Anul acesta, pentru exproprierea terenurilor necesare construirii noii piste a Aeroportului Cluj, administratia judeteana a alocat 1,1 milioane de lei (circa 270.000 de euro), insa, la un calcul estimativ, pentru exproprierea intregii suprafete de teren necesara pistei aeroportului, ar trebui cheltuiti peste 26 de milioane de euro. Alin Tise, presedintele CJ Cluj, spune insa ca aceasta suma este prea mare, situatia exproprierilor fiind mai nuantata. Printre proprietarii de terenuri care vor fi expropriati se numara si Agentia Domeniilor Statului (ADS) care a concesionat 49 de hectare societatii Agroindustriala SA.

Consiliul Judetean Cluj are in proiect construirea unei noi piste de 3.500 de metri pentru Aeroportul Cluj Napoca. Pentru inceperea lucrarilor este nevoie ca cele 190 de hectare de teren care stau in calea pistei sa fie expropriate. Conform bugetul alocat de administratia judeteana, pentru exproprieri sunt destinati circa 1,1 milioane de lei, adica aproape 270.000 de euro. Pretul pe metru metru patrat care va fi platit pentru terenurile expropriate se situeaza intre 24 si 8 euro, terenurile respective fiind cuprinse in zona cartierului Someseni si comunei Apahida. La un simplu calcul estimativ, in care pretul mediu pe metrul patrat de teren a fost calculat la 14 euro, rezulta ca pentru exproprierea a 190 hectare de teren ar fi necesare circa 26,6 milioane de euro, adica aproape un sfert din suma estimata (88 milioane de euro) necesara numai pentru construirea pistei de 3.500 de metri. Presedintele CJ Cluj, Alin Tise, spune ca cei 1,1 milioane de lei sunt mai mult decat necesari, deoarece suprafata de 190 de hectare va fi expropriata etapizat si, mai mult, printre aceste terenuri se numara o serie de proprietati pentru care nu se vor plati bani pentru ca apartin deja statului. “Exproprierile se vor face in etape. In prima etapa se va expropria terenul de sub actuala pista, apoi cel din zona de protectie a pistei si, intr-o a treia etapa, se va expropria restul de teren. Plus ca mai sunt 50 de hectare care sunt ale ADS, care nu trebuiesc platite, terenul aeroportului are circa 30 de hectare, asa ca ceea ce ramane este chiar mai putin. Mai mult, nu toate exproprierile se vor face anul acesta. Si in bugetul de anul viitor vor fi cuprinse sume pentru exproprieri cand se va lucra pentru pista de 3.500 de metri”, declara Alin Tise. Pentru prima transa de exproprieri, consilierii judeteni au votat exproprierile necesare pentru construirea primei etape din acest proiect, adica o portiune de 2.100 de mp din pista aeroportului clujean, chiar daca pentru etapa urmatoare nu se stie din ce fonduri sau daca vor fi bani. “Exproprierile se vor face din banii judetului, conform etapelor si procedurii prevazuta de lege. Tocmai pentru ca vom platii din banii judetului, vom incerca sa expropriem pe etape,  pentru a putea suporta financiar aceste costuri. Avem in bugetul judetului alocati bani pentru aceste exproprieri. Vom vedea la momentul oportun din ce bani vom face diferenta de pista. S-ar putea ca  economiile la banii prinsi in buget sa ne ajunga sa facem si diferenta. Ofertele pentru partea asta de pista sunt cu pana la 9 milioane de euro mai jos decat am estimat noi si, cel putin teoretic, am putea sa gandim o formula pentru a prelungi cu 1.400 m, pentru ca diferenta nu e atat de mare. Vom vedea, insa deocamdata trebuie sa demaram constructia pistei de 2.100 m, sa incepem lucrarile, sa facem primul pas. Va propun ca atunci cand vom incepe construirea la pista de 2.100 m, sa ne gandim la solutii pentru cealalta parte a pistei. Este vorba de anul 2012  si s-ar putea ca altcineva sa trebuiasca sa se gandeasca la aceste proiecte, nu neaparat numai eu”, a declarat Tise in cadrul sedintei in care a fost votat proiectul de expropriere a primei etape.

Livezile Agroindustriala expropriate de langa pista
Cele 190 de hectare de teren care vor fi expropriate se afla in proprietatea a circa 120 de persoane si societati. Printre acesti proprietari se regaseste si un teren de 49 de hectare care care apartine Agentiei Domeniilor Statului, dar care, intre timp, a fost concesionat societatii Agroindustriala SA. Administratorii acestei societati sunt Petru Turc, fost director la SC Armatura si presedintele zonei de nord vest a Uniunii Generale a Industriasilor din Romania (UGIR-1903), Marian Eugen Pop si Viorel Mitre, profesor la Facultatea de Horticultura din cadrul USAMV Cluj. Intrebat despre situatia Agroindustriala in chestiunea exproprierilor, Viorel Mitre a spus, initial, ca nu poate da declaratii, deoarece se afla in cadrul unui concurs profesional, iar dupa aceea nu a raspuns la telefon. Din punctul de vedere al Agentiei Domeniilor Statului (ADS) Cluj, Mircea Tripon, expert in cadrul agentiei, a declarat ca in momentul de fata documentatia pentru expropriere se afla la structura centrala pentru aprobare. “Trebuie sa vad contractul de concesiune pentru a va putea spune cand a fost concesionat acel teren. Acum, noi am predat la Bucuresti documentatia pentru 49 de hectare, adica terenul care se afla in acea zona. Din cate stiu eu, Agroindustriala are acolo circa 5 hectare de livada din care, parca, vor fi afectate de acest proiect cam 0,89 de hectare. Nu stiu daca cei de la Bucuresti vor decide, si daca da, cu cat sa despagubeasca Agroindustriala”, a declarat Tripon.  Proiectul noii piste a Aeroportului Cluj Napoca vrea sa aduca aeroportul clujean la standardele aeroportului din Frankfurt, unul dintre cele mai mari orase din Germania. Pentru aceasta, trebuie mutat cursul raului Somes, fapt care va genera o alta serie de exproprieri. Comisia Tehnica de Amenajarea Teritoriului si Urbanism (CTATU) din cadrul Primariei Cluj-Napoca a avizat documentatia tehnica pentru studiul de fezabilitate privind modernizarea suprafetelor de miscare aeroportuara. Investitia de 24,7 milioane de euro a fost sustinuta in fata comisiei de catre oficialii Aeroportului International Cluj-Napoca. David Ciceo, directorul aeroportului, a explicat comisiei ca s-a gasit o strategie pentru a atrage fonduri europene. “Programul nu este lansat oficial, dar exista un draft potrivit caruia se finanteaza investitii intre doua si patruzeci de milioane de euro. Conditia este ca terenul sa fie in proprietatea noastra. Pentru amenajarea pistei de 3.500 de metri nu putem accesa fonduri europene pentru ca acest proiect nu se incadreaza in sumele eligibile, iar terenurile nu sunt in proprietate. De aceea se face o licitatie care se va deschide pe 5 octombrie. In completare venim cu acest proiect de modernizare a cailor de rulare, de peste 24 de milioane de euro”, a explicat acesta.

“Exproprierile se vor face din banii judetului, conform etapelor si procedurii prevazute de lege. Tocmai pentru ca vom platii din banii judetului, vom incerca sa expropriem pe etape,  pentru a putea suporta financiar aceste costuri. Avem in bugetul judetului alocati bani pentru aceste exproprieri. Vom vedea la momentul oportun din ce bani vom face diferenta de pista. S-ar putea ca  economiile la banii prinsi in buget sa ne ajunga sa facem si diferenta. Ofertele pentru partea aceasta de pista sunt cu pana la 9 milioane de euro mai jos decat am estimat noi si, cel putin teoretic, am putea sa gandim o formula de a prelungi cu 1400 m, pentru ca diferenta nu e atat de mare. Vom vedea, insa deocamdata trebuie sa demaram constructia pistei de 2.100 m, sa incepem lucrarile, sa facem primul pas”, Alin Tise, presedintele Consiliului Judetean Cluj

Pretul exproprierilor
Cartierul Someseni
Zona rezidentiala – 60 euro/mp
Intravilan (agroindustrial) – 24 euro/mp
Intravilan arabil – 18 euro/mp
Extravilan arabil – 12 euro/mp

Comuna Apahida
Intravilan – 20 euro/mp
Intravilan arabil – 14 euro/mp
Extravilan arabil – 8 euro/mp

Razvan Robu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.