Primăria Cluj-Napoca se află în conflict cu mulți clujeni după ce unele proprietăți private au fost transformate în spații verzi odată cu noile reglementări ale Planului Urbanistic General (PUG) intrat în vigoare la sfârșitul anului 2014. Sunt multe astfel de cazuri, motiv pentru care cetățenii au ales să acționeze municipalitatea în instanța în încercarea de a-și repune în valoare proprietățile. Recent, Consiliul Local Cluj-Napoca a mai pierdut definitiv un astfel de proces, constatându-se că încadrarea terenului respectiv a fost făcută nelegal.

Este vorba despre un teren ce aparține complexului ”Record”, deținut de societatea Trisom Record SA, împreună cu Argos SA. Terenul cu o suprafață de 7.985 mp este situat pe strada Onisfor Ghibu nr. 20B. Conform vechiului PUG din 1999, terenul a fost destinat spaţiului verde de agrement, fiind încadrat în categoria curţi-construcţii, lucru ce le oferea proprietarilor posibilitatea de a se extinde din punct de vedere al construcţiilor.

Prin noul PUG, intrat în vigoare la sfârșitul anului 2014, terenul celor două societăţi s-a plasat în categoria de zonă verde cu rol de complex sportiv, iar proprietarilor li s-a tăiat dreptul de a mai construi pe acest teren. Acest lucru a nemulţumit administratorul societăţii Trisom Record. SA, Octavia Anamaria Buhoș (fostă Mureşan), care în 2015 a înaintat către Primăria Cluj-Napoca o plângere prealabilă împotriva acestei hotărâri în speranţa că autorităţile locale vor revoca parţial actul administrativ și vor încadra terenul într-o zonă verde cu rol de complex sportiv.

Mai mult, prin noul PUG se indisponibilizează terenul din punct de vedere al construcţiilor, deşi vechiul PUG din 1999 permitea acest lucru, iar toate propunerile anterioare pentru noul PUG susţineau şi ele modificarea încadrării terenului în categoria restructurării zonelor cu caracter industrial.

Administratorul societății Trisom Record susține că a aflat întâmplător despre faptul că terenul de pe str. Onisifor Ghibu nr.20B a fost schimbat în zonă verde cu rol de complex sportiv, atunci când a primit o notificare din partea Biroului Executor Judecătoresc asupra faptului că s-a început procedura de executare silită a imobilului deţinut de societatea Argos şi s-a pus spre licitaţie partea de teren a acesteia.

În acel moment SC Trisom Record SA a verificat site-ul Primăriei Cluj-Napoca pentru a evalua ce potenţial urbanistic are imobilul în contextul noilor modificări şi a constatat că „deşi în toate versiunile din ultimii ani de când fusese avansată prima variantă a planului regimului urbanistic al zonei în care este cuprinsul imobil deţinut era RIM, iar peste noapte s-a modificat regimul în Vs (zonă verde cu rol de complex sportiv)”. Astfel, administratorul societatății susţine că nu a fost informată şi nici consultată cu privire la „intenţia bruscă” de schimbare a regimului urbanistic, cu atât mai mult cât această decizie o afectează în mod direct.

”Nu s-a respectat principiul transparenţei decizionale în administraţia publică şi principiul consultării şi informării publicului cu privire la elaborarea planurilor de amenajare a teritoriului de urbanism şi nu s-a dat timpul necesar pentru exprimarea unui punct de vedere în legătură cu modificările aduse”, arăta administratorul Trisom Record într-o adresă înaintată primăriei.

Pe lângă acuzaţiile aduse la adresa Consiliului Local de adoptare a noului PUG, ce nu permite construcţii pe terenul deţinut de SC Trisom Record SA, societatea mai susţine că terenul nu poate fi declarat ca zonă verde fără îndeplinirea procedurii de expropriere şi fără o justă despăgubire.

„Dvs, printr-o acţiune care se plasează cel puţin în sfera contravenţională prevăzută de Legea 350/2001 (dacă nu se va dovedi că este zonă infracţională), aţi modificat abuziv , încălcând acest Aviz al Consiliului Judeţean Cluj, prin publicarea ulterior datei de 03.12.2014, o altă propunere a UTR-ului vizând imobilul subscrisei, propunere care nu are avizul de legalitate al instituţiei fără de care nu puteaţi adopta noul PUG al municipiului Cluj-Napoca, propunere care altfel nu trebuie să se regăsească în componenţa noului PUG al municipiului Cluj-Napoca.

Fără a vă solicita revocarea întregului PUG al municipiului, la acest moment, cel puţin situaţia subscrisei este creată de instituţia dvs. cu încălcarea elementară a prevederilor legale privind avizarea, anterior adoptării noului PUG, săvârşind, în cazul în care s-a avut la cunoştinţă despre modificările făcute în afara avizului Consiliului Judeţean , infracţiunea de fals în înscrisuri oficiale şi uz de fals, alături de infracţiunile de abuz, în exercitarea atribuţiilor care v-ar fi revenit ca şi unitate administrativ-teritorială responsabilă de legalitatea şi corectitudinea aplicării legii, în procedura de implementare a unui nou PUG al municipiului pe care îl reprezentaţi”, se mai arată în document.

Primăria, de neînduplecat

Nemulțumirile administratorului societății Trisom Record SA nu au schimbat cu nimic situația, astfel că într-o ședință a Consiliului Local s-a respins plângerea formulată de aceasta pe motiv că nu este fondată şi că destinaţia iniţială a terenului se referea în mod evident la declararea acestuia ca spaţiu verde pe viitor.

Concluzia proiectantului PUG nu a fost în favoarea societăţii Trisom Record SA, ba mai mult acesta a concluzionat şi cu o notă ironică în ceea ce priveşte intenţia societăţii de a construi pe un teren ce este încadrat într-o categorie ce nu permite acest lucru.

„Terenurile în cauză sunt la ora actuală afectate unei baze sportive (V3) şi conform legii nu îşi pot schimba destinaţia. Acestea au avut dintotdeauna această destinaţie şi au intrat ca atare în patrimoniul întreprinderi. Pe de altă parte, categoria de folosinţă Curţi construcţii, include o gamă largă de utilizări urbane, inclusiv parcuri, scuaruri, baze sportive etc.

Prevederea menţionată privind terenurile incluse în categoria curţi construcţii se referă în mod evident la destinarea/ declararea pentru viitor a acestora ca spaţii verzi.

În consecinţă, încadrarea PUG este corectă. Ce ar fi dacă UBB ar cere construirea parcului Victor Babeş?”, a fost punctul de vedere al proiectantului noului PUG.

După cinci ani de procese, Consiliul Local a pierdut definitiv

Dacă în rândul reprezentanților Primăriei Cluj-Napoca nu a avut noroc, societatea Trisom Record SA a acționat în anul 2015 Consiliul Local în judecată, cerând anularea parțială a hotărârii menționate. În iulie 2016, Tribunalul Cluj a admis în parte cererea formulată de reclamant, însă ambele părți implicate au făcut recurs. În februarie 2017, Curtea de Apel Cluj a trimis cauza spre rejudecare la Tribunalul Cluj, iar după un an instanța a admis din nou cererea făcute de Trisom Record. Consiliul Local a făcut din nou recurs, însă în februarie 2019, după aproape cinci ani de procese, Curtea de Apel Cluj a dat o decizie definitivă și executorie, menținând decizia Tribunalului Cluj. Instanța a dispus anularea parțială a HCL menționat în ceea ce privește încadrarea funcțională a terenului deținut de societatea Trisom Record, obligând Consiliul Local să schimbe încadrarea funcțională a terenului. Cu această ocazie, Consiliul Local mai scoate din buzunarul public suma de aproximativ 33.000 lei, adică peste 7.000 euro  (reprezentând cheltuieli parțiale de judecată, onorariu expert și onorariu avocat, parțial).

2 COMENTARII

  1. pai strandul Record e corect sa fie in zona verde. Cum sa se faca blocuri acolo? Intotdeauna a fost strand. Judecatorii chiar nu au minte deloc? cum au dat castig de cauza celor care vor sa faca blocuri pe locul unui fost strand?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here