Autostrada Transilvania pare a fi ramas fara bani. Trei deputati clujeni s-au sesizat pe aceasta tema. La numai trei luni dupa ce Guvernul a procopsit Bechtel cu sume importante, exista voci care afirma ca acestia si-ar fi epuizat resursele si ca Ministerul Transporturilor ar cauta surse extrabugetare pentru a plati autostrada. Vasile Puscas, Petru Calian si Mircia Giurgiu au sesizat Parlamentul vizavi de lucrarile de la autostrada în aceiasi perioada.

CNADNR a anuntat la începutul lunii ca nu mai dispune de fonduri pentru continuarea lucrarilor la autostrada. Mai mult decât atât, daca beneficiarul lucrarii, acelasi CNADNR, nu achita lucrarile efectuate de catre Bechtel risca sa plateasca fiemei americane sume importante.
Vinovata pentru aceasta situatie este, în principal, conducerea dezastruasa a Companiei Nationale a Drumurilor Nationale care nu poate gestiona problemele aparute. Fostul ministru al transporturilor, Radu Berceanu critica vehement modul în care Mihai Grecu, directorul CNADNR, administreaza banii Companiei. Intrigat de politica manageriala a lui Grecu, Radu Berceanu îi cere acestuia sa demisioneze.
De fapt,compania ar fi solicitat Guvernului un anumit buget pentru acest proiect de infrastructura, însa Ministerul Economiei si Finantelor nu a acordat toate fondurile, dupa cum a spus Grecu. Acesta a adaugat ca singura plata a CNADNR catre constructorul Bechtel a fost de 140 milioane de euro, reprezentând un avans de 30% din valoarea totala a lucrarilor programate pentru acest an. Potrivit lui Grecu, o solutie pentru finantarea lucrarilor ar fi realocarea de fonduri de la alte proiecte, care vor începe în a doua jumatate a anului, iar alta solutie ar fi ca CNADNR sa obtina bani din rectificarea bugetara. El a adaugat ca CNADNR nu a mai platit facturi catre Bechtel din luna decembrie, neprecizând valoarea acestora, însa considera ca Bechtel va continua totusi lucrarile
La Cluj, în acelasi timp trei deputati, Vasile Puscas, Petru Calian si Mircea Giurgiu atrag atentia asupra pericolului de a ramâne fara bani pentru constructia autostrazii.

Orban si Grecu- sah la Berceanu!

Atacat de mai multe ori în ultima vreme, Ministerul Transporturilor, desi nu a raspuns celor care l-au atacat, a iesit la atac. Principalul vizat este, fara îndoiala, senatorul Radu Berceanu, fost ministru al Transporturilo. Acesta s-a sesizat de nenumarate ori vizavi de neregulile aparute la Autostrada Transilvania si a depus o plângere pe aceasta tema la Directia Nationala Anticoruptie.
Pe 10 februarie 2008, Ministerul Transporturilor si Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din România au trimis un comunicat de presa prin care subliniau ca „proiectul de infrastructura Autostrada Transilvania, este o prioritate de vârf”.  Reprezentantii institutiilor guvernamentale mentionate nu ezita în a se lauda singuri si de a arunca cu noroi în cei care i-au precedat în functii. Astfel, în comunicat se precizeaza ca „ în mandatul ministrului Ludovic Orban la Autostrada Brasov-Bors s-a lucrat de doua ori mai mult decât s-a lucrat cumulat în mandatele Ministrilor Gheorghe Dobre si Radu Berceanu”. De asemenea se arata ca „fiecare euro din cele 65 de milioane investite în ultimele zece luni pentru tronsonul de autostrada din judetul Cluj a fost cheltuit perfect legal, conform prevederilor contractului de constructie al autostrazii, semnat în perioada ministrului Miron Mitrea si renegociat de catre ministrul Gheorghe Dobre”.
La început de 2008, în plin an electoral, institutiile conduse de Orban si Grecu îi imputa fostului ministru, democratul Gheorghe Dobre toate esecurile legate de Autostrada Transilvania. În comunicat se afirma ca „ renegocierea ministrului Gheorghe Dobre a însemnat practic acordarea catre Bechtel a 44 milioane de euro din banii contribualilor care nu au fost folositi efectiv la constructia autostrazii, ci la sistarea proiectului vreme de mai bine un an”. La aceste 44 de milioane de euro date firmei Bechtel de catre ministrul Gheorghe Dobre si nereflectate în constructia autostrazii, se adauga si cresteri de costuri de ordinul milioanelor de euro generate de oprirea exproprierilor, a proiectarii, a relocarii utilitatilor, a descarcarii arheologice, precum si costul economic generat de întârzierea constructiei autostrazii.
Comunicatul semnat de catre Biroul de Presa al CNADNR arata ca daca în timpul mandatului ministrului Orban s-au cheltuit 65 de milioane de euro pentru constructia efectiva a autostrazii, mandatul ministrului Gheorghe Dobre a însemnat cheltuirea a 4,2 milioane de euro pentru constructia autostrazii si a 44 de milioane de euro pentru oprirea proiectului vreme de un an.
Concluzia CNADNR si a Ministerului Transporturilor este ca „pe întreaga perioada a mandatului ministerial al domnilor Gheorghe Dobre si Radu Berceanu, lucrarile de proiectare si executie a acestui obiectiv de importanta majora pentru interesul si securitatea nationala au fost sistate sau încetinite nejustificat. În concluzie, afirmatiile senatorului Radu Berceanu cu privire la lucrarile la Autostrada Transilvania denota necunoasterea realitatilor unui contract pe care domnia sa, în calitate de fost ministru al Transporturilor l-a avut în gestiune”. Astfel, comunicatul care nu este semnat de catre niciunul dintre oficialii ministerului sau ai companiei mentionate este, fara îndoiala, „o scrisoare deschisa” adresata  fostului ministru Gheorghe Dobre, dar mai ales senatorului Radu Berceanu, principalul contestatar al actualei conduceri.

Berceanu- Grecu ar trebui sa îsi dea demisia

Senatorul Radu Berceanu nu a parut impresionat de comunicatul de presa al CNADNR sau de ultimele informatii venite din partea Ministerului Transporturilor. El a declarat pentru Gazeta de Cluj ca, desi a sesizat de mai multe ori ministerul, reprezentantii acestuia nu au raspuns niciuneia dintre interpelarile sale. Singura explicatie ar fi ca cei de acolo nu au raspunsuri la aceste întrebari. Berceanu a exemplificat cu atitudinea aparent pasiva a celor din conducerea ministerului  si a CNADNR fata de rapoartele firmei de consultanta angajate sa supervizeze lucrarile firmei americane Bechtel, Scetaroute, care a cerut de mai multe ori Companiei Nationale sa nu plateasca anumite lucrari realizate de Bechtel. În ciuda avertizarilor, CNADNR s-a grabit sa „livreze” constructorilor 75% din sumele cerute. Radu Berceanu a protestat pentru ca „ la urma urmei Scetaroute este o firma angajata de catre Statul român, care pentru serviciile de consiliere ia aproximativ 30 de milioane de euro, astfel încât daca acesti consultanti au demonstrat prin documente ca anumite plati nu trebuie facute, ar trebui ascultati”. Din pacate, desi raportul Scetaroute exista de mai bine de cinci luni, ministrul Ludovic Orban se face a nu sti nimic de existenta lui.
Senatorul democrat crede ca exista o legatura între „ trecutul”  directorului CNADNR, Mihai Grecu, si „deschiderea” fata de firma Bechtel.Grecu a urmat mai multe cursuri si chiar un masterat în domeniul chimiei în Statele Unite ale Americii. Din acest motiv, poate, el le poarta o reala simpatie americanilor. Radu Berceanu crede chiar ca unele documente ale CNADNR sunt dictate direct din birourile Bechtel si protesteaza împotriva asa-zisilor „ americanizati peste noapte”.
Datorita acestora si a celor care au semnat contractul pentru autostrada s-a ajuns ca în România fiecare kilometru de autostrada sa coste de aproape trei ori mai mult decât cele din alte zone. Potrivit datelor oferite de catre Radu Berceanu, Mihai Grecu a trimis o hârtie direct Guvernului prin care a anuntat ca probabil un cost final al lucrarilor de 7,3 miliarde de euro, adica 18 milioane pentru fiecare dintre cei 415 kilometri ai autostrazii. El a precizat ca aceste sume sunt halucinante, „ noi nu suntem tâmpiti, în Transilvania un kilometru ar trebui sa coste aproximativ 7 milioane de euro, nu 18. Stiu cu exactitate ca în Croatia s-au platit 6 milioane/km.”
În aceste conditii, fostul ministru al Transporturilor critica dur reprezentantii ministerului, considerând si luarea de pozitie de acum câteva saptamâni si ultimele declaratii din presa niste „iesiri, lipsite de argumente”. El a declarat Gazetei ca „ Mihai Grecu nu cunoaste, de obicei, problemele legate de Companie si ar trebui sa îsi dea demisia. Este ciudat cum  Biroul de Presa semneaza un asemenea comunicat care nu este avizat nici de ministru, nici de directorul CNADNR. Daca as fi eu ministru i-as da afara pe toti imediat”.
Berceanu îl acuza pe Grecu si de iresponsabilitate în ceea ce priveste administrarea fondurilor Companiei. El a propus sa se construiasca niste drumuri expres, considerate inutile chiar si de catre reprezentantii Uniunii Europene. Numai pentru studiul de fezabilitate pentru o artera de legatura a Capitalei cu Craiova a costat Statul român 12 milioane de euro. Suma este considerata exorbitanta de catre senatorul democrat de Dolj, suma maxima perceputa de obicei pentru acest gen de servicii fiind, de fapt, de maximum un milion de euro. Paradoxal, studiul respectiv a fost întocmit tot de firma unui „ fan al americanilor, Michael Stanciu, care se aliniaza curentului pro-S.U.A. care se poarta în CNADNR”, a precizat Berceanu.
Radu Berceanu a depus o sesizare la Directia Nationala Anticoruptie si aceasta a demarat deja cercetari în legatura cu acest caz.

Parlamentarii clujeni sar în apararea autostrazii

În ultima luna trei dintre cei sapte deputati ai judetului au luat pozitie fata de actuala situatie de pe santierele Bechtel. Acestia, Vasile Puscas, Petru Calian si Mircea Giurgiu, au protestat împotriva anuntatei crize de pe santiere. Acestia sunt intrigati de faptul ca, desi Guvernul a alocat 520 de milioane de euro. Cifra alocata pentru acest an este de circa trei ori mai mare decât cea din 2007. Cu toate acestea, deja, în luna martie se vorbeste de terminarea fondurilor necesare constructiei, în ciuda investitiilor masive ale CNADNR în alte proiecte, precum cele mentionate de Berceanu.
Democratul Petru Calian a adresat ministrilor Cristian David si Ludovic Orban o interpelare legata de anuntul CNADNR potrivit caruia bugetul alocat pentru 2008 pentru autostrada ar fi fost epuizat. Calian arata ca „ pâna în prezent , societatea sus amintita a platit în avans Companiei Bechtel doar 30% din valoarea lucrarilor aferente anului în curs si anume suma de 140 milioane de euro”. El a cerut în 3 martie a.c. ca cei doi ministri sa anunte oficial la ce solutii s-au gândir pentru a rezolva aceste probleme. Mai mult decât atât, Calian revine cu o a doua interpelare legata  de anumite „nereguli de la Bechtel”.. El a reclamat faptul ca „americanii angajati ai Bechtel au primit aproximativ 95% din plati pentru o parte din lucrarile efectuate în prima jumatate a anului 2007. Plata a fost primita înainte de obtinerea certificarii calitatii lucrarilor. Din cauza incompatibilitatii programului de lucru dintre consultantul angajat de statul român sa supravegheze compania Bechtel si constructor, legislatia româna si contractul Bechtel au fost încalcate”. El a mai precizat ca „s-a ajuns la aceasta situatie deoarece consultantul tehnic a fost obligat sa aprobe plata lucrarilor pentru Autostrada Brasov-Bors fara a le mai verifica”.
Mircea Giurgiu, deputat independent, afirma ca, în acest moment „ constructorii se plâng ca nu mai sunt bani si anunhta oprirea lucrarilor. Aceasta ma intriga cu atât mai mult cu cât Guvernul se lauda în permanenta cu proiectul Autostrada Transilvania”.
Vasile Puscas a formulat si el trei interpelari în aceiasi zi de 3 martie prin care a cerut anumite precizari legate de situatia lucrarilor de pe santierele Bechtel, ministerelor de resort. El a amintit ministrului Transporturilor de rentabilizarea primului tronson al autostrazii prin lucrari secundare de infrastructura care sa faca legatura cu DN1, pentru care, din câte se pare, a uitat sa mai aloce sumele necesare.

Ligia Popa

Biroul de Presa CNADNR-„ în timpul mandatului ministrului Orban s-au cheltuit 65 de milioane de euro pentru constructia efectiva a autostrazii, mandatul ministrului Gheorghe Dobre a însemnat cheltuirea a 4,2 milioane de euro pentru constructia autostrazii si a 44 de milioane de euro pentru oprirea proiectului vreme de un an (…)În concluzie, afirmatiile senatorului Radu Berceanu cu privire la lucrarile la Autostrada Transilvania denota necunoasterea realitatilor unui contract pe care domnia sa, în calitate de fost ministru al Transporturilor l-a avut în gestiune”.

Radu Berceanu „ Noi nu suntem tâmpiti, în Transilvania un kilometru ar trebui sa coste aproximativ 7 milioane de euro, nu 18. Stiu cu exactitate ca în Croatia s-au platit 6 milioane/km.(…) Cred ca Mihai Grecu ar trebui sa îsi dea demisia”.

Scetaroute – firma de consultanta angajata de catre Statul român a atentionat CNADNR ca lucrarile de pe autostrada lasa de dorit. CNADNR a ignorat avertismentele firmei franceze si a continuat sa vireze sume importante în conturile Bechtel. Mai mult decât atât, reprezentantii CNADNR au atacat, mai nou firma de consultanta, afirmând ca lucrarile sale ar trebui sa se desfasoare în paralel cu cele ale Antreprenorului Bechtel si ca nu îsi predau la timp rapoartele.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here