La nivel național, CNAIR a atribuit licitațiile pentru semnalizarea drumurilor, o afacere de peste 155,1 milioane de lei, fără TVA. Contractele direcțiilor județene din cadrul Companiei de Drumuri au fost împărțite între firmele Vesta Investment și Loial Impex, firme care, potrivit Consiliului Concurenței din România, au participat la trucarea unor licitații. Pentru drumurile administrate de DRDP Cluj, cele două firme vor încasa 20 de milioane de lei, fără TVA.
Contractele privind achiziția și transportul semnalizării verticale necesară drumurilor naționale și autostrăzilor aflate în administrarea C.N.A.I.R.-S.A. – Lot 6 – D.R.D.P. Cluj – Mijloace auxiliare de semnalizare, cu o valoare estimată de 12,671,066 lei, fără TVA, și Achiziția și transportul semnalizării verticale necesară drumurilor naționale și autostrăzilor aflate în administrarea C.N.A.I.R.-S.A. – Lot 5 – D.R.D.P. Cluj – Indicatoare rutiere, cu o valoare estimată de 17.019.080 lei, fără TVA au fost adjudecate de firmele Vesta Investment (lot 6 – 9710909 lei, fără TVA) și Loial Impex (lot 5 – 10081040 lei, fără TVA), unul dintre abonații județului Cluj când vine vorba despre lucrările de infrastructură.
Cele două firme au fost sancționate anul acesta de Consiliul Concurenţei pentru trucarea unor licitații privind achiziționarea de indicatoare rutiere și/sau lucrări de marcaje rutiere.
Cei de la Vesta Investment au primit o amendă de 725.267 lei, iar firma Loial Impex a fost sancționată cu o amendă în valoare de 1.504.279 lei.
Ancheta arată că licitații publice erau organizate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere sau alți administratori de drumuri (consilii locale, de exemplu), cât și licitații private, organizate de antreprenorii de lucrări de reabilitare/modernizare/construcţie de drumuri publice, care erau obligați să asigure și semnalizarea rutieră.
Astfel, în cadrul investigaţiei declanșate în anul 2017, autoritatea de concurență a constatat existența a două înțelegeri anticoncurențiale, ce au avut ca scop eliminarea concurenței prin coordonarea comportamentului companiilor în cadrul licitațiilor publice şi/sau private.
Vesta Investment SRL, Helvespid SRL și Loial Impex SRL au făcut schimb de informații sensibile concurențial și și-au adaptat comportamentul în contextul participării la licitații, fie ca ofertanţi individuali, fie ca membri ai unei asocieri, astfel încât să nu se concureze între ele. Eliminarea concurenței a condus la atribuirea contractelor pentru indicatoare rutiere și/sau lucrări de marcaje la prețuri mai mari, în perioada 2010-2017.
De asemenea, în perioada 2009 – 2016, firmele Girod Semnalizare Rutieră SRL şi Loial Impex SRL și-au adjudecat contractele la prețuri mari deoarece și-au coordonat comportamentul și au depus oferte astfel încât să nu se concureze la licitațiile (publice sau private) de comercializare a indicatoarelor rutiere.
În cadrul procedurii de clemenţă, Vesta Investment SRL și Loial Impex SRL au furnizat o serie de documente şi informaţii ce au avut o contribuţie semnificativă la probarea faptei și, ulterior, au recunoscut fapta anticoncurențială, beneficiind, prin urmare, de o reducere a amenzii.
De asemenea, Helvespid SRL a recunoscut încălcarea Legii concurenței, fapt ce a condus la reducerea amenzii aplicate acesteia.
În perioada investigată, companiile Helvespid SRL si Girod Semnalizare Rutieră SRL furnizau doar indicatoare rutiere, iar Vesta Investment SRL și Loial Impex SRL realizau marcaje rutiere, dar furnizau și indicatoare.
Primăria Cluj Napoca sancționată pentru că a plătit un milion de lei firmei Loial Impex
Firma Loial Impex s-a ocupat și de lucrările de semnalizare ale străzilor din Cluj Napoca, în urma câștigării unui contract al administrației locale.
Un raport al Curții de Conturi a României arată că administrația locală clujeană a efectuat o serie de plăți neconforme firmei sucevene Loial Impex care a trasat marcaje rutiere pe străzile din oraș. ”(…) în anul 2012, pentru achiziția lucrărilor de aplicare marcaje rutiere, UATM Cluj-Napoca, în calitatea de autoritate contractantă, a organizat procedura de atribuire, cerere de oferte, criteriul de atribuire fiind prețul cel mai scăzut, urmare căreia pentru lotul 2 Lucrări de aplicare marcaje rutiere cu produse speciale, a fost încheiat acordul cadru nr. 244249/17.08.2012 cu Asocierea SC Loial Impex SRL și SC Gamida Euromark SRL, cu o durată de 2 ani calendaristici, respectiv până la data de 20.08.2014.
Ulterior încheierii acordului cadru și în executarea acestuia au fost atribuite 5 contracte subsecvente, ultimul fiind contractul subsecvent nr. 275142/07.08.2014, în valoare de 2.693.631 lei, din care TVA în cuantum de 521.347 lei, deși conform documentației de atribuire, valoarea estimată maximă a celui mai mare contract subsecvent pentru lotul 2 este de 744.261 lei fără TVA, adică de aproximativ 3 ori mai puțin decât valoare contractată.
Subliniem faptul că până în luna august 2014, au fost atribuite 4 contracte subsecvente însumând valoarea de 1.343.544 lei, inclusiv TVA, iar ultimul contract subsecvent atribuit, care intră în vigoare în ultima zi a acordului cadru, respectiv 20.08.2014, este de 2.693.631 lei, adică de 2 ori mai mult decât lucrările executate în cei 2 ani de valabilitate a acordului cadru, în condițiile în care UATM Cluj-Napoca a demarat deja o nouă procedură de achiziție privind lucrările de aplicare marcaje rutiere cu produse speciale în luna august 2014.
Autoritatea contractantă are obligaţia de a atribui contractele de achiziţie publică subsecvente acordului-cadru numai cu respectarea condiţiilor tehnice şi financiare stabilite în acordul-cadru respectiv”, arată raportul.
Contractări duble lăsate în coadă de pește
Pe de altă parte, în anul 2014, ”potrivit Raportului procedurii nr. 449309/11.12.2014, entitatea organizează o nouă procedură de achiziție publică, pentru ”lucrările de aplicare marcaje rutiere”, la care a participat și societatea SC Loial Impex SRL în asociere cu RADP Cluj, aceasta având însă oferta cea mai mare. Urmare procedurii de achiziție publică se încheie Acordul cadru nr. 458954/18.12.2014, cu o durată de 2 ani calendaristici, cu societatea SC Anduna Servimob SRL, cu sediul în București, care potrivit art. 7 intră în vigoare de la data de 18.12.2014. Cu toate că entitatea a încheiat un nou acord cadru în luna decembrie 2014, cu prețuri mai mici, până în luna septembrie 2015 execuția lucrărilor de aplicare marcaje rutiere cu produse speciale, s-a făcut tot de către societatea SC Loial Impex SRL, cu sediul în Suceava, în baza contractului subsecvent nr. 275142/07.08.2014, la prețuri mult mai mari. Mai mult, în cazul articolului de lucrări Marcaj rutier divers cu produse speciale au fost decontate cantități mai mari decât cele contractate, astfel prin contractul subsecvent au fost contractate lucrări în cantitate de 1200 mp, dar cantitatea decontată doar în anul 2015 a fost de 5.583 mp, de aproximativ 5 ori mai mult, în condițiile în care pentru lucrările respective exista încheiat un acord cadru cu un alt operator economic. În acest fel, în baza contractului subsecvent menționat, în anul 2015 au fost decontate lucrări către SC Loial Impex SRL în valoare de 1.502.826 lei, din care 290.869 lei TVA. Dacă lucrările din anul 2015, ar fi fost executate și decontate în baza noului acord cadru nr. 458954/18.12.2014, încheiat cu societatea SC Anduna Servimob SRL București, care este în perioada de valabilitate, valoarea acestora ar fi fost de 922.887 lei, în loc de 1.502.826 lei, sumă decontată operatorului economic SC Loial Impex SRL, rezultând astfel o pagubă efectivă cauzată Municipiului Cluj-Napoca, de 579.939 lei”.
Procurorii l-au cercetat pe patronul Loial pentru o fraudă de 10 milioane de euro, dar dosarul n-a mai ajuns în instanță
Patronul firmei Loial Impex, IACOB GABRIEL SORIN a fost cercetat de DIICOT într-un dosar de evaziune fiscală la care procurorii au calculat un prejudiciu de 10 milioane de lei, însă rechizitoriul nu a văzut ”lumina instanței”.
Ancheta arăta că prin intermediul mai multor firme fantomă, suspecţii efectuau tranzacţii fictive de materiale de construcţii, în scopul micşorării profitului declarat la ANAF sau al rambursării de TVA. Printre patronii care ar fi fost de acord să emită facturi fictive se afla şi Sorin Iacob. El a fost audiat la DIICOT după ce procurorii i-au percheziţionat, în prealabil, sediul firmei și au ridicat mai multe documente. Au fost făcute un număr de 15 arestări însă după aceea cercetările au început să bată pasul pe loc, și dosarul nu a mai fost trimis în instanță.
În Cluj dacă dai tunuri, vei ajunge și mai sus, până la a dobândi imunitatea de care se bucură primarul și toată adunătura din jurul lui. Chiar nu pricep cum de nu are nimeni curajul să-i ia la purecat pentru toate escrocheriile comise cu banul public?