Ovidiu Călin, directorul Direcției Imobiliare din cadrul Poștei Române, a intrat în atenția DNA, după ce procurorii anticorupție au demarat cercetări pentru o serie de infracțiuni asimilate faptelor de corupție la Poșta Română în cadrul dosarului penal nr.151/P/2022, deschis pe 16 august 2022. 

Compania Națională Poșta Română este una dintre instituțiile publice asupra căreia încă planează fumul înecăcios al corupției. DNA a solicitat CNPR o serie de documente legate de contracte de muncă, achiziții, decizii ale conducerii, dar și deplasări ale persoanelor aflate în funcții de conducere în străinătate. Pe lista persoanelor ale căror documente au ajuns în vizorul DNA, apare și numele fostului șef al Direcției Regionale de Poștă Cluj, Ovidiu Călin, dar și numele actualului director, Florin Gliga. Din primele informații cercetările sunt demarate in rem, fără să fie indicate, la acest moment, persoanele suspectate. 

Potrivit surselor Gazeta de Cluj, procurorii DNA au sesizat nereguli în documentele ce au legătură cu Ovidiu Călin. Acesta nu s-ar fi uitat la banii companiei când se deplasa în străinătate și s-ar fi desfătat în hoteluri de lux, savurând băuturi și mâncăruri scumpe. 

Suspiciuni de mită

Numele lui Ovidiu Călin apare și într-un alt dosar de corupție instrumentat de DNA Cluj. În acest dosar, Mihai Mureşan, fost director al Direcţiei Tehnice din Primăria Cluj-Napoca, a fost acuzat că a primit foloase necuvenite şi mită pentru a facilita o serie de firme să câştige mai multe licitaţii organizate de primărie. Printre societățile comerciale care au încercat să-și asigure reușita la licitații se numără și  Oviad Com SRL, firmă patronată de Ovidiu Călin la acea vreme. Anchetatorii au efectuat mai multe interceptări telefonice din care reiese că Ovidiu Călin discută fără perdea despre ofertele depuse de firmele competitoare la licitaţiile trucate organizate de primărie. 

În cele din urmă, persoanele implicate în dosar au fost achitate, în anul 2011, în perioada în care Ovidiu Călin a ocupat scaunul de director al Companiei Naționale Poșta Română. 

Lupul își schimbă părul, dar năravul ba

Ajuns la Cârma Poștei Române, Ovidiu Călin a inspirat-o pe soția sa, Ioana-Cristina, să-și înființeze firma Rapid Pay, prin intermediul căreia să ajungă să pună mâna pe cât mai multe contracte cu instituțiile publice, în detrimentul CNPR.  După ce a abandonat Poșta Română și s-a instalat la conducerea Rapid Pay, în anul 2013, Ovidiu Călin a pus la bătaie toate abilitățile deprinse în cadrul companiei de stat și a început să încheie contracte pe bandă rulantă cu instituțiile publice. Rapid Pay s-a transformat rapid în firma de casă a Primăriei Cluj-Napoca, înlăturând CNRP din schemă. 

La începutul anului 2013, Emil Boc a trimis 127.000 de scrisori către clujeni în care își prezenta realizările nemaivăzute din primele șase luni de mandat. Dorința de laudă a edilului a topit peste 100.000 de lei din bugetul local. Banii au ajuns în conturile Rapid Pay, după ce societatea Star Storage a câștigat contractul cu municipalitatea și a subcontractat firma condusă de Ioana-Cristina Călin. După alte 6 luni, Emil Boc a simțit nevoia să le mai trimită câte o scrisoare clujenilor, ca să le aducă la cunoștință cât de mult a crescut calitatea vieții de când a ajuns la cârma Primăriei Cluj-Napoca. De această dată, contractul i-a fost încredințat direct companiei Rapid Pay, care trebuia să trimită 140.000 de scrisori în schimbul sumei de 77.000 de lei. 

În anul 2014, societatea Rapid Pay pusese mâna pe un contract în valoare de 427.000 de lei cu municipiul Arad pentru „servicii de ridicare, prelucrare și expediere corespondență”. Tot atunci, societatea condusă de Ovidiu Călin  a încheiat un contract și cu Inspectoratul de Poliție al Județului Cluj în valoare de 177.000 de lei pentru expedierea internă și externă a corespondenței IPJ. Societatea a încheiat contracte babane și cu Direcția de Asistență Socială pentru tipărirea și distribuția înștiințărilor cu privire la pachetele alimentare. Mai mult, anul 2014 a marcat un nou contract semnat cu Primăria Cluj-Napoca privind realizarea serviciului de expediere a corespondenței și a coletelor instituției. Valoarea contractului a fost de aproximativ 93.000 de lei și făcea referire la o perioada scurta – “1-2 luni pana la semnarea acordului cadru în baza procedurii de licitație deschisa realizata în acest sens”.

Clujenii erau disperați, dar primăria nu renunța la Rapid Pay

Încă de la încheierea primelor contracte cu municipalitatea, clujeni erau revoltați și acuzau firma condusă de Ovidiu Călin că livrează trimiterile poștale după bunul plac. Reclamațiile au curs rând pe rând, însă Primăria Cluj-Napoca nu a luat nicio măsură în acest sens.
Potrivit caietului de sarcini, municipalitatea putea monitoriza trimiterile poștale în timp real.
„Prestatorul va asigura posibilitatea de monitorizare (urmărire electronică) a trimiterilor expediate de Primăria Municipiului Cluj-Napoca, începând din momentul intrării acestora în rețea și până la finalizarea prestației. Prestatorul va pune la dispoziția autorității contractante aplicația informatică aferentă urmăririi electronice a trimiterilor. Aplicația va fi utilizată doar de Biroul expedieri a Primăriei Municipiului Cluj-Napoca”.  Având în vedere că problemele erau cauzate de către o firmă prietenă, municipalitatea a închis ochii și i-a lăsat pe clujeni să aștepte chiar și 2 săptămâni pentru trimiterile poștale ce trebuiau să ajungă în 24 de ore. 

Este curios cum Poșta Română i-a cedat locul lui Ovidiu Călin pentru a câștiga licitațiile fără probleme, imediat după ce acesta a părăsit instituția pentru a ocupa un post de director la Rapid Pay, în anul 2013. Mai mult, Primăria municipiului Cluj-Napoca a realizat procedurile de expediere a corespondenței cu Poșta Română până în anul 2013, acest serviciu fiind contractat prin atribuire directă. Primăria a organizat o nouă licitație, însă Poșta Română nu s-a înscris. Singurii ofertanți ai licitației cu o valoare de aproximativ 1 milion de euro au fost Tipo Direct și Rapid Pay. 

Primăria Cluj-Napoca informa la acea vreme că „În urma evaluării ofertelor depuse, comisia de licitație a atribuit contractul către SC Tipo Direct și a semnat acordul-cadrul cu această societate. SC Rapid Pay SRL a contestat la CNSC decizia comisiei de licitație, CNSC a dat câștig de cauză Primăriei, ulterior SC Rapid Pay a făcut o plângere în instanță și a obținut o sentință favorabilă a Curții de Apel Cluj. Având la bază decizia civilă nr. 1125/2014, pronunțată de Curtea de Apel Cluj în dosarul nr. 29/33/2014, Primăria a încheiat un acord-cadru cu SC Rapid Pay – SC C&R Media SRL, cu o propunere financiara de 4.359.826 lei fără TVA.”

Văzând că a așezat societatea comercială pe linia de plutire, Ovidiu Călin a decis, în anul 2016, să se întoarcă la CNPR, în funcția de expert al direcției de Strategie și Programare Operațională. În perioada 2019-2020 a ocupat funcția de consilier director general CNPR, apoi a ajuns în fruntea instituției, pe postul de director al Direcției Imobiliare. 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.