Pentru că banii de la bugetul de stat nu au miros sau gust, în calea Autostrăzii Bechtel a apărut un depozit de deşeuri peste care americanii nu pot pune asfalt. Aşa că, pentru ca lucrurile să meargă înainte, este nevoie de o mână de afacerişti români care să primească circa 16 milioane de euro pentru a muta deşeurile dintr-o parte în alta. Printre aceştia se numără Constantin Călugăr, un afacerist turdean, dar care a fost nevoit să intre în asociere cu o cunoscută firmă din Bucureşti pentru că afacerile mari se fac doar cu asociaţi mari. Firma SC Euroconstruct este o “abonată” a lucrărilor de anvergură pentru construcţia şi reparaţia de drumuri, iar asociaţii firmei deţin şi localul Golden Blitz, unde o serie de personalităţi mai mult sau mai puţin politice aleg să-şi petreacă timpul liber.

Pentru ca lucrurile să treneze în continuare la Autostrada Transilvania, „băieţii deştepţi” au mai dat de un hop care va costa circa 16 milioane de euro pentru ca celebra autostradă Bechtel să mai poată înainta câţiva metri. În cazul de faţă este vorba de un depozit de contaminat de deşeuri de lindan, o substanţă toxică care era folosită în trecut ca pesticid.
Un astfel de depozit se găseşte în zona comunei clujene Mihai Viteazu şi a fost stocat acolo de pe urma fostelor Uzine Chimice din Turda. Traseul autostrăzii trece chiar peste acest depozit, iar compania care face consultanţă pentru autostradă a spus că zăcământul format artificial trebuie decontaminat, altfel lucrările nu pot contamina. Interesant este faptul că firma care a fixat acest preţ de mutare a celor circa 150.000 de tone de deşeuri aparţine persoanei care controlează una dintre societăţile comerciale care vor muta depozitul de lindan pentru ca turcii angajaţi de americani să poată asfalta în continuare.
În fapt, preţul de 16 milioane de dolari pentru această lucrare a fost stabilit de SC I&C Invest, care aparţine omului de afaceri turdean Constantin Daniel Călugăr, persoana care controlează şi SC I&C Transilvania Autostrăzi, una dintre firmele care s-au asociat într-un consorţiu pentru a face această lucrare. Pentru că un contract de 16 milioane de euro este o afacere extrem de atractivă, Călugăr nu s-a putut “lipi” singur de acest business, ci a trebuit să se mulţumească doar cu o parte din sumă fiindcă această sumă i-a atras pe “peştii mari” care înoată în afacerile cu lucrări de drumuri.
Din asocierea pe care turdeanul nu a putut-o refuza fac parte nume grele cum ar fi SC Euroconstruct Trading 98 SRL, SC Minesa ICPM SA, SC Setcar SA, SC Uni-recycling SRL şi, bineînţeles, I&C Transilvania Construcţii SRL. Contractul este pe banii statului, întrucât este gestionat de Compania Naţională a Autostrăzilor şi Drumurilor Naţionale din România (CNADNR), iar procedura prin care acest contract a fost atribuit este negocierea.

Călugărul italian

Iniţial, omul de afaceri turdean Constantin Călugăr ar fi dorit să se ocupe singur de această afacere prin intermediul firmei sale, I&C Invest însă, conform unor informaţii, a fost “sfătuit” să accepte să se asocieze cu firma Euroconstruct pentru ca la toţi să le fie bine. Studiul pentru aceste deşeuri a fost făcut, mai întâi, în 2004 de către Institutul de Cercetări şi Proiectări Miniere din Cluj-Napoca şi a stat prin sertarele CNADNR până în momentul de faţă. Afacerile lui Călugăr din zona satului Mihai Viteazu sunt extrem de bizare, întrucât omul de afaceri a primit o serie de terenuri de la consiliul local al comunei fără vreo licitaţie, ci prin concesionare directă.

Conform unei hotărâri din 2003 a CL Mihai Viteazu, s-a aprobat concesionarea unui teren de 7 hectare către SC Italconsult din Cluj-Napoca, firmă care dorea să construiască acolo o fabrică de cărămidă şi produse ceramice. Societatea se obliga să plătească o redevenţă de 40.050 lei vechi/mp şi 30% din valoarea contractului trebuia plătit în 30 de zile de la semnare, iar restul de 70%, în rate egale, pe o perioadă de 10 ani, iar societatea susţinea la acea dată că va crea circa 200 locuri de muncă.
SC Italconsult era reprezentată de Camillo Torta, reprezentantul Asociaţiei Întreprinderilor Italiene Cluj. Interesant este că, la scurt timp după încheierea contractului de concesiune, destinaţia investiţiei s-a schimbat brusc din fabrică de cărămidă în depozit pentru utilaje folosite în construcţia de drumuri. Implicaţia lui Călugăr în această afacere apare abia în momentul în care omul de afaceri turdean cumpără firma de la italianul Torta şi îşi deschide pe terenul concesionat de primăria din comuna Mihai Viteazu o balastieră care era necesară în contextul construirii autostrăzii.

“Abonata” drumurilor curăţă şi deşeuri

SC Euroconstruct Trading 98 poate fi lesne asociată cu nume precum Traian Băsescu sau Gigi Becali, pentru că acţionarii acestei firme deţin localul bucureştean Golden Blitz, locul de întâlnire şi relaxare al preşedintelui Băsescu cu Gigi Becali sau alte persoane apropiate. SC Euroconstruct este deţinută de Dan Besciu şi Sorin Vulpescu. Potrivit Grupului de Investigaţii Politice, în 2005, în primul an de guvernare al Alianţei DA, Euroconstruct Trading 98 SRL a primit de la Ministerul Transporturilor nouă contracte în valoare totală de peste 510 miliarde lei vechi (14 milioane euro).

Ariile de influenţă însă nu se sfârşesc aici. Dan Besciu este asociat cu Dorin Cocoş (soţul Elenei Udrea-Ministrul Turismului-n.red.) şi cu Ion Petre, ultimul, un intermediar al lui Alexandru Bittner, în firma “West Tour 98”. De asemenea, Besciu, Cocos şi Bittner au fost asociaţi la societatea “Casa de Pensii Private Concordia Română” şi la “Grupul Român de Investiţii” SA. Pe lângă contractele cu municipalitatea, de zeci de milioane de euro, după preluarea Ministerului Transporturilor de către reprezentanţii PD, “Euroconstruct” a devenit una dintre principalele beneficiare ale contractelor cu bani de la buget. Reabilitarea Autostrăzii Bucureşti-Piteşti, construirea Autostrăzii Bucureşti-Braşov, plus multiple contracte de deszăpezire sunt doar câteva exemple în acest sens.
Oferite fără licitaţie, prin încredinţare directă. Tot pe influenţă, “Euroconstruct” a obţinut de la Regia Autonomă a Patrimoniului şi Protocolului de Stat drepturile asupra Hotelului Muntenia din Snagov. 

Chiar dacă deşeurile de lindan din Mihai Viteazu se întind pe o suprafaţă de peste 17.000 mp, CNADNR va plăti doar pentru decontaminarea unei zone de circa 12.000, atât cât le-ar trebui celor de Bechtel să-şi poată continua lucrările. Conform contractului, firmele vor trebui să finalizeze lucrarea în cel mult 21 de zile de la semnare, şi, conform unor informaţii, deşeurile de lindan vor ajunge pe nişte terenuri care îi aparţin lui Constantin Călugăr, în zona satului clujean Bădeni. Sătenii de aici au protestat vizavi de această decizie pentru că majoritatea îşi asigură existenţa cultivând zarzavaturi, dar autorităţile judeţene
le-au promis oamenilor că deşeurile chimice cu care se vor pricopsi nu le vor afecta culturile de legume.

Ştefan Trandafir

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.