Sursa foto: klaus.ro

Gazeta de Cluj a cerut părerea consilierilor locali în legătură cu noua șmecherie prin care dezvoltatorii imobiliari din municipiul Cluj-Napoca se folosesc de sistemele de tip lift/elevator pentru a dubla numărul locurilor de parcare aferente ansamblurilor pe care le construiesc. Lacuna legislativă prin care, la recepția lucrărilor, constructorii sunt obligați să indice unde vor fi viitoarele locuri de parcare pentru viitorii locatari a dus la situații de-a dreptul dezastruoase în care locatarii s-au trezit fără locuri de parcare. Motivul: sistemele de tip lift au fost închiriate pentru scurt timp și folosite numai pentru a trece cu bine de vizita comisiei de recepție din cadrul Primăriei Cluj-Napoca. 

Principala problemă în acest caz face referire la faptul că sistemele de tip lift sunt gândite în așa fel încât este necesar ca locul de parcare inferior să fie întotdeauna liber pentru ca platforma superioară să poată fi coborâtă. Acest mecanism ar putea fi util în cazul persoanelor care dețin o locuință unifamilială și pot ajunge la un acord privind programul de peste zi sau în cazul în care platforma superioară este utilizată pentru parcarea de lungă durată, iar cea inferioară pentru parcarea de scurtă durata. Însă, în cazul unor ansambluri imobiliare, situația ar putea fi de-a dreptul agasantă. În teorie există două locuri de parcare, cel de la sol și cel de pe platforma mobilă, însă „norocosul” care va primi locul de pe platforma mobilă riscă să-și piardă accesul la proprietate, un drept reglementat de Constituția României, dacă vecinul parcat la sol nu reușește sau nu dorește să elibereze parcarea pentru a-i da voie să-și coboare mașina. 

I-am întrebat pe consilierii locali ai municipiului Cluj-Napoca dacă există soluții pentru a rezolva problemele iscate de noua tehnologie în materie de parcări pe care o propun constructorii. 

Adriana Cristian: „Un tertip prin care constructorii își crează mai mult spațiu de locuit cu mai puține locuri de parcare”

„Consider că, aceste platforme de tip elevator funcționează în cazul clădirilor de birouri, unde există un angajat care se ocupă de mașini pentru a evita astfel de probleme. Din punctul meu de vedere, pentru a nu se ajunge în situația în care persoana care deține locul de parcare de pe platforma mobilă să nu aibă acces la bunul său, este necesar să fie stipulat în contractul pe care dezvoltatorul imobiliar îl încheie cu potențialii clienți că nepermiterea accesului la platforma superioară ar duce la încălcarea unor clauze contractuale și să existe niște consecințe în acest sens. Cred că, la nivelul municipiului, o dezvoltare coerentă ar însemna să ai mai multe parcări de cartier în proximitatea zonelor de locuit și nu neapărat în fața blocului. Dacă s-ar întâmpla acest lucru, nu ar fi neapărată nevoie de atât de multe parcări chiar lângă imobile, deoarece aceste parcări de lângă case generează acest trafic infernal pe care noi îl vedem. Cred că problemele cele mai mari în cazul parcărilor sunt legate de faptul că nu există nicio dezvoltare coerentă a orașului în direcția aceasta. Câte parcări avem? Dacă ne uităm la cartierul Gheorgheni nu există niciuna.  Oamenii parchează peste tot, pe unde apucă. Dacă mergem pe fiecare stradă o să vedem că nu există nicio stradă pe care să nu se parcheze pe trotuare, acestea fiind ocupate și inaccesibile. Cred că dezvoltatorii imobiliari ar trebui să aloce mai mult loc pentru parcări, să-și facă contractele mai bine dacă folosesc tehnologia aceasta cu sisteme de tip lift, altfel este doar un tertip prin care constructorii își crează mai mult spațiu de locuit cu mai puține locuri de parcare. De asemenea, problema ar trebui să fie analizată într-un cadru mult mai larg. De exemplu, când se construiește se alocă un număr de locuri de parcare pentru clădire, dar nu se văd adevăratele probleme. Se fac studii de trafic pentru fiecare imobil în parte, de către fiecare constructor, nu pentru întreaga stradă, ceea ce nu este normal. Constructorii ar putea să se asocieze și să facă un singur studiu de trafic pentru o stradă, care ar indica exact cât se poate construi în zona respectivă. Sunt foarte multe lucruri care se pot face mult mai bine”, a transmis consilierul local USR Adriana Cristian pentru Gazeta de Cluj. 

Florin Gliga: „Putem să identificăm rapid idei și soluții”

„Modalitățile prin care municipalitatea să exercite un anumit control pot fi discutate, în așa fel încât să se încadreze și din punct de vedere legal. Trebuie să ținem cont de dreptul la proprietate al persoanei, de proprietari în sine dacă acceptă sau nu acceptă acest tip de soluții, iar posibilitatea de exercitare a unui anumit control ulterior trebuie să fie corelată cu ceea ce prevede ca și componentă obligatorie autorizația de construire și cu normele urbanistice din oraș. Municipiul poate să exercite anumite controale, dar trebuie identificată întinderea și eficiența acestora. Nu cred că la o chestiune care poate fi complicată din punct de vedere legal, putem să identificăm rapid idei și soluții, dar putem să discutăm și să găsim o cale prin care municipiul să soluționeze aceste probleme.”, a transmis consilierul local PNL Florin Gliga. 

Olah Emese: „Nu cred că doar o HCL ar fi suficientă în acest sens”

„Această problemă ar trebui reglementată la nivel național. Nu cred că doar o HCL ar fi suficientă în acest sens. În momentul de față este perfect legal să se monteze un asemenea sistem de parcare și, prin urmare, se ia în considerare în momentul în care se dezbat locurile de parcare pentru orice autorizație de construire, cred că ar trebui să fie trasat uniform, la nivel național, acest subiect. Dacă locatarii primesc o cotă parte din parcare înseamnă că au fost de acord și și-au asumat acest lucru în momentul în care au semnat contractele. Într-o astfel de situație, nu se poate dobândi un drept de proprietate exclusiv pentru acel loc de parcare. După terminarea procesului de construcție și recepție se fac verificări în funcție de sesizările venite la Primărie. Am rugămintea ca cei care au observat că sunt nereguli cu privire la aceste sisteme de tip lift/elevator, mai exact dacă există cazuri în care au fost închiriate doar pentru recepție și ulterior au fost îndepărtate, să facă o sesizare în acest sens. Nu cred că problema ar putea fi rezolvată dacă dezvoltatorii ar fi obligați să facă dovada cumpărării sistemelor de tip lift, deoarece ele pot fi vândute ulterior. Nu cred că aceasta ar fi o soluție care rezolva problema.”, a declarat viceprimarul Clujului, Olah Emese.

Loredana Pop: „Am putea să vedem dacă pe viitor mai este oportună aprobarea unor documentații urbanistice cu sistemul acesta de parcare”

„Vă pot spune că acest sistem de parcare nu este ilegal. La momentul în care s-a depus documentația tehnică pentru emiterea autorizației de construire, dezvoltatorii imobiliari aveau obligația să realizeze un anumit număr de parcări, conform structurii blocului. Conform Planului Urbanistic General, nu este interzis să avem parcări cu lift. Desigur, discutăm și despre conduita cetățenilor. Depinde câtă disponibilitate au, cât de înțelegători sunt vecinii între ei. Îmi este greu să înțeleg de cu un vecin nu ar putea să ofere dreptul celuilalt vecin să parcheze sau să elibereze parcarea. Din punct de vedere legal, nu există o încălcare a prevederilor legale, din punct de vedere moral, am putea să analizăm acest aspect, să vedem dacă pe viitor mai este oportună aprobarea unor documentații urbanistice cu sistemul acesta de parcare dacă există opoziții din partea vecinilor. Procedura legală indică foarte clar care sunt pașii de verificare în ceea ce privește respectarea proiectului tehnic. Sigur, chiar și ulterior efectuării recepției, la sesizarea vecinilor, echipa de control din cadrul Primăriei se pot deplasa la fața locului pentru că există situații în care se poate modifica proiectul tehnic.”, a declarat consilierul local PNL Loredana Pop.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.