Curtea de Apel Cluj a emis motivarea deciziei prin care judecătorii Adina-Daria Lupea şi Mihăiţă-Lucian Marian i-au achitat pe toți cei peste 20 de inculpați din cel mai mare dosar instrumentat de procurorii din Sălaj. Potrivit motivării, ancheta a fost făcută strict pe filaje și interceptări telefonice care, în instanță au fost respinse ca probe. Instanța de fond i-a condamnat pe cinci dintre inculpaţi la închisoare cu executare, 17 au primit pedepse cu suspendare, iar unul – amendă administrativă, pentru delapidare în formă continuată, dare şi luare de mită.

Curtea de Apel Cluj a motivat hotărârea de a-i achita pe toți inculpații din cel mai complex dosar făcut de procurorii din Sălaj. Este vorba de furtul motorinei din trenurile care treceau prin Gara Jibou. În dosar sunt implicați angajați la CFR și polițiști care ar fi constituit o rețea infracțională.

Achitarea vine după opt ani de procese și condamnări emise de instanța de fond. Spre exemplu, cea mai mare pedeapsă a primit-o poliţistul Ştefan Felican Volin, care a fost condamnat la patru ani de închisoare cu executare pentru că a luat mită de 149 de ori! Celălalt poliţist condamnat cu executare este Alin Gabriel Botiş, care a primit trei ani de detenţie pentru că a luat mită de 50 de ori, conform minutei deciziei Tribunalului Sălaj.

Însă, judecătorii Curții de Apel Cluj au decis că, de fapt, dosarul ar fi fost ”făcut pe genunchi”. „Faptele reţinute în sarcina inculpaţilor au fost probate exclusiv în baza convorbirilor telefonice şi a filajelor efectuate, întrucât în perioada de supraveghere operativă nu a fost realizat nici măcar un flagrant, iar la percheziţiile domiciliare efectuate nu au fost găsite bunuri sau alte obiecte care să aibă legătură cu infracţiunile reţinute în sarcina lor” şi că nu există probe care să ateste că inculpaţii se fac vinovaţi de comiterea infracţiunilor pentru care au fost trimişi în judecată. Mai mult decât atât, spun judecătorii Curţii, din niciun înscris nu reiese că inculpaţii ar fi săvârşit infracţiunea de delapidare în formă continuată, câtă vreme partea vătămată, CFR Călători, mi s-a constituit parte civilă, iar expertiza tehnică judiciară a stabilit că nu a existat niciun prejudiciu.

Potrivit minutei publicate pe site-ul instanţei, la baza deciziei stă articolul 16 alineatul 1 litera c din Codul de Procedură Penală, care spune că „nu există probe că o persoană a săvârşit infracţiunea”. În plus, magistraţii clujeni au înlăturat dispoziţiile de confiscare de la inculpaţi a peste 1.400 de litri de motorină şi a aproape 24.000 de lei, dar şi a dispoziţiei de obligare a celor 23 de persoane la plata de cheltuieli judiciare către stat în valoare totală de 112.500 de lei.

Martorii: Niciun tren nu a întârziat

În plus, martorii au relevat că „în intervalul celor patru luni avute în analiză în cuprinsul rechizitoriului, nu ar fi avut cum – din punct de vedere tehnic, să fie delapidată o astfel de cantitate de combustibil (motorină) aşa cum susţine Ministerul Public, în principal pentru că, dacă s-ar fi întâmplat aşa, activitatea feroviară ar fi fost perturbată grav, iar pe de altă parte, pentru că activitatea feroviară s-a desfăşurat în perfecte condiţii, trenurile nu au avut întârzieri, iar vagoanele au fost încălzite, iar în final, mecanicii de locomotivă au lăsat locomotivele în depou, unde au fost verificate de personalul de specialitate, rezervoarele dacă sunt sigilate şi dacă – cantitatea de motorină este cea care trebuie să corespundă cu kilometri parcurşi – de fiecare dată, neexistând nicio problemă”. În ceea ce priveşte infracţiunea de dare de mită în forma continuată, Curtea de Apel Cluj a apreciat că nici în rechizitoriu, şi nici în dosar nu există prezentat nici un act material care să justifice acuzaţia formulată şi nici măcar un început de dovadă „care să indice sau să creeze măcar sentimentul că inculpaţii s-ar face vinovaţi de săvârşirea infracţiunii”.

Pe motiv că interceptările în dosar au fost efectuate de reprezentanţii Departamentului de Informaţii şi Protecţie Internă şi cei ai Serviciului Român de Informaţii, adică de „organe necompetente material şi funcţional”, instanţa a stabilit că „toate procedeele probatorii efectuate în prezenta cauză sunt lovite de nulitate absolută”. Respectivele interceptări audio şi video surprind momentele în care inculpaţii le cer unor mecanici de locomotivă învinuiţi în dosar să le aducă diverse cantităţi de motorină sau când inculpaţii sustrag motorină din rezervorul locomotivei care urma să plece în cursă. De asemenea, Curtea a reţinut că, deşi inculpaţii au fost supravegheaţi şi monitorizaţi timp de mai mult de patru luni, organele de urmărire penală nu au efectuat niciun flagrant, „mijloc de probă care ar fi fost de necontestat şi care ar fi fost de natură să susţină, într-o oarecare măsură, acuzaţiile aduse”. Toţi cei 23 de inculpaţi au fost achitaţi, în plus instanţa înlăturând dispoziţiile de confiscare specială de la aceştia a cantităţilor de carburant şi a sumelor de bani ridicate de la cei în cauză. Mai mult, ei au scăpat de obligaţia de plată a cheltuielilor judiciare către stat în valoare de peste 100.000 de lei.

Judecătorii acuzați de incompatibilitate

Procurorii au atacat hotărârea, iar pe rolul Curţii de Apel Cluj a fost înregistrată o contestaţie în anulare (o cale extraordinară de atac formulată împotriva unei hotărâri definitive), al cărei prim termen este 22 octombrie. Surse judiciare susţin că printre motivele invocate de către procurori se numără faptul că membrii completului de judecată s-ar fi aflat în stare de incompatibilitate.

Polițiști și angajați la CFR achitați

În 2011, cinci poliţişti de la Transporturi Feroviare Jibou şi 18 angajaţi ai Staţiei CFR din oraş au fost trimişi în judecată pentru furtul a mii de litri de motorină din locomotivele ce staţionau în Gara Jibou. Procurorii susţineau la acea dată că în perioada februarie-mai 2010, CFR Călători a fost prejudiciată cu 14.612 litri de motorină şi 180 de litri de ulei din locomotivele ce staţionau în Gara Jibou. Potrivit anchetatorilor, mecanicii sustrăgeau între 20 şi 200 de litri de motorină la sosirea din fiecare cursă, din care dădeau poliţiştilor între 5-10 litri ca mită, plus o altă cantitate contracost, însă la preţuri sub cele de la pompă, pentru ca aceştia să nu constate infracţiunile săvârşite de către ceferişti. La rândul lor, poliţiştii vindeau motorina şoferilor din zonă interesaţi. O parte dintre cei vizaţi de acest dosar au fost prinşi în flagrant, în vara lui 2010.

1 COMENTARIU

  1. Îi pot mulțumi lui Ciordache și „comisiei infracționale” sub atenta îndrumare KKR .
    Probele nu mai sunt probe, iar hoții și corupții sunt oameni cinstiți.
    Asta e „reforma justiției”

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here