Planuri multe pe hârtie şi bani mulţidaţi pe planuri, aşa va arăta anul 2019 pentru municipiul Cluj-Napoca dacă ar fi să ne luăm după proiectul de buget pe acest an.Investiţia în studii de fezabilitate în acest an se ridică la 27 de milioane de lei, iar pentru clujeni nu e ceva nou să plătească o sumă deloc neglijabilă pe studii de fezabilitate iar după să le “uite” în dulap.

Proiectul de buget al municipiului Cluj-Napoca pentru anul acesta a fost publicat spre consultare publică pe site-ul municipalităţii. Bugetul de investiții pe acest an se ridică la 622,4 milioane de lei (peste 131 milioane de euro). Acesta întrece atât bugetul de investiții pe 2018, de aproape 399,5 milioane de lei, cât și bugetul de dezvoltare prevăzut în 2017, de 443,6 milioane de lei, considerat până acum cel mai bogat an al Clujului.

Investiția în studii de fezabilitate (SF), documentații tehnice pentru obținerea autorizației de construire (DTAC), proiecte tehnice (PT), detalii de execuție (DDE) și diverse studii urbane, geologice și topografice prevăzute în lista obiectivelor de investiții pentru anul 2019 se ridică la 27 de milioane de lei.

Ce reprezintă în realitate aceste studii de fezabilitate

Conform HG 28/2008, Art. 3 lit. E) Studiul de fezabilitate înseamnă „documentaţiatehnico-economică prin care se stabilesc principalii indicatori tehnico-economici aferenţi obiectivului de investiţii pe baza necesităţiişioportunităţii realizării acestuia şi care cuprinde soluţiilefuncţionale, tehnologice, constructive şi economice ce urmează a fi supuse aprobării”.

De asemenea, realizarea acestor analize trebuie făcută de către specialiști și presupun costuri mari, cu toate acestearezultatele acestor studii pot finesatisfăcătoare, iar aceste studii de fezabilitate pot fi repetate la nesfârșit,astfelbanii aceia pot ficheltuiţi în zadar.Potrivit legii, pentru orice proiect trebuie să faci studiu de fezabilitate chiar dacă ai sau nu şanse ca el să fie finanţat. Nu e ceva nou pentru judeţul Cluj să plătească studii de fezabilitate iar după să le “uite” în dulap.

Studiile de fezabilitate expiră în 2 ani!

Dacă investiția nu este pusă în operă în termen de 2 ani, studiul de fezabilitate expiră și trebui refăcut. Conform HG28/2008, legislație care reglementează cadrul conținut al DALI si SF, menționează un termen de valabilitate de 12 luni pentru o documentație tehnico-economică, indiferent de tipul ei. După expirarea acestei perioade ea necesită actualizare. De altfel, la baza unei documentații tehnico-economice (SF sau DALI) stă un certificat de urbanism cu o valabilitate de 12 luni (care poate fi prelungit cu încă 12) și avizele prevăzute de certificatul de urbanism care în cel mai bun caz au o valabilitate de 12 luni, cu excepția avizului de mediu.

Lărgirea străzii Bună Ziua,anunţată acum doi ani, din nou în vizorul Primăriei

În 2017, municipalitatea dădea o lovitură dezvoltatorilor imobiliari din zonă stopând eliberarea autorizațiilor de construire din cauza încărcării foarte mari a traficului. Astfel, de doi ani de zile, conducerea Primăriei Cluj-Napoca vorbeşte despre lărgirea străzii Bună Ziua. După ce în anul 2018 Primarias-a lăudat că municipalitatea a primit înapoi strada Bună Ziua de la Guvern, a anunțat deblocarea proiectelor imobiliare și demararea proiectului pentru lărgirea străzii, viceprimarul Dan Tarcea a declarat că lucrurile s-au împotmolit și că proiectul de modernizarea acumulat întârzieri.Acum, consilierii locali vor aproba, săptămâna viitoare, studiul de fezabilitate și indicatorii tehnico-economici pentru “supralărgirea și modernizarea străzii Bună Ziua”, acest studiu ajungând la suma de 1,17 milioane de lei.

Studiile de circulație întocmite pentru zona Bună Ziua au relevat faptul că pe configurația stradală existentă de două benzi carosabile se atinge capacitatea maximă de circulație. În plus, rețeaua stradală existentă, adiacentă străzii Bună Ziua, este formată din străzi înfundate la care accesul se face doar din Bună Ziua.

4,49 miliaone de lei pentru SF-ul trenului metropolitan

În anul 2017, primarul Clujului, Emil Boc, a anunţat că va face un studiul de fezabilitate pentru centura metropolitană din banii alocați din bugetul local pe anul 2018.

Deşi a trecut anul 2018 fără nici un studiu în acest sens, pe lista investiţiilor din acest an figurează Sf-ul pentruacesttren metropolitan Gilău- Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida. Acest studiu de fezabilitate va costa 4,49 milioane de lei şi nu există nici o siguranţă că va fi şi finalizat proiectul. De la aceste simple analize în care se investeşte o sumă deloc neglijabilă până la realizarea propriu-zisă a proiectului e cale lungă. 

Alte studii prevăzute în lista obiectivelor de investiții pentru anul 2019:

  • SF, PT, exp amenajare, modernizare străzi, piațete, poduri, punți pasarele: 1 milion de lei
  • SF, PT supralărgire și modernizare str. Bună Ziua: 1,17 milioane de lei
  • SF, PT stații de încărcare pentru biciclete, trotinete electrice: 30.000 de lei
  • PUZ (Plan de Urbanism Zonal), SF /DALI (Documentația de Avizare a Lucrărilor de Intervenții), stud. circ. str.Moților – Calea Mănăștur, str. Uzinei Electrice- str. Mărginașă: 550.000  de lei
  • SF, PT dezvoltare și modernizare semaforizare: 170.000 de lei
  • Studiu de circulație în municipiu: 400.000 de lei
  • SF, PT stații de încărcare pentru autobuze electrice: 115.000 de lei
  • SF, PT, DTAC Amenajare stradă cu tematica „Învață pe stradă”: 50.000 de lei
  • Studii de urbanism, SF, PT, pasaj rutier în zona sensului giratoriu Mărăști: 700.000 de lei
  • Studii de urbanism, SF, PT pasaj rutier peste calea ferată în zona Tăietura Turcului: 500.000 de lei
  • SF, PT construire pod peste Someș (Oașului – Răsăritului): 300.000 de lei
  • SF, PT stații de încărcare pentru vehicule electrice: 100.000 de lei
  • SF, PT, DTE modernizarea depoului de tramvaie Grigore Ignat: 100.000 de lei
  • SF, PT, DTE Creșterea și îmbunătățirea spațiului pietonal velo în zona urbană, modernizare str. Tipografiei – scuar CEC – str. Ferdinand și străzile adiacente: 430.000 de lei
  • Expertiză tehnică, DALI, DDE, DTAC, PT, inclusiv asist. tehn. pasaj denivelat intrare în municipiul Cluj-Napoca – Calvaria: 150 de mii de lei; strada A. Vlaicu (Mărăști): 150.000 de lei; pasaj IRA: 150.000 de lei
  • SF, PT, DTE amenajare benzi dedicate transportului public în comun B-dul 21 Decembrie: 450.000 de lei
  • PUZ, SPF, SF, DTAC, div. studii cons. centura metropolitană Gilău-Cluj-Napoca-Apahida, ET 35 Transregio Feleac: 14 milioane de lei
  • SF, PT, DTE amenajare de coridoare pietonale Molnar Piuariu: 350.000 de lei
  • SF, PT Amenajare de coridoare pietonale etapa II: 400.000 de lei
  • PUZ, SF, div. studii, concsolutii str. Soporului: 500.000 lei
  • SF, PT, div. studii amenajare strada Victor Babeș: 100.000 de lei
  • SF, PT, div. studii amenajare strada Hasdeu: 100.000 de lei
  • SF, PT, div. studii amenajare strada Piezișa: 100.000 de lei
  • SF, PT, DTE reabilitare și extindere zona pietonală P-ța Lucian Blaga/Str. Napoca, str. Petru Maior, str. E. Isac și str. Republicii și amenajare piste de biciclete: 120.000 de lei
  • SF, PT, DTE amenajare de coridoare pietonale Molnar Piuariu, etapa I: 350.000 de lei
  • SF, PT, DTAC modernizare strada Moș Ion Roată: 179.000 de lei
  • SF, PT, DTAC modernizare strada Edgar Quinet: 185.000 de lei
  • SF, PT, DTAC Modernizare strada Dimitrie Gusti: 120.000 de lei
  • SPF, SF, PT, DDE, CS Tren metropolitan Gilău- Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida: 4,49 milioane

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here