Un nou val de disponibilizări loveşte Clujul. După Nokia şi alte companii clujene care şi-au trimis în şomaj muncitorii, urmează compania Bechtel, care vrea să trimită acasă 2.300 de muncitori. Conform unor informaţii, această decizie ar fi luată pentru a forţa noul guvern să stabilească un buget nou pentru lucrările care vor avea loc anul viitor la Autostrada Transilvania. În replică, reprezentanţii Companiei de autostrăzi spun că ei au trimis o solicitare la Ministerul de finanţe prin care cer acest lucru. Una peste alta, de sărbători câteva mii de clujeni vor pune sub brad decizia de disponibilizare.

Conform analiştilor economici, efectele crizei economice vor fi simţite abia de la începutul anului viitor. Printre aceste efecte se numără disponibilizări în masă ale celor care lucrează în domeniile construcţii şi producţie. Se pare că lucrul acesta se simte mai curând decât s-a anunţat, întrucât de la începutul anului viitor ar putea rămâne pe drumuri 2.300 de muncitori care lucrează la proiectul Autostrada Transilvania. Conform reprezentanţilor Bechtel, antreprenorul proiectului Autostrada Transilvania, până în acest moment proiectul a suspendat activitatea câtorva sute de salariaţi, iar sindicatele au fost informate în privinţa unei eventuale concedieri colective a angajaţilor.
“Regretăm că trebuie să luăm această măsură, dar nu putem continua lucrările fără a fi plătiţi şi fără a avea acces liber şi fără obstacole la suprafeţe de teren cu o întindere considerabilă, situate una în continuarea celeilate. La această dată, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România ne datorează peste 27 milioane euro şi TVA în valoare de peste 14.7 milioane de lei pentru lucrări certificate încă din luna iulie”, a declarat Michael Mix, director de proiect.
Salariul mediu al unui muncitor de pe şantierul autostrăzii este de 1500 de lei, iar dacă oamenii vor fi disponibilizaţi, ar trebui să primească salarii compensatorii. Iar, conform legislaţiei în vigoare, dacă angajatorul disponibilizează o parte din personal din raţiuni economice de restructurare, cel puţin un an de zile posturile respective nu vor putea fi scoase la concurs şi nu se vor putea angaja alţi 2.300 de muncitori prea curând. Astfel, dacă noul guvern nu va putea gestiona situaţia, s-ar putea ca prin aceste disponibilizări proiectul Autostrada Transilvania să fie îngropat definitiv.

Autostrada dată afară

“CNADNR a întâmpinat dificultăţi în asigurarea accesului la terenul necesar efectuării lucrărilor; eliberarea terenului şi relocarea utilităţilor, îndepărtarea deşeurilor şi a materialelor periculoase, precum şi în ceea ce priveşte descărcarea de sarcina arheologică. În această situaţie, ne este imposibil să menţinem ritmul actual de efectuare a lucrărilor”, mai arată comunicatul.

Mix a declarat că personalul suspendat va fi plătit în continuare conform prevederilor legale din România până la data la care acestora li se va solicita reluarea activităţii. În eventualitatea unei concedieri colective, angajaţii vor beneficia de o plată compensatorie reprezentând echivalentul a două salarii de bază lunare.
“Ne angajăm să cooperăm cu Ministerul Transporturilor, CNADNR, liderii de sindicat şi de guvern pentru a rezolva aceste probleme. Potrivit prevederilor legislaţiei muncii, orice concediere colectivă durează câteva luni. Astfel, vom avea la dispoziţie suficient de mult timp să lucrăm împreună şi să dezvoltăm un plan detaliat de revenire la ritmul normal de lucru”, a continuat Mix.
Potrivit unor informaţii, la sfârşitul săptămânii trecute a avut loc o întâlnire între reprezentanţii sindicatului muncitorilor şi conducerea Bechtel, iar rezultatele vor fi prezentate în cursul acestei săptămâni. Conform aceloraşi informaţii, cei de la Bechtel ar recurge la această soluţie pentru a forţa mâna noului guvern de a aproba un nou buget pentru primul trimestru al anului viitor.
Ca replică la ameninţarea cu disponibilizările muncitorilor, reprezentanţii CNADNR spun că ei au trimis o solicitare către Ministerul finanţelor pentru o realocare bugetară şi Compania şi-a onorat partea de obligaţii „În acest sens, CNADNR SA a înaintat, prin intermediul Ministerului Transporturilor, o solicitare către Ministerul de Finanţe pentru alocarea sumelor aferente proiectului Autostrada Transilvania, potrivit Bugetului de Venituri şi Cheltuieli aprobat pentru anul 2008. CNADNR a respectat obligaţia de a aviza în CTE Proiectul Tehnic pentru un nou sector, sectorul 3A Gilău-Mihăileşti”, se arată într-un comunicat al Companiei.

Clujul disponibilizat

Pe lângă aceste disponibilizări şi alte fabrici mari din Cluj au dat afară o parte din oameni sau vor fi nevoite să facă acest lucru pe viitor. De dată recentă au fost şi disponibilizările de la fabrica Nokia din comuna Jucu sau de la combinatele din Dej.

În acest an, prima disponibilizare în masă a avut loc în vară, când 103 persoane au fost disponibilizate de la fabrica de dulciuri Feleacul SA, pentru că fabrica a fost vândută către grupul de panificaţie Boromir SA Rîmnicu Vîlcea, care a dispus mutarea producţiei în Sibiu.
Cele mai afectate companii din judeţul Cluj sunt cele din industria textilă, pielărie, celuloză, prelucrarea lemnului, producţia industrială, lactate şi produse alimentare, servicii şi construcţii.
Până şi compania Nokia, unul dintre cei mari angajatori din judeţ, a trimis în şomaj tehnic 104 angajaţi. Oamenii erau angajaţi de două firme subcontractoare ale Nokia şi lucrau la asamblarea de telefoane mobile.
În acest caz, angajaţii vor primi 75% din salarii în perioada în care vor sta acasă. Şi una dintre companiile controlate de Ştefan Vuza, Fabrica de celuloză şi hârtie Someş Dej, parte a grupului Serviciile Comerciale Române (SCR), a anunţat că va închide în luna decembrie fabrica de celuloză şi că va concedia aproximativ 300 de angajaţi..
De asemenea, producătorul de lactate Napolact, deţinut de grupul olandez Friesland Foods, a anunţat că va închide până la finalul anului 2008 fabrica din Huedin, în care mai lucrează aproximativ 100 de oameni. Şi la Hidroconstrucţia, peste 200 de salariaţi vor deveni şomeri în perioada 1 decembrie 2008 – 31 martie 2009, iar societatea Sticla Turda va renunţa la serviciile a peste 400 de salariaţi. La fel şi CESOM Turda, care produce încălţăminte, precum şi o firmă din domeniul turismului, Arieşul Turda au trimis în şomaj 160 şi, respectiv, 140 de angajaţi. Municipiul Turda are deja 808 şomeri, la care se vor adăuga şi cei 700 de angajaţi disponibilizaţi recent.

Ştefan Trandafir

1 COMENTARIU

  1. pai mai aplaudacilor nu spuneati mai ieri ca tov.Miliboc v-a dus pe culmele fericirii,acuma a-ti picat in Buda si Hardaul pedeleului.Stati ca este numai inceputul,dezastrul abia urmeaza.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.