Uniunea Europeana pune la dispozitia statelor membre un instrument de finantare, creat în vederea implementarii Politicii Agricole Comune, Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurala (FEADR). În România, acest instrument poate fi accesat prin intermediul a doua documente :  PROGRAMUL NATIONAL DE DEZVOLTARE RURALA 2007-2013 (PNDR), care marcheaza în principal strategia generala, transpunerea prioritatilor comunitare si stabilirea prioritatilor nationale, si PLANUL NATIONAL STRATEGIC pentru DEZVOLTARE RURALA (PNSDR), care aprofundeaza si structureaza obiectivele strategiei pe axe prioritare, masuri si actiuni eligibile.

Pentru cresterea competitivitatii sectoarelor agricol si silvic (Axa 1), PNSDR propune implementarea a trei obiective strategice care se materializeaza, în cadrul PNDR, în masuri menite sa amelioreze si sa consolideze potentialul uman, sa restructureze si sa dezvolte capitalul fizic si sa promoveze inovatia, precum si masuri de tranzitie pentru România. Beneficiarii privati sunt vizati în ceea ce priveste accesarea fondurilor europene pe primele doua tipuri de masuri.

În ceea ce priveste ameliorarea si consolidarea potentialului uman, masurile 111 – Formare profesionala, informare si difuzare de cunostinte si 143 – Furnizarea de servicii de consultanta si consiliere pentru agricultori, raspund nevoii de activitati de formare profesionala, informare si sprijin oferit prin consultanta si, de asemenea, va duce la cresterea nivelului de cunoastere a beneficiarilor. Acestia se împart în doua categorii, beneficiarii directi – furnizori de formare profesionala a adultilor (masura 111) si furnizori de servicii de consiliere si consultanta în domeniul agricol (masura 143) si beneficiarii finali – persoane adulte care activeaza în domeniul agricol si silvic(masura 111) si fermierii (masura 143). Este important sa oferim o definitie a fermierului, în sensul PNDR, acesta fiind o persoana fizica sau juridica, a carei exploatatie este situata pe teritoriul tarii si are dimensiunea mai mare de 2 UDE (unitate de dimensiune economica, cu o valoare de 1.200 euro), care practica în principal activitati agricole. Volumul sprijinului este de 100% din cheltuielile eligibile pentru ambele masuri, actiunile sprijinite fiind diferite, în functie de masura, programe de formare profesionala de scurta sau de lunga durata si actiuni de informare si difuzare de cunostinte (masura 111) si servicii de consiliere si consultanta pentru fermierii eligibili, servicii privind managementul exploatatiei si aplicarea bunelor practici agricole si privind respectarea standardelor unei agriculturi moderne de calitate (masura 143).

Masurile 121 – Modernizarea exploatatiilor agricole si 123 – Cresterea valorii adaugate a produselor agricole si forestiere sunt cele adresate si beneficiarilor publici pentru accesarea fondurilor structurale în vederea atingerii obiectivului strategic de restructurare si dezvoltare a capitalului fizic si de promovare a inovatiei. Sectoarele prioritare ale masurii 121 sunt sectorul vegetal, cum ar fi legume, culturi de câmp, capsunarii, pepiniere si plantatii de pomi si arbusti fructieri, de vita de vie pentru vin (exclusiv plantare si replantare) si struguri de masa, si sectorul de crestere a animalelor, bovine pentru lapte, pentru carne, porcine, ovine si caprine, pasari în regim extensiv pentru oua de consum. Actiunile finantate difera de la constructia, modernizarea si achizitionarea de cladiri utilizate pentru productia agricola sau de crestere de animale la nivel de ferma, achizitionarea de terenuri pentru constructii în scop administrativ (pâna la 10% din valoarea eligibila a proiectului), costurile generale ale proiectului, cum ar fi taxe pentru arhitecti, ingineri si consultanti, studii de fezabilitate, taxe pentru eliberararea certificatelor, avizelor si autorizatiilor necesare implementarii proiectelor, asa cum sunt ele mentionate în legislatia nationala, achizitionarea de patente si licente (maxim 8% din valoarea totala eligibila a proiectului, daca proiectul prevede si constructii, si maxim 3% în cazul în care proiectul nu prevede realizarea constructiilor), la achizitionarea de utilaje si echipamente noi. Plafonul maxim al sprijinului nerambursabil este de 1.000.000 euro pe proiect si de 1.500.000 euro daca proiectul include investitii pentru obtinerea energiei regenerabile, aceste marje reprezentând un procent între 40 si 75% din valoarea eligibila a proiectului. În ceea ce priveste actiunile finantate pe masura 123 – Cresterea valorii adaugate a produselor agricole si forestiere, acestea se clasifica în investitii tangibile (exemplu: constructia sau modernizarea spatiilor de depozitare, depozite frigorifice en-gross, laboratoare) si intangile (exemplu: organizarea si implementarea sistemelor de management a calitatii) pentru produsele agricole si forestiere. Cuantumul sprijinului se diferentiaza dupa cum urmeaza: 50% din valoarea eligibila a proiectului, cu un plafon maxim al sprijinului nerambursabil de 2.000.000 euro pentru micro-întreprinderi si IMM- uri, indiferent de sectorul de productie, 25% din valoarea eligibila a proiectului, cu un plafon maxim al sprijinului nerambursabil de 2.000.000 euro pentru alte întreprinderi. În cadrul ambelor masuri, beneficiarii pot solicita Agentiei de Plati plata unui avans în cuantum de pâna la 20% din ajutorul public pentru investitii, iar plata este conditionata de constituirea unei garantii bancare sau a unei garantii echivalente corespunzatoare unui procent de 110% din valoarea avansului. Garantia depusa se elibereaza numai în cazul în care Agentia de Plati stabileste ca suma cheltuielilor efectuate care corespund sprijinului public pentru investitii a depasit valoarea avansului.

Masurile din cadrul Axei 2 sunt orientate spre mentinerea si îmbunatatirea starii mediului din spatiul rural românesc, prin promovarea unui management durabil al terenurilor agricole si forestiere. Masurile 211 – Sprijin pentru Zona Montana Defavorizata, 214 – Plati Agro-mediu si 221 – Prima împadurire a terenurilor agricole sunt cele care vizeaza utilizarea durabila a terenurilor forestiere si sunt accesabile de catre beneficiarii din sfera privata, economica. În cadrul masurii 211 sunt eligibile numai parcele cu suprafata minima de cel putin 0,3 hectare, iar suprafata agricola, apartinând unei ferme, compusa din parcele de cel putin 0,3 hectare, trebuie sa fie de minim 1 hectar. Valoarea sprijinului anual este de 100 euro/ hectar, cu un procent al sprijinului de 100%. Procentul sprijinului scade în cazul suprafetelor agricole mai mari de 50 de hectare, dupa cum urmeaza: 50,01 – 100 hectare la 75% din plata, 100,01 – 300 hectare la 50% din plata si peste 300 de hectare la 35% din plata. Conform masurii 214, platile agro-mediu vor fi acordate fermierilor si altor utilizatori de terenuri agricole care îsi asuma, în mod voluntar, angajamente de agro-mediu pentru o perioada de 5 ani de la acordarea primei plati. Beneficiarul trebuie sa fie utilizatorul unei suprafete agricole localizata pe teritoriul României, identificabila în Sistemul Integrat de Administrare si Control, cu o suprafata minima de 1 hectar, iar parcelele eligibile au dimensiunea minima de 0,3 hectare. Platile sunt stabilite în cote fixe la hectar, anuale si reprezinta o compensatie pentru pierderile de venit si costurile aditionale suportate de fermier. În functie de sub-masura în care se încadreaza, aceastea pot varia între un minim de 61 euro/ hectar/ an si maxim 316 euro/ hectar/ an. În ceea ce priveste prima împadurire a terenurilor agricole (masura 221) actiunile vizeaza urmatoarele: înfiintarea de plantatii noi, cu un sprijin maxim de 70% din totalul cheltuielilor eligibile si o valoare maxima de 864 euro/ hectar,  lucrari de întretinere pe o perioada de maximum 5 ani, cu o valoare maxima de 2.329 euro/ hectar si o prima anuala compensatorie per hectar, pentru maxim 15 ani, pentru veniturile care se pierd, în primii ani, ca urmare a împaduririi, de 220 euro/ an/ hectar, în cazul fermierilor. Pentru ultimele doua actiuni sprijinul public este de 100%. Sunt declarate ca investitii neeligibile acestei masuri înfiintarea culturilor pentru pomi de Craciun.  

În partea a doua a acestui articol vom prezenta Axa 3 a PNDR, cea care vizeaza calitatea vietii în zonele rurale si diversificarea economiei rurale si masurile deschise beneficiarilor privati. Argumente pentru întreruperea prezentarii sunt în sine masurile Axei 3, adica Sprijinul pentru crearea si dezvoltarea de micro-întreprinderi si Încurajarea activitatilor turistice, dorinta noastra de a le trata separat si nu în ultimul rând, interesul manifestat de public fata de aceasta tematica.

Dan Apostol

Asociat la firma de consultanta

MURESAN DRAGOS APOSTOL srl – partenera

RGIC Consultanta SRL – Bucuresti

Pentru detalii va puteti adresa la sediul firmei din Cluj-Napoca

Str. Decebal nr.69, la telefon 0722362726 sau prin e-mail, la adresa: office@mmda.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.