Aproape 30 de firme ar putea intra in competitia pentru proiectul de modernizare a drumurilor judetene. Printre acestea se numara firme clujene cu experienta in derularea contractelor cu statul, dar si cateva societati din afara. Desi Consiliul Judetean a impartit drumurile in sapte loturi pentru a face participarea la licitatie mai accesibila pentru firme, acestea se plang ca organismele de creditare nu sunt dispuse sa le ofere imprumutul fara girul institutiei.

Licitatia pentru modernizarea drumurilor din judetul Cluj, organizata de Consiliul Judetean prin Regia Autonoma de Administrare a Domeniului Public si Privat (RAADPP), a starnit interesul catorva zeci de firme, insa competitorii finali ar putea sa fie mult mai putini, din cauza valorii foarte mari a proiectului, care face obtinerea creditului necesar putin probabila pentru unele dintre aceste societati. Caietul de sarcini a fost solicitat de aproximativ 30 de firme, care urmeaza sa-si depuna ofertele pe 17 februarie. Acestea vor fi deschise in 18 februarie, moment in care vor fi facute publice si va incepe evaluarea lor.

Cine ar putea licita pentru proiectul CJ?
Unele dintre cele mai mari firme clujene din domeniul constructiilor se regasesc pe lista companiilor care au ridicat documentatia pentru proiect. Este vorba de ACI, Romprest Service SA sau SC Diferit SRL. De asemenea, ar putea exista cativa competitori din afara. Trei firme italiene au ridicat caietul de sarcini (COIPA International/Societa Consortile per Azioni, Cooperativa di Costruzioni si Lami Costruzioni SRL), precum si una austriaca (Strabag AG Austria – Sucursala Bucuresti) si una din Israel (A. Barashi International Infrastructure L.T.D.).
 
SC ACI Cluj SA a castigat recent licitatia pentru lucrarile aditionale necesare pentru stadionul “Cluj Arena”, proiect in valoare de 38,6 milioane de lei fara TVA. Firma a participat si la concursul pentru atribuirea proiectului de constructie al Salii Polivalente. ACI Cluj a propus atunci pretul cel mai ridicat, aproape dublu fata de firma care a castigat licitatia, cu care Primaria Cluj-Napoca va semna contractul amanat de contestatia depusa de ACI. Aceasta a fost respinsa de Tribunalul Cluj in 18 ianuarie.
 
Romprest Service, firma infiintata de patronul “U” Cluj Florian Walter, este, de asemenea, o firma implicata in mai multe contracte cu statul. Aceasta a preluat, la scurt timp de la infiintare, un contract cu valoare mare pentru serviciile de curatenie la Aeroportul Otopeni. Ulterior, a obtinut un contract de 18 milioane euro pentru intretinerea si salubrizarea autostrazilor din Romania. Patronul si-a schimbat numele din Florian Busca in Florian Walter cand a pus ochii pe un contract cu Armata Statelor Unite pentru serviciile de salubritate in bazele militare de la Kogalniceanu si Babadag. Cazierul lui Busca nu permitea obtinerea avizului de securitate necesar pentru castigarea licitatiei, drept pentru care acesta si-a schimbat numele.
Nici societatea SC Diferit SRL nu este straina de licitatiile pentru lucrari publice. Aceasta a castigat lucrarile de deszapezire si inlaturare a poleiului pentru Consiliul Judetean Bistrita-Nasaud, in zona Beclean, luand o felie din proiectul cu valoarea estimata de 2 milioane de lei fara TVA. Alaturi de SC Kiat Group SRL, SC Diferit SRL a castigat licitatia pentru atribuirea contractului in valoare de 140 de milioane de euro, care prevede intretinerea strazilor din Cluj-Napoca, organizata de Primarie.

RAADPP organizeaza concursul
Alin Tise a declarat ca majoritatea societatilor interesate au cerut lamuriri legate de modalitatea de plata a lucrarilor. “Firmele se tem ca, licitatia fiind organizata de RAADPP, nu vor avea nici o garantie ca isi vor primi banii inapoi. De altfel, majoritatea cererilor de clarificare pe care le-am primit se refera la acest aspect. Noi ne-am grabit sa le transmitem raspunsul imediat. Nu ar trebui sa existe nici o neintelegere din acest punct de vedere. RAADPP este regia noastra, care se ocupa de administrarea drumurilor. Prin urmare, este normal sa organizeze aceasta licitatie. Insa costurile de finantare vor fi returnate din bugetul CJ. Altfel nici nu s-ar putea. Ca atare, administratia judeteana va fi parte in contract, alaturi de firmele castigatoare si de RAADPP. Nici o firma nu ar trebui sa isi faca griji ca nu ar putea sa isi recupereze banii”, a explicat presedintele CJ.
Costul total al proiectului, inclusiv lucrarile de proiectare au fost evaluate in studiul de fezabilitate la peste 835 de milioane de lei fara TVA (194 de milioane euro). Durata de executie pentru proiectare a fost fixata la 60 de zile, iar cea pentru realizarea lucrarilor perioada 2011 – 2013. Este vorba de sapte portiuni de drumuri, fiecare de aproximativ 100 de kilometri, a caror modernizare va trebui finantata printr-un credit furnizor, care va fi achitat de Consiliul Judetean (CJ) in termen de 6 pana la 12 ani. Loturile vor fi licitate separat pentru a da o sansa firmelor cu putere financiara mai mica sa castige lucrari din cadrul proiectului de modernizare al strazilor. Desi licitatia este derulata prin RAADPP, CJ va aparea pe contractul semnat cu firma castigatoare, iar banii pentru lucrari vor fi achitati din bugetul administratiei judetene.
 
 “Noi am cerut un termen de gratie de doi ani de la semnarea contractului. In acest timp vom plati doar dobanda creditului furnizor. Apoi, dupa doi ani, incepem sa platim si datoria. In functie de oferte, vom avea la dispozitie minim sase ani pentru a achita toata suma sau chiar si 12 ani daca vom primi astfel de propuneri. Ramane de vazut”, a declarat presedintele CJ, Alin Tise.
Firmele cer CJ sa gireze creditul de la banca
Societatile interesate nu sunt multumite de conditiile contractului cu administratia judeteana si cer Consiliului sa garanteze creditul furnizor, in contextul in care multe dintre ele nu isi permit sa ia un imprumut atat de mare. Firmele se plang de faptul ca bancile nu vor sa le acorde credit decat daca acesta este garantat de CJ. Directorul general al ACI, Dorin Aschilean, s-a aratat nemultumit de modalitatea de finantare gandita de Consiliul Judetean. “Banca nu isi asuma riscuri si nu poate sa ofere astfel de sume fara ca cineva sa gireze. Firmele nu isi permit sa gireze pentru ca ar insemna sa puna la bataie tot ceea ce detin si nimeni nu cred ca vrea sa faca acest lucru pentru a moderniza drumurile CJ. Cred ca administratia judeteana trebuia sa angajeze niste consultanti din mediul bancar in momentul in care a decis aceasta procedura, pentru a fi prevazute o serie de clauze in contract care sa usureze situatia firmelor in negocierea cu bancile. In ce ne priveste, nu pot sa spun ca e o procedura imposibila, dar cu siguranta nu e usor sa obtii credit”, a declarat Aschilean.
 
Presedintele CJ a aratat ca institutia pe care o conduce nu isi permite sa gireze pentru creditele furnizor pentru ca s-ar indatora prea mult, iar la licitatie ar trebui sa participe doar firmele care isi permit sa ia un asemenea imprumut. Presedintele CJ, Alin Tise, a tinut sa precizeze ca administratia judeteana nu are cum sa gireze creditul frunizor pentru acest proiect. “Daca am gira noi, care ar mai fi rostul acestei licitatii pentru obtinerea unui credit furnizor? Ar insemna sa ne crestem gradul de indatorare si tocmai acest lucru nu il dorim. Pentru ca, altfel, am fi facut chiar noi credit la banca. Nu am mai fi apelat la aceste firme. Noi am propus insa aceasta varianta, iar principala obligatie a firmelor este de a angaja un credit frunizor pe care noi ne obligam sa-l platim in rate. Faptul ca anumite firme nu isi permit sa acceseze un astfel de credit nu e problema noastra. Vor veni la licitatie doar acele societati care pot sa aduca un astfel de credit. In ce ne priveste, vom emite biletele la ordin, care reprezinta modalitati de plata a creditului furnizor. Societatile vor avea acces la contul nostru pentru plata ratelor, insa garantii financiare in nici un caz nu putem da”, a explicat Tise pentru aceeasi sursa.
Firmele care au solicitat documentatia pentru modernizarea drumurilor judetene
SC Construct Perom SRL (Bistrita)
SC Diferit SRL (Cluj)
SC Tehnostrade SRL ( Bacau)
Strabag AG Austria – Sucursala Bucuresti
SC Kemna Bau Andreae Gmbh&Co KG – Germania, Sucursala Cluj
SC Drum Construct SRL (Salaj)
COIPA International, Societa Consortile per Azioni (Italia)
Cooperativa di Costruzioni (Italia)
Lami Costruzioni SRL (Italia)
SC Nord Conforest SA (Cluj)
SC Cross Land Construct SRL (Satu Mare)
SC Compania Romprest Service SA (Otopeni, jud. Ilfov)
Regia Autonoma a Drumurilor Judetene Cluj
SC Drumuri Bihor SA – Grup Selina (Oradea)
A. Barashi International Infrastructure L.T.D. (Israel)
SC Tehnologica Radion SRL (Bucuresti)
SC Midanne Invest Grup SRL (Bucuresti)
SC Cridov SRL (Cluj)
SC Viarom SA (Bucuresti)
SC Domeniul Public Turda SA (Cluj)
SC 2 Invest SRL (Cluj)
SC Kiat Group Construct SRL (Bucuresti-Cluj)
SC Straco Grup SRL (Bucuresti)
SC ACI Cluj SA (Cluj)
Country Corporation KFT (Reghin – Mures)
Societatea de Constructii in Transporturi Bucuresti SA (SCT SA – Bucuresti)
SC Tehnic Asist SRL (Botosani)
SC Panpetrol Com SRL (Cluj)
SC Napoca SA (Cluj)
 
Diana Gabor

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.