevoia de parcari a municipiului Cluj – Napoca.

Primul parking suprateran dat în folosinta publicului clujean este cel de pe strada Motilor, inaugurat în iulie 2007. Parkingul are 382 de locuri de parcare (au fost prevazute locuri de parcare pentru persoanele cu dizabilitati). Lucrarile pentru realizarea acestui obiectiv au fost demarate în luna iulie a anului 2006. Regimul de înaltime al cladirii este S+D+P+5E+T (la subsol este amenajat un adapost de aparare civila, pe înaltimea constructiei sunt doua case de scara pentru circulatia persoanelor, un ascensor de persoane, grup sanitar, încaperi administrative). La capitolul securitate cladirea sta destul de bine cu: 64 de camere video cu infrarosu, 4 monitoare, 1 calculator cu soft si placa de captura, 4 dispozitive de înregistrare video, instalatii de semnalizare a incendiului, alaturi de hidranti.
Costurile de realizare ale acestui parking au fost estimate în jurul cifrei de 14.600.000 de lei, proveniti de la bugetul local si din taxa speciala achitata de banci si de firme (controversata „taxa Boc”). Parkingul s-a dovedit înca de la deschidere un succes, având doar în primele 5 luni încasari în valoare de 1,19 miliarde de lei vechi. Daca înainte de lansarea parkingului perioada de amortizare a investitiei era stabilita pentru 10 ani, succesul din primele luni a optimizat perspectivele la 5 ani. Totodata Primaria pregateste o oferta pentru clujenii care folosesc parkingul noaptea. Dat fiind ca acesta este ocupat doar în proportie de 20 % noaptea (fata de 80% ziua) Primaria are de gând sa reduca abonamentul pentru intervalul orar 19 – 07 la modica suma de 1 leu.

Parcare gratuita

O initiativa asemanatoare are si proprietarul parkingului din Piata Mihai Viteazul. Pe perioada noptii parkingul este ocupat doar în proportie de 5-10 %, astfel ca de la 1 martie, timp de 2 luni la „Multiplex Leul” parcarea sa fie gratuita pe timpul noptii. Totodata, dupa cele doua luni, Parkingul „Leul” va prelua modelul Primariei, instituind o taxa de 1-2 lei pe perioada noptii. Parkingul din Piata Mihai Viteazul si cel de la Primarie se aseamana sub aspectul automatizarii si al preturilor. Astfel taxarea se face în ambele locatii prin primirea de catre sofer a unui tichet care indica la intrare data si ora parcarii, urmând ca plata sa se faca la iesire. Ora de parcare în timpul zilei costa în ambele locatii 2 lei. Totusi, Primaria practica si anumite discounturi care nu pot fi întâlnite la „Multiplex Leul”. De exemplu, o zi de parcare (12 ore) la parkingul de pe Motilor costa 10 lei, fata de 24 lei cât ar costa la „Multiplex Leul”. Totodata, abonamentul lunar la parkingul de pe Motilor (valabil doar pentru 12 ore pe zi) costa 250 de lei fata de 300 de lei cât costa la „Multiplex Leul”. Clujenii beneficiaza de parkingul suprateran din Piata Mihai Viteazul din 7 decembrie 2007. Constructia a fost realizata de S.C. ARDEAL CONSTRUCT S.R.L si a costat aproximativ 17 milioane de euro. Parkingul are 5 nivele si 425 de locuri de parcare, dintre care 50% sunt destinate parcarilor orare. Complexul are spatii comerciale si o piata agroalimentara la parter.

Controverse la parkingul din Marasti

Al treilea parking pe care urmeaza sa-l aiba Clujul în curând este cel din Piata Marasti. Biroul de presa al Primariei Cluj –Napoca  a transmis într-un comunicat pentru Gazeta de Cluj ca investitiile care urmeaza sa fie finalizate la acest complex se ridica la 3 milioane de euro si cladirea va avea 250 de locuri de parcare. Parkingul a iscat numeroase controverse în rândul opiniei publice clujene si mai ales în rândul locatarilor care domiciliaza în vecinatatea complexului. Acestia se plâng ca constructia este plasata la 1, 5 metri de ferestrele lor, motiv pentru care nu au lumina, semnal la telefon si acces în statia de autobuz. Totodata, ar mai fi de amintit ca societatea constructoare s-a angajat sa finalizeze lucrarile la parking în vara anului trecut, însa, acesta nu este dat în folosinta nici în prezent.

„Garajul” concureaza „Multiplex Leul”

Pe lânga parkinguri supraterane, Primaria mai are în plan construirea unui garaj subteran public în Piata Mihai Viteazul. Cu o capacitate de 179 de locuri de parcare organizate în sistem inelar, acest complex va concura cu parkingul de la „Multiplex Leul”. Valoarea investitiei preconizate sa fie executata sub statuia lui Mihai Viteazul este de 34.190.770 lei. Proiectul viitorului garaj subteran a fost realizat de Universitatea Tehnica, care a facut si studiul de fezabilitate aferent. În ceea ce priveste executantul proiectului, acesta urmeaza sa fie desemnat prin licitatie de catre Primarie.

Parkingurile din Manastur si transportul în comun

Primaria mai pune la cale sa construiasca doua parkinguri pe lânga cele deja mentionate. Acestea vor plasate în cartierul Manastur, pe strada Primaverii si în zona pârâului Calvaria. Parkingul suprateran de pe Primaverii va fi situat în apropiere de Minerva si va avea o suprafata 5965 de metri patrati, urmând sa ofere între 200 si 300 de locuri noi de parcare pentru manastureni. Totusi acest complex nu rezolva problema parcarilor din Manastur , astfel ca Primaria doreste sa suplimenteze locurile de parcare din cartier prin construirea unei parking supraetajat în zona pârâului Calvaria. Parcarea supraetajata urmeaza sa fie realizata prin casetarea pârâului si va cuprinde 800 de locuri de parcare pe doua nivele. Firma ALFONSO a câstigat licitatia pentru Planul Urbanistic de Detaliu (PUD) si Studiul de Fezabilitate (SF), valoarea contractului fiind de 55.000 lei (23.000 pentru PUD + 32.000 lei pentru SF). În ceea ce priveste partea de proiectare, câstigatoare a fost declarata societatea P-DELTA, proiectul fiind depus pentru autorizare. Conform comunicatului de presa remis de Primarie catre Gazeta de Cluj constructia acestui parking va avea ca efect „decongestionarea traficului din zona, dar si crearea unor noi spatii verzi”. Acelasi comunicat preciza ca aceasta investitie se ridica la 8,4 milioane de euro si va face posibila introducerea transportului în comun pe strada Mehedinti.
Primaria mai cauta si alte locatii pentru parkinguri. În acest sens au fost propuse zona Institutului Oncologic, strada I.C. Bratianu sau strada Avram Iancu, dar aceste locatii nu au fost confirmate înca de Primarie.

Rares Dumitras

LĂSAȚI UN MESAJ

V─â rug─âm s─â introduce╚Ťi comentariul dvs.!
Introduce╚Ťi aici numele dvs.