Mii de profesori din România au susţinut proba scrisă a concursului pentru ocuparea funcţiilor de directori în şcoli. După încheierea probei, candidaţii au aşteptat ore în şir în sălile de examen, ca să afle dacă au luat nota de trecere. Profesorii s-au plâns de unele întrebări, de-a dreptul uluitoare. După testul scris, candidaţii admişi vor fi programaţi pentru proba de interviu. Cum s-au prezentat profesorii şcolilor de elită din Cluj?
Directori prea mulţi, adjuncţi prea puţini
Potrivit datelor de la Ministerul Educaţiei, 6.664 de candidaţi s-au înscris pentru funcţia de director şi 2.312 pentru funcţia de director adjunct. Gradul de înscriere pentru funcţia de director în raport cu posturile vacante la nivel naţional (6.549) a fost de 101,77%, în timp ce pentru funcţia de director adjunct (2.505 posturi vacante), gradul de înscriere s-a situat la 92,30%.
Promovabilitatea candidaţilor din Cluj
Inspectoratul Şcolar Judeţean (IŞJ) Cluj a publicat, miercuri seara, 12 octombrie, rezultatele parţiale ale probei scrise la concursul pentru funcţiile de director şi director adjunct în instituţii de învăţământ.
După prima probă a examenului, promovabilitatea candidaţilor din judeţul Cluj a fost una destul de bună. La colegiile şi liceele de top din Cluj-Napoca, titularii actuali ai posturilor de conducere au trecut toţi de proba scrisă şi vor intra în etapa următoare.
Din totalul de 281 de directori şi directori adjuncţi care trebuiau să susţină etapa scrisă, doar 17 au fost declaraţi respinşi, alţi 3 nu s-au prezentat, iar restul au fost declaraţi admişi. Pentru ca un candidat să treacă în etapa următoare a concursului trebuia să obţină minimum 35 de puncte la proba scrisă.
La singurul liceu de renume unde a existat concurenţă, „Onisifor Ghibu”, directorul Monica Bereş a obţinut o notă mai mică decât contracandidatul Ioan Bâlc.
Şi postul de director de la CSS Viitorul a fost dorit de doi profesori. Alin-Liviu Giurgiu, actualul conducător al instituţiei, a obţinut doar 31,85 de puncte şi a fost declarat „respins”, pe când Cristina Iurian, acum director adjunct se pregăteşte să îi ia locul cu 45 de puncte.
Cel mai mare punctaj, singurul maxim din judeţ, de 50 de puncte, a fost obţinut de Viorica Feldrihan, candidat pentru postul de director adjunct la Şcoala Gimnazială Specială Centrul de Resurse şi Documentare privind Educaţia Incluzivă/Integrată Cluj. Cel mai mic punctaj, 25,625, l-a avut Gabriel Chiş, director la Şcoala Gimnazială „Lia Manoliu” din comuna Corneşti.
Topul directorilor liceelor de renume ale Clujului
Vă prezentăm lista cu punctajele obţinute de directorii liceelor de renume din Cluj-Napoca. De menţionat totuşi că şefii celor mai titrate şcoli din Cluj-Napoca se află în coada listei.
Primul în top cu 48,75 este Valentin Maxim Oros, director la Colegiul Naţional ”George Coşbuc”, urmat de Smaranda Graur cu 48.12, director la Liceul Teoretic ”Gheorghe Şincai”. Pentru postul de director la Liceul Teoretic ”Onisifor Ghibu” a candidat Ioan Bâlc, fostul director al Şcolii Gimnaziale ”Ioan Bob”, cea mai veche şcoală românească din oraş, care a obţinut un punctaj de 48,12. Acesta este urmat de Adina Claudia Turcu, director la Liceul Teoretic ”Avram Iancu” şi a obţinut 47,50. Lista continuă cu Raluca Dobrescu, director la Liceul Teoretic ”Mihai Eminescu” care a acumulat 46,87. Acelaşi punctaj de 45,00 l-au avut Alina Monica Bărăian, director la Colegiul Naţional ”George Bariţiu” şi Irina Alexe, director la Şcoala Gimnazială ”Ioan Bob”. Următoarea în top cu 45,00 este Monica Bereş, director actual la Liceul Teoretic ”Onisifor Ghibu”. Ultimul pe listă este directorul Liceului Teoretic ” Nicolae Bălcescu”, Marinela Zamfir care a obţinut un punctaj de 39,37.
Proba scrisă a vizat evaluarea aptitudinilor cognitive şi a competenţelor manageriale ale candidaţilor şi a constat în rezolvarea în maximum 120 de minute a unui test-grilă cu itemi elaboraţi de Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice.
Metodologia de organizare a concursului
La proba scrisă au putut participa doar candidaţii ale căror dosare de înscriere au fost admise de comisiile de verificare. Mai precis, în urma evaluării dosarelor, la proba scrisă au fost aşteptaţi 6.502 candidaţi pentru funcţia de director şi 2.257 de candidaţi pentru funcţia de director adjunct.
După proba scrisă, la nivelul comisiilor judeţene, candidaţii vor susţine alte două probe: analiza CV-ului, respectiv un interviu în faţa comisiei de concurs, unde se va susţine oferta managerială şi un plan operaţional pentru un an, cu o durată de maximum 30 de minute.
Interviul şi evaluarea CV-ului se vor desfăşura în perioada 17 octombrie – 17 noiembrie. Afişarea rezultatelor concursului este programată în data de 18 noiembrie, fiind urmată de o perioadă alocată depunerii contestaţiilor: 21-23 noiembrie.
Soluţionarea contestaţiior şi afişarea rezultatelor finale sunt prevăzute pentru intervalul 24 noiembrie – 9 decembrie. Ultima etapă a concursului – validarea în consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar a rezultatelor finale şi transmiterea acestora la minister – este programată în data de 16 decembrie.
Toate probele sunt obligatorii şi sunt monitorizate de observatorii desemnaţi de Ministerul Educaţiei.
Este declarat „promovat” la concurs, candidatul „admis” care a obţinut cel mai mare punctaj total. În cazul egalităţii de punctaj, este declarat „promovat” candidatul care a realizat cel mai mare punctaj la proba scrisă. Dacă şi în această situaţie egalitatea se păstrează, pentru unităţile de învăţământ cu filiera tehnologică, este declarat „promovat” candidatul care este de specialitate: inginer, economist, medic etc., după caz, iar la filiera vocaţională, cel care are specialitatea corespunzătoare profilului predominant al unităţii de învăţământ, iar pentru celelalte unităţi de învăţământ este declarat „promovat” candidatul care a realizat cel mai mare punctaj la proba de interviu. Dacă şi în această situaţie egalitatea persistă, este declarat „promovat” candidatul care a realizat cel mai mare punctaj la proba de evaluare a CV-ului.
Este important de precizat că acest concurs este unul naţional şi că din 2008 nu au mai fost organizate concursuri pentru ocuparea funcţiilor de directori în şcoli, iar conducătorii unităţilor de învăţământ erau numiţi prin delegaţie, de către inspectoratele şcolare, pe perioade de câte un an.