Presedinta Consiliului National al Elevilor, Iulia Miron, eleva la liceul clujean ”Gheorghe Sincai”, vorbeste despre mandatul cu care a fost aleasa in fruntea organizatiei, despre misiunea acesteia si despre sistemul educational romanesc.

Reporter: Care este, in viziunea ta, misiunea Consiliului National al Elevilor?

Iulia Miron: Misiunea Consiliului National al Elevilor este de a reprezenta elevii in forurile decizionale, aparand si promovand drepturile si interesele acestora. Sustinem implementarea unei legislatii favorabile mediului scolar, care sa asigure un climat educational democratic, un sistem educational de calitate, adaptat nevoilor socio-economice actuale.

Pe langa partea de reprezentare, ne dorim sa devenim un punct de reper important pentru elevii din Romania si pentru institutiile implicate in procesul decizional, o forta in societate, care sa contribuie la democratizarea sistemului educational. CNE desfasoara activitati pliate pe nevoile elevilor, sustine voluntariatul si cetatenia activa, prin implicarea elevilor in comunitate.

Rep.: Care este mandatul cu care ai fost aleasa si ce iti propui sa realizezi in acest an la conducerea Consiliului?

I.M.: Am fost aleasa la conducerea CNE pentru un an. In aceasta perioada, mi-am propus sa reprezint elevii la nivel european, CNE aderand şi fiind totodata acceptat ca membru observator in cadrul OBESSU. The Organising Bureau of European School Student Unions  este organizaţia elevilor la nivel european. De asemenea, echipa CNE a finalizat Statutul Elevului, documentul care prevede drepturile şi obligaţiile elevilor din Romania. Acesta a fost finalizat in cadrul Adunarii Generale a CNE de la Cluj şi se afla in prezent la minister. Am solicitat aprobarea documentului prin ordin de ministru, conform art. 80, alin. 2 al Legii Educaţiei Naţionale. In scurt timp vom afla daca va fi respectata aceasta prevedere a legii. Vom face tot posibilul ca statutul sa fie aprobat!

 

Un alt obiectiv propus pentru acest mandat a fost intarirea rolului consultativ al Consiliului Naţional al Elevilor, prin participarea la dezbateri pe tema sistemului educaţional şi militand pentru obţinerea dreptului de vot al reprezentantului elevilor in cadrul Consiliului de Administraţie. CNE a desfaşurat şi o serie de proiecte şi campanii, cu impact mare asupra elevilor, in colaborare cu parteneri importanţi pentru societatea romaneasca.

 

In urmatoarea perioada de timp, ne dorim sa avem o reala contribuţie la stabilirea politicilor educaţionale, in scopul prevenirii abandonului şcolar, scaderii ratei absenteismului şi reducerii fenomenului de violenţa in şcoli. De asemenea, ne dorim o colaborare stransa cu factorii decizionali şi reprezentanţi ai ONG-urilor, in vederea conturarii unei viziuni comune asupra sistemului educaţional.

 

Nu in ultimul rand, reprezint elevii judeţului Cluj, iar incepand din toamna, Consiliul Judeţean al Elevilor Cluj va organiza cea de-a 11-a ediţie a festivalului de teatru, Histrioniada Liceenilor, Gala CJE Cluj şi alte proiecte, ai caror beneficiari ii reprezinta elevii clujeni şi membrii comunitaţii clujene.

 

Rep.: Ai avut ocazia sa intalnesti ”omologi” ai tai din alte tari? In ce fel crezi ca e diferita experienta elevilor romani de cea a altor copii europeni?

 

I.M.: In luna martie am avut ocazia de a ma intalni cu o parte dintre membrii bordului de conducere a OBESSU. In acest context au inceput şi demersurile pentru aderarea CNE la OBESSU. Am avut ocazia de a impartaşi diverse experienţe cu liderii elevilor de la nivel european. Experienţele sunt diferite datorita problemelor cu care se confrunta fiecare sistem educaţional in parte. In ţarile cu un sistem educaţional de calitate, precum Finlanda, organizaţiile reprezentative ale elevilor se axeaza mai mult pe partea de implicare a elevilor in comunitate, spre deosebire de alte organizaţii, din alte ţari europene, care se axeaza mai mult pe obţinerea unor drepturi pentru elevi. Cu siguranţa voi fi mai informata despre aceste aspecte odata cu prima participare a CNE la Şcoala de Vara şi Adunarea Generala a OBESSU, care vor avea loc in Estonia, in scurt timp, şi care reunesc reprezentanţi ai organizaţiilor de elevi din toata Europa! De asemenea, anul acesta, am avut ocazia de a participa la o conferinţa internaţionala a ESU (European Students Union), organizata de ANOSR (Alianţa Naţionala a Organizaţiilor Studenţeşti din Romania), pe tema condiţiilor sociale din invaţamantul universitar. A fost o experienţa unica, am invaţat o sumedenie de lucruri despre stabilirea şi implementarea unor politici sociale, atat de la liderii studenţilor din Romania, cat şi din Europa!

 

Rep.: Ce doresc elevii sa vada schimbat in sistemul educaţional romanesc? Si care sunt parghiile prin care pot obtine aceste schimbari?

 

Elevii işi doresc o investiţie in educaţie!

 

Educatia si sanatatea reprezinta domeniile principale pe care o societate ar trebui sa se bazeze. De vreme ce fondurile alocate pentru educatie sunt efectiv mult sub costurile unei investitii in aceasta directie, nu putem vorbi de o reforma adevarata.

 

Ne dorim un sistem educational adaptat nevoilor socio-economice actuale. La nivel social, sistemul nu se axeaza suficient pe dezvoltarea personala a elevilor. Se incurajeaza prea putin munca in echipa si abilitatile de comunicare eficienta. De asemenea, in contextul economic actual, se cauta persoane specializate in domeniile de munca, specializare pe care sistemul nu o ofera in prezent, avand in vedere faptul ca elevii nu se pot axa pe anumite domenii de studiu. Cu exceptia alegerii profilului la inceputul clasei a 9-a si a „optionalelor obligatorii”(paradoxal), elevul nu are nicio putere de decizie asupra materiilor pe care le studiaza. In consecinta, alegerea unei directii in ceea ce priveste cariera pe care un elev doreste sa o urmeze este dificila. Elevul este constrans sa se focuseze mult prea mult pe materii de care nu este interesat in mod direct.

 

Un alt aspect care ar trebui luat in considerare in cazul unei reforme in educatie il reprezinta invatamantul tehnologic. Scolile tehnologice nu pregatesc elevii pentru piata muncii si nu sunt promovate ca o alegere viabila in defavoarea invatamantului teoretic.

 

Din pacate, sistemul este foarte afectat de lipsa pregatirii resursei umane. Datorita renumeratiei profesorilor, meseria aceasta nu reprezinta cu adevarat o oportunitate in cariera unei persoane, ci, din contra o alternativa a lipsei altor oportunitati in piata muncii. Dotarea unitatilor de invatamant lasa de dorit, iar o serie de alte componente ale sistemului, precum programa scolara, necesita o investitie care ar inregistra rezultate reale spre eficienta si calitate in tot procesul educational.

 

Ne dorim 6% din PIB pentru educaţie, democratizarea sistemului, prin aprobarea Statutului Elevului si obtinerea dreptului de vot al reprezentantului elevilor in cadrul Consiliului de Administraţie!

 

O reforma eficienta in educatie necesita o durata medie spre lunga de timp pentru a fi posibila analiza rezultatelor. O reforma in educatie necesita mobilizarea intregii societati, o colaborare intre elevi, profesori, parinti, autoritati, mediul ONG si cel de afaceri.

 

 

Rep.: Ce posibilitati de voluntariat pentru elevii clujeni ti-au atras atentia in acest an? Care ar fi recomandarile tale pentru vacanta de vara?

 

I.M.: La nivelul judetului Cluj, consider ca elevii au posibilitatea de a-si dezvolta personalitatea, implicandu-se totodata in comunitate prin intermediul unor programe de voluntariat ale unor structuri asociative, precum Consiliul Elevilor sau organizatii nonguvernamentale, precum Youthbank, Little People, Crucea Rosie, Cercetasii,  care contribuie zi de zi la responsabilizarea tinerilor fata de comunitatea clujeana.

Le recomand elevilor sa participe la Universitatile de Vara pentru elevi, atat la cele care se desfasoara in Cluj, cat si in alte orase din tara. Sunt si alte oportunitati de petrecere a timpului, precum scoli de vara sau programe de tineret, insa indiferent de alegerea pe care o vor face, le urez mult spor, dar si distractie si odihna, astfel incat, la finalul vacantei sa fie pregatiti pentru un nou an scolar.

 

 

Rep.: Care sunt partenerii politici ai Consiliului Elevilor si in ce fel promoveaza acestia interesele sale?

 

I.M.: Consiliul Elevilor este o structura asociativa, independenta si non-partizana. CNE colaboreaza cu institutii, in special cu Ministerul Educatiei Nationale si Ministerul Tineretului si Sportului, fiind importanti factori de decizie ai sistemului educational.

 

Rep.: Cum vor contribui elevii la evenimentele din cadrul anului in care suntem Capitala Europeana a Tineretului?

I.M.: Este o intrebare la care de abia astept sa raspunda elevii, in anul 2015! Noi ne pregatim de pe acum, CJE Cluj fiind membru al organizatiei SHARE, care se ocupa in mare parte de evenimentele din cadrul anului 2015. Avem mai multe idei, printre care si organizarea unei conferinte internationale, cu reprezentanti ai elevilor din Europa!

 

A consemnat Diana Gabor

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.