Clujeanul Vasile Secară, fostul șef de la CFR Călători, a fost pus sub control judiciar de procurorii DNA pentru corupție. El este acuzat că a făcut presiuni asupra unui fost angajat de la CFR Brașov pentru a îl face pe cel din urmă să renunțe la un proces. Pe vremea comuniştilor, Vasile Secară a fost secretar de partid al complexului CFR Cluj. După anii 90, a devenit pesedist şi inginer şef în gara clujeană, apoi şef adjunct de stație şi şef de gară. În momentul de faţă, la Vasile Secară au rămas neschimbate cel puţin două caracteristici: PSD şi şefia. Anul trecut, clujeanul a fost numit şef la CFR Călători în noua structură de conducere a companiei.

 

Procurorii DNA l-au pus sub control judiciar pe șeful CFR Călători, clujeanul Vasile Secară, pentru o perioadă de 60 de zile. Potrivit procurorilor, Secară este acuzat că, începând cu august 2014, în calitate de director al CFR Călători, în baza unei înţelegeri prealabile cu Gheorghe Rădulescu, directorul SRTFC Braşov (cercetat în aceeaşi cauză în stare arest la domiciliu), a efectuat acte de constrângere morală (ex. convorbire telefonică din care rezultă ameninţarea cu evacuarea din locuinţa de serviciu şi cu desfacerea contractului de muncă) asupra unui angajat, cu scopul de a-l determina pe acesta din urmă să renunţe la un litigiu de muncă înregistrat la Tribunalul Braşov, prin care solicită să fie repus în funcţia de director al SRTFC Braşov, arată procurorii în ordonanța de impunere a controlului judiciar.

Anchetatorii susțin că Vasile Secară urmărea să îl ajute pe Gheorghe Rădulescu să-și păstreze funcția în care tocmai fusese numit, evitând astfel o posibilă reintegrare în funcția de director al SRTFC Brașov a lui Ioan Stegaru.

 

Un audit degeaba

Timp de mai bine de 10 ani la conducerea regionale clujene a CFR Călători a fost menţinut Vasile Secară, iar demiterea lui a venit ca urmare a mai multor controale venite de la CFR SA şi Ministerul Transporturilor. Conform unor informaţii, cireaşa de pe tortul fostului director Secară ar fi un contract de închiriere încheiat între CFR Călători Cluj și SC Energobit care a fost prelungit cu de la sine putere de către directorul Secară, care nu a mai organizat o licitație, iar cei de la Energobit au ocupat mai mult decât terenul respectiv şi l-au şi întabulat. Spre exemplu, unul dintre lucrurile care i se pot reproşa fostului director, este faptul că, dacă anul trecut, CFR Călători Cluj a avut alocate fonduri în valoare de 543.000 de lei, însă a reuşit să cheltuiască 300.000 de lei.

Reprezentanţii CFR de la Bucureşti au fost extrem de lacunari în ceea ce priveşte motivul controalelor, iar conform raportului de audit pe anul trecut, principalele nereguli depistate au constat în “- nereguli privind pregătirea tehnică a trenurilor de călători;- deficiențe privind respectarea și punerea în practică a ordinelor, dispozițiilor , instrucțiilor, reglementărilor în vigoare;- neconformități privind efectuarea controalelor la nivelul organelor cu sarcini de îndrumare și control din cadrul STFC, superficialitate privind întocmirea notelor de constatare și a rapoartelor de remediere;- aspecte privind nerespectarea programului de lucru și a disciplinei în serviciu; – nereguli privind repararea și întreținerea în exploatare a materialului rulant. În urma neregulilor constatate cu ocazia acestor controale s-au luat o serie de măsuri organizatorice, de remediere a neconformităților sau de tratare disciplinară a personalului vinovat, funcție de gravitatea faptelor”, se arată în raportul de audit pe anul 2012 al CFR Călători.

 

Milioane de euro “trimise cu nașul” la CFR Cluj

Însă, aceste probleme pentru care regionala condusă de Vasile Secară este cercetată de oficiali din cadrul CFR SA nu au apărut acum. “Învârtelile” mai mici sau mai mari făcute de șefii clujeni ai acestei instituții se știu de ani buni însă, se pare, ordinul de schimbare a venit abia acum. Spre exemplu, conform unui raport oficial al Curții de Conturi, se știa că la CFR Cluj se fac afaceri cu terenuri. Conform raportului respectiv, la CFR Cluj, prejudiciul a fost constat prin neînregistrarea în evidenţa contabilă a contravalorii terenurilor din patrimoniu, deşi acestea au fost evaluate

“La SRCF Cluj Curtea de Conturi a depistat plăţi nelegale pentru lucrări neefectuate, cheltuieli indirecte şi cota de profit aferentă acestora  la obiectivele “Reparaţie pasaj trecere la nivel km. 12 + 908, linia CF Apahida-Dej, între staţiile Jucu-Bonţida” şi “Reparaţie pasaj trecere la nivel km. 8 +582, linia CF Apahida-Dej, între staţiile Jucu-Bonţida”.  În timpul controlului prejudiciul constatat a fost recuperat  şi virat în contul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii”. Tot la CFR Cluj, inspectorii Curţii de Conturi au descoperit că managerii nu au evaluat şi  nu au înregistrat în evidenţa contabilă terenurilor în suprafaţă de 167.453 m.p.

La nivel naţional s-a descoperit că cei de la CFR au cheltuit ilegal 13,4 milioane de euro. La CFR Cluj, prejudiciul a fost constat prin neînregistrarea în evidenţa contabilă a contravalorii terenurilor din patrimoniu, deşi acestea au fost evaluate

 

Traseul lui Secară

Vasile Secară a plecat de la conducerea CFR Călători Cluj în urma unor controale făcute de CFR SA şi Ministerul Transporturilor. În timpul unuia dintre aceste controale, Vasile Secară s-a îmbolnăvit brusc şi a intrat în concediu medical. Mai amuzant este şi că verificările respective s-au “îmbolnăvit”, iar rezultatele lor nu au mai fost date publicităţii. Încă din decembrie anul trecut, în mail-ul Oanei Brânzan, purtătorul de cuvânt al CFR, aşteaptă o solicitare de presă făcută de reporterii Gazeta de Cluj în care se cerea rezultatul controalelor făcute la CFR Călători Cluj. Până acum nu s-a oferit nici un răspuns, însă şi numirea lui Vasile Secară în noua funcţie de conducere poate fi considerată un răspuns.

 

Apartament de șef la CFR

Rădulescu a mai fost șef al CFR Călători Brașov timp de opt ani, în perioada 1998 – 2006, iar în locul lui a fost numit Ioan Stegaru. în 2012, Stegaru a fost concediat, dar și-a recâștigat locul prin instanță, în ianuarie 2014. Acesta nu a stat însă mult în funcție pentru că, în iulie anul trecut, a fost din nou înlocuit cu Rădulescu. Stegaru a dat din nou compania în judecată, cerând să fie repus în funcție. Dosarul a fost înregistrat la Tribunalul Brașov în 21 iulie 2014, având că obiect „litigii de muncă – anulare act”. Rădulescu a încercat să-l convingă pe Stegaru să renunțe la acțiunea în instanță, având susținerea șefilor lui de la București – Vasile Secară și șeful oficiului juridic al SNTFC, Nicolae Berindeanu, cercetați și ei în acest dosar.

Între cei doi există un conflict mai vechi, după ce Rădulescu l-a acuzat pe Stegaru că și-ar fi modernizat apartamentul, locuința de serviciu, cu banii CFR. În urmă cu câțiva ani, Gheorghe Rădulescu a depus o plângere penală la Parchetul de pe lângă Tribunalul Brașov împotriva lui Stegaru, pe care îl acuza de „gestiunea frauduloasă” a 10.000 de euro din bugetul sistemului feroviar. La aceste acuzații, Ioan Stegaru se apăra spunând că a fost vorba despre un bun comun, care rămâne în proprietatea statului. În urmă plângerii, Stegaru nu a fost trimis în judecată.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.