Iubitorii maşinilor istorice ne-au reprezentat cu mândrie judeţul la „Raidul Transfăgărăşan”, eveniment organizat de Retromobil Club România în colaborare cu Clubul VW – Käfer Baia Mare. Maşinile de epocă au parcurs în total aproximativ 1000 km (dus-întors) fără incidente deosebite.

Pentru al doilea an consecutiv, maşinile de epocă din Clubul VW – Käfer Baia Mare au fost pe Transfăgărăşan. Din Baia Mare au plecat 18 echipaje, iar pe traseu s-au alăturat coloanei încă patru maşini istorice. Ideea „Raidului Transfăgărăşan” a fost ca maşinile de epocă din nordul ţării să se întâlnească la Bâlea Lac cu maşinile venite din sudul ţării sub coordonarea Retromobil. Reamintim că VW – Käfer este al doilea club ca importanţă pe plan naţional, dedicat pasionaţilor de maşini rare şi bine întreţinute. Majoritatea maşinilor ce au plecat din Baia Mare au fost „broscuţe”, dar pe lângă Volkswagen au fost şi maşini Mercedes, Trabant, Renault şi Cadillac. “Spectaculozitatea ieşirii a constat în faptul că am urcat pe Transfăgărăşan pe timp de iarnă cu autoturisme vechi. Au fost şi probleme. Una dintre broscuţe pierdea ulei şi am remediat-o şi chiar în vârf pe Transfăgărăşan, la ultimele curbe Cadillac-ul a fost tractat pentru că era multă zăpadă şi având tracţiune pe spate a avut aderenţă scăzută. Majoritatea au avut cauciucuri de iarnă pentru că ştiam din experienţa de anul trecut că trebuie să fim bine echipaţi. Anul acesta au fost -10 grade, vânt puternic şi zăpadă de vreo 10 cm. Transfăgărăşanul era deschis circulaţiei publice dar fiind o întâlnire oficială, cei de la drumuri au fost anunţaţi şi au pregătit drumul. Partea de sud, pe unde au venit cei de la Retromobil a fost mult mai curată. Pe unde am mers noi s-a aruncat nisip după ce a nins”, ne-a declarat Ioan Vlad, preşedintele Clubului VW – Käfer.
Pentru situaţii extreme, băimărenii au avut cu ei şi o platformă, însă nu se prea ajunge la aşa ceva pentru că din punct de vedere tehnic maşinile sunt foarte bine întreţinute.
Au mai existat întâlniri de acest gen însă cea de anul acesta este deosebită şi pentru că „am reuşit cea mai mare întâlnire ca număr de participanţi. Retromobilul consideră doar maşinile atestate, de aceea pe site-ul lor o să apară doar 27. De la noi au fost 7 maşini atestate istoric. Dar eu am zis că nu mai rupem clubul în două: atestate/neatestate, aşa că am anunţat evenimentul şi am spus că indiferent dacă maşina este atestată sau nu, cine doreşte poate veni”, spune preşedintele clubului băimărean, club afiliat la Retromobil.
Din sudul ţării au fost 18 echipaje, însă aceştia au fost mai ghinionişti în sensul că pe drum s-au defectat două maşini. La Bâlea Lac s-au dat diplome de participare şi o diplomă de connsolare celui care n-a mai reuşit să ajungă cu maşina în vârf. „Noi le-am dat celor de la Retromobil diplome de neparticipare pentru că niciunul n-a fost la întâlnirea noastră”, spune Vlad zâmbind şi explicând în continuare că „intenţia de anul acesta a Retromobilului a fost să facă o întâlnire cu noi la Baia Mare. Să vină mai multe maşini de la ei aici. Eu mi-aş fi dorit pentru maramureşeni un eveniment de genul acesta. Dar din cauza crizei n-au mai reuşit să vină deşi ne-au promis solemn”.

Călin Simionescu, membru al clubului băimărean ne-a spus că asemenea evenimente sunt utile „pentru socializare, îţi faci noi prieteni, te revezi cu prietenii, plus că stând de vorbă cu oameni care au aceeaşi pasiune găseşti fel de fel de subiecte de discuţie. Până la urmă fiecare îşi laudă maşina şi felul cum o întreţine. Plus că în asemenea întâlniri găseşti şi foarte multe soluţii constructive. Că vezi ce au făcut anumite mărci în timp. Plus că apar unele defecţiuni de natură tehnică. În general, cu autoturismele moderne dacă se întâmplă ceva vine cineva ţi-o tractează şi o duce în service şi nu te interesează. Dar la maşinile istorice eşti nevoit să-ţi bagi nasul să cauţi soluţii să vezi cum o repui pe roţi. Acest hobby este despre <jucării mari pentru copii mari>”.
Băimărenii au mai avut anul acesta două întâlniri cu cei de la Retromobil: la Balvanyos şi la Bucureşti-Giurgiu. Întâlnirea de la Giurgiu a fost una tehnico-aplicată, cu greutate şi prin faptul că s-a reactivat un Raliu Istoric, prima ediţie având loc în 1904. Mai mult, evenimentul a fost organizat sub licenţa Federaţiei Internaţionale a Vehiculelor Istorice. Iar aici, Ioan Vlad a obţinut cu Volkswagen-ul 1300 locul II în clasamentul general şi locul I la clasa din care face parte autoturismul său. De asemenea, Călin Siomionescu şi Alexandru Bocksai au obţinut premii speciale pentru Renault-ul Caravelle respectiv Cadillac-ul De Ville, fiind participanţii care au parcurs cel mai lung drum până la concurs.
Maramureşenii vor avea parte de un nou eveniment cu maşini de epocă prin februarie, când se va organiza „Carnavalul Broscarilor”.

„Noi „mergem la pas”. Plus că şi atunci când „mergem la pas” ne bucurăm că mergem. Iar faptul că am reuşit să urcăm Transfăgărăşanul cu vehicule istorice nu este puţin lucru. De asemenea, ne bucură că n-am avut probleme. Cel mai bătrân conducător auto care a urcat şi coborât Transfăgărăşanul cu ocazia acestri eveniment a fost domnul Nicolae Mulea, 73 de ani” – Ioan Vlad, preşedinte VW – Käfer.

„Astfel de ieşiri în coloană cu maşini istorice aduce bucurie în sufletul tuturor celorlalţi participanţi din trafic cu care ne întâlnim pe drum. De fapt, nu există om care să nu fie sensibil la asemenea lucruri frumoase, indiferent dacă este şofer, pieton sau căruţaş. Ceea ce facem noi nu înseamnă liniuţe, raliuri ci o chestie elegantă şi rafinată” – Ioan Vlad.

Mircea CRIŞAN

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.