În aproximativ doi ani, Piaţa Unirii îşi va schimba înfăţişarea. Piaţa va fi eliberată de maşini şi va fi pavată cu piatră cubică. Miza demersului este eliberarea şi prezervarea spaţiului public ca loc de întâlnire, de repaos şi de comunicare.   

Conform reprezentanţilor Planwerk, Piaţa Unirii va suferi în următoarea perioadă modificări importante. Piaţa de lângă catedrala Sfântul Mihail, după finalizarea lucrărilor, va arăta cu totul altfel, mai mare, mai spaţioasă şi împrejmuită de fântâni arteziene, potrivit reprezentanţilor Planwerk, proiectantul general al pieţei. “În partea de sud a pieţei, zona fântânii va invita trecătorii, în egală măsură, la recreere, contemplaţie şi joacă. Un şir neregulat de platani va însoţi fântâna. Copacii umbresc, creează o separaţie transparentă faţă de stradă şi încadrează spaţial suprafaţa centrală a pieţei. Se doreşte a fi o zonă de atracţie pentru toate vârstele şi  punct de plecare pentru linia apei, axă tematică pentru pietonalul Eroilor. Ideea generală a fântânii din piaţa Unirii este crearea unei zone de odihnă umbrită, calmă, relaxantă, cu o atmosferă proaspătă, în prezenţa apei”, au declarat reprezentanţii Planwerk.

Fântână pe trei zone

În cadrul pieţei, îşi va găsi locul şi o fântână care va avea trei zone principale: în zona vestică – un „bazin” de o adâncime de maxim 50 cm, cu o suprafaţă calmă de apă,  „sursa de apă” – un perete de piatră pe care apa curge continuu.  Acest bazin va fi încadrat de pereţi de piatră pe care se poate sta în ambele direcţii (spre suprafaţa uscată sau cu picioarele în apă). Bazinul continuă până când nivelul apei întâlneşte suprafaţa de călcare formându-se o peliculă de apă care se scurge spre rigolă. A doua zonă este cea mediană. Jeturi verticale de apă (spumante şi parabolice), cu înălţime şi sincronizare programabile, vor ţâşni de la nivelul de călcare. Acestea vor fi împărţite în patru grupuri care pot funcţiona independent. În funcţie de debit, apa îşi va găsi drumul printre blocurile de piatră în direcţia bulevardului, formând oglinzi calme şi pelicule subţiri, păstrând întotdeauna posibilităţi de traversare „uscate”. În a treia zonă, nivelul apei se va afla deasupra terenului, de unde rezultă şi configuraţia fântânii sub forma unei platforme orizontale din piatră naturală. Este un obiect sculptural care are un circuit continuu de apă. Aceasta se scurge peste marginile de piatră, pe una din laturile lungi. Iluminatul prevăzut în proiectul fântânii este important ca parte a întregului ansamblu, în relaţie directă cu celelalte elemente. Elementul sursă şi platforma de apă vor fi iluminate uniform cu LED-uri de lumină albă. Suprafaţa cu jeturi va fi împărţită în 3 grupuri de jeturi spumante (6, 9 şi 12 jeturi) şi un grup de două jeturi parabolice dispuse linear, care pot fi controlate separat. Două din cele trei grupuri de jeturi spumante vor fi prevăzute cu lumină albă (halogen), grupul din mijloc (9 jeturi) iluminat cu LED-uri RGB controlate prin calculator (DMX). “În mod normal iluminatul este gândit a fi unul calm şi unitar (de culoare albă), dar în situaţii speciale (concerte, alte manifestări), luminile programabile DMX pot fi folosite în orice nuanţă pentru a crea spectacol vizual. Nu au fost prevazute însă instalatii de sunet” au mai declarat aceştia.

Relaxare în piaţă

Pavajul va fi realizat din piatră naturală. Prin limitarea tipurilor de pavaj, a dispunerilor şi a diferenţelor de nivel se va asigura o imagine unitară a suprafeţelor. Suprafaţa carosabilă va fi asfaltată – cu excepţia parcărilor, a traversării pietonale la intrarea pe Bulevardul Eroilor şi a acceselor auto pentru aprovizionare temporară, realizate din piatră. Pietruirea zonelor de traversare are, de asemenea, rolul de limitare a vitezei pentru autovehicule. Pistele pentru biciclete vor fi parţial asfaltate.  Piaţa va fi încadrată de o fâşie  în care se vor regăsi bănci, telefoane publice, cilindri pentru afişaj, chioşcuri, corpuri de iluminat, coşuri de gunoi. Prin concentrarea acestora pe această fâşie se va evita supraaglomerarea pieţei şi se va permite realizarea unei coerenţe funcţionale. Faţadele vor fi iluminate individual, punându-se în evidenţă calităţile arhitecturale şi prezenţa lor în spaţiul urban. Laturile de est şi de vest ale pieţei vor fi iluminate direct, asigurîndu-se astfel traseele  principale de tranzit. Zona centrală a pieţei primeşte o iluminare diminuată, în acest spaţiu acordându-se întâietate elementelor volumetrice (statuie, biserică, copaci, jocuri de apă) sau sitului arheologic, iluminat intens.

Zonă dedicată activităţilor publice

Limita sudică a suprafeţei pieţei va fi marcată de un element compoziţional format din jocuri de apă, locuri de odihnă şi un  şir neregulat de arbori. Faţada cea mai „urbană” a pieţei va fi cea de est. O fâşie generoasă inserată între suprafaţa multifuncţională a pieţei şi fluxul auto controlat şi temporar pentru aprovizionare va fi dedicată activităţilor publice: expoziţii în aer liber, reprezentaţii stradale, pavilioane temporare, locuri de joacă sau de odihnă, terase, promoţii publicitare, acţiuni ale societăţii civile etc. “Ea va fi completată de zona de repaos umbrită adiacentă pietonalului, menită a fi un loc de întâlnire şi relaxare. Se propun aici elemente de mobilare diverse, coerente limbajului propus pentru bulevardul Eroilor. Fâşia dedicată aprovizionării va avea acelaşi regim ca pe latura vestică, sensul de circulaţie fiind însă aici sud-nord”, au declarat aceleaşi surse.

Circulaţie limitată

Conform reprezentanţilor Planwerk, în urma studiului de trafic referitor la zona centrală adoptat  în septembrie 2005, au rezultat schimbări importante legate de organizarea circulaţiei şi parcarea autovehiculelor. „Acesta prevede un set de parcaje de mare capacitate pe perimetrul zonei istorice. Scopul acestora este descongestionarea traficului în centrul oraşului. Laturile de est şi de vest ale pieţei Unirii vor deveni, integral, pietonale. Latura nordică a pieţei Unirii va fi destinată  traficului auto. Autovehiculele vor fi grupate într-o zonă bine delimitată, care combină  parcările publice  cu standurile pentru taximetre şi cu locuri rezervate autocarelor turistice. Latura sudică va oferi şi ea locuri de parcare pentru taximetre. Accesul auto în piaţă se va face controlat, prin două puncte protejate prin borne mobile şi personal angajat. Se va permite astfel asigurarea aprovizionării într-un interval de timp stabilit pe două direcţii cu sens unic pe latura estică şi latura vestică, accesul în cazuri de urgenţă şi accesul pentru evenimentele controlate din piaţă” au mai spus cei de la Planwerk. Totodată, strada Iuliu Maniu se va transforma într-o stradă semipietonală, cu parcări pentru riverani şi un sistem de întoarcere la intersecţia cu piaţa.

Adina Fartuşnic

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.