Directorul Registrului Auto Român Cluj a arătat pentru GAZETA de Cluj care a fost evoluţia numărului de maşini omologate în judeţ şi recomandă cumpărătorilor de maşini să treacă pe la Registru înainte de a cumpăra o maşină second-hand.

Reporter: Care este obiectul de activitate al Registrului Auto Român, cu ce se ocupă?
MARIUS POP: Cu omologarea vehiculelor privind circulaţia pe drumurile publice.

Rep: Comparativ cu aceeaşi lună a anului trecut, cum a fost ianuarie 2010 ?
MARIUS POP:
Bineînţeles că s-a înregistrat o scădere a activităţii deoarece posibilităţile de cumpărare ale românilor au fost mai scăzute. Noi suntem oarecum barometrul bunăstării românilor, şi dacă la noi nu este de lucru…

Scădere de 50% în 2010

Rep: Potrivit unor date recente, în ianuarie 2010 în România s-a înregistrat cea mai mare scădere din Europa în ceea ce priveşte vânzările de maşini, dar şi din ultimii ani. Cum se resimte aceasta în Cluj, la autoturismele noi şi cele second hand?
MARIUS POP:
Vehiculele noi nu le controlăm în totalitate noi. Noi dăm producătorilor posibilitatea de a elibera ei cărţi de identitate. Deci aici nu pot să vă fac o evaluare cu privire la autovehiculele noi. Dar la autovehiculele second, pot să vă fac o comparaţie faţă de anul trecut, inclusiv pe nivele de poluare. Deci toate, de la Euro 0 până la Euro 4, sunt vehicule sub trei tone jumate, deci autoturisme, autoutilitare uşoare. Tot ce e de la R0 la R5 sunt vehicule peste 3,5 tone. De la începutul anului 2010 s-au făcut 3909 de omologări, ceea ce reprezintă o scădere de 50% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, când s-au făcut 7711 omologări. Asta e foarte trist pentru noi, pentru că asta înseamnă că oamenii nu mai au bani. Diferenţele pot fi observate şi la nivelele de poluare ale autovehiculelor. Dacă în perioada de început de an din 2009 cele mai multe autovehicule omologate aveau Euro 2, reprezentând aproape 32% din total, în 2010 proporţia acestora a scăzut la 17%. În schimb, autovehiculele cu Euro 4 au înregistrat o creştere ca procent din numărul total de omologări, de la 17% la 32%, exact invers faţă de cele menţionate înainte. Dacă anul trecut românii erau predispuşi să aducă autovehicule Euro2, acum procentul s-a schimbat. Astfel, se poate observa o tendinţă a cumpărătorilor de a se orienta spre autovehicule cu standarde de poluare mai înalte. Aceste date se referă la vehiculele sub 3,5 tone. În ceea ce priveşte vehiculele mai mari, standardul R3 are procentul cel mai mare, deşi proporţia din totalul maşinilor omologate s-a înjumătăţit faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Se observă şi o creştere a vehiculelor peste 3,5 tone cu R5, ceea ce confirmă tendinţa spre cumpărarea de maşini mai noi, mai puţin poluante. La Euro 5 nu este taxă încă, de-asta. Acum o să fie, din februarie a intrat în vigoare ordonanţa cu Euro 5, şi la Euro 5 să existe taxă.

Rep: Aţi observat o tendinţă de scădere în ultimii ani? Scăderea numărului de omologări a început din 2008?
MARIUS POP:
În 2008 am început evaluarea aceasta, pentru că am vrut în fiecare zi să ştiu ce se întâmplă. În 2007 erau şi alte codificări de poluare, cu X, deci nu erau codificările de poluare după E. Oricum tendinţa e crescătoare. În 2007 au fost foarte puţine, în 2008 mai multe. În 2007 am omologat, în general am început să avem cele mai multe vehicule după intrarea în vigoare a ordonanţei 50, cu taxa de primă înmatriculare. Că în 2007 s-a schimbat legislaţia şi am intrat în Uniune şi nu am mai plătit vama, că am plătit taxa de poluare. Şi din iulie începând s-a schimbat ordonanţa. În perioada de început de an, în 2008 s-au omologat 6171 de autovehicule, mai puţine decât în 2009, deci până anul trecut tendinţa a fost de creştere. Deci faţă de 2008 diferenţa a fost de 20%, de creştere. Scăderea de anul acesta este într-adevăr semnificativă.

Înainte de a achita maşina, o vizită la RAR

Rep: Ce ar trebui să ştie şoferii când vin la RAR?
MARIUS POP:
Ceea ce ar trebui să ştie şoferii în primul rând e că există tot mai multe autovehicule cu probleme de identificare. Cel mai bine ar fi să treacă pe la RAR înainte de a cumpăra maşini. Orice client care îşi cumpără un vehicul să plătească acel autovehicul după prezentarea la Registrul Auto. Este mult mai simplu să-ţi pierzi o oră, de fapt să câştigi o oră la RAR decât să pierzi o lună cu declaraţii la Poliţie. Programările sunt pe loc, numărul telefon la care se pot face programări la Registrul Auto e 266491/2/3. Avem program de la 8 dimineaţa de 22 :30, deci acesta e un lucru care şi în Cluj se întâmplă. Oamenii în general trebuie să înveţe că pentru a evita orice dubii, ar trebui să se prezinte la RAR, după care să plătească vehiculul. Oricât de disperat eşti, nu poţi să-l obligi pe om să-ţi dea banii. Deci, eu aşa aş face. Singura problemă e că orice le recomandăm noi oamenilor, n-o să ţină cont de ele. Un lucru foarte important când îţi cumperi un autovehicul e să îl cumperi din locuri special amenajate. Pieţe de autovehicule sau dealeri de autovehicule. Deci nu anunţuri în Piaţa, care nu ştii ce ascund. Deci şi de acolo poţi să le cumperi, dar după ce o prezinţi pe la Registrul Auto. Aveam un prieten, că şi-a luat o maşină. Zice ”mă, m-a chemat la Sibiu să mă duc urgent, că mai are un client şi… atâta m-a tot prostit până când am mers acolo. Mi-a dat actele mi-a dat tot, tot, tot, i-am dat banii, bineînţeles, am făcut contractul. Buletinul era fals, cartea de identitate era falsă şi maşina nu avea nici un act”. Cu alte cuvinte a luat o maşină la care nu era plătită taxa, nu era plătit nimic. De asta recomandarea ar fi să vină pe la registru înainte de a face orice tranzacţie cu autovehicule. Ştiţi foarte bine, hoţii de autovehicule se perfecţionează la fel ca noi, cei care îi prindem.

Maşinile tunate, încercate la Bucureşti

Rep: Aici se omologhează şi utilaje ?
MARIUS POP:
Se eliberează cărţi, începând de anul acesta se eliberează cărţi de identitate sau atestate tehnice pentru utilaje. Atestat tehnic se numeşte. Asta e pentru utilaje, deci începând cu 20 ianuarie a intrat în vigoare Ordinul Ministrului Transporturilor 1275 din decembrie 2009 care reglementează activitatea de eliberare a cărţii de identitate şi aici a apărut noţiunea de atestat tehnic.
Rep: Aţi întâlnit cazuri de utilaje furate ?
MARIUS POP:
Nu, nu am avut pentru că încă nu au intrat în procedura de verificare utilajele. Poliţia a avut probleme de genul ăsta, noi nu am avut. Deci noi n-am avut pentru că nu ne-am ocupat de chestia asta. Oricum, o să dăm atestate şi la cele noi, şi la cele second-hand.
Rep: Pentru maşinile cărora li se aduc modificări se vine aici ?
MARIUS POP:
Pentru maşinile care au suferit modificări constructive, orice autovehicul la care i se modifică caracteristicile tehnice… aici există anumite toleranţe. Mai mult decât toleranţele date de  legislaţie trebuie să treacă pe la Registrul Auto să fie omologate. Aici e chestia şi de tuninguri şi în general la maşinile tunate se fac şi anumite încercări suplimentare la laboratorul de încercări de la Bucureşti. În general cei care vând sisteme şi ansamble, nu vând sisteme certificate. Sunt anumite kituri care se montează, de la carosier sau de la cei care tunează autovehicule care şi-au omologat produsul respectiv: aripi, jante, tot felul de modificări certificate. Dacă au certificat de conformitate nu trebuie testate suplimentar, la acestea nu trebuie făcute încercări suplimentare. Este organism de certificare sisteme şi noi acredităm orice service sau orice atelier care face astfel de modificări constructive. Orice informaţie se găseşte pe site-ul registrului, rarom.ro, orice informaţie suplimentară se poate accesa de acolo.

Diana Gabor

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.