În 19-20 septembrie au avut loc manifestaţii împotriva purtării măştii în mai multe localităţi din România, pe linia deja cunoscută „anti-botniţă”.

De la începutul pandemiei a existat o opoziţie constantă atât faţă de comunicarea din partea specialiştilor şi autorităţilor, cât şi faţă de măsurile propuse. Temele s-au modificat constant, urmărind discuţii şi evenimente prezente în media, de la 5G şi vaccinuri la folosirea măştilor, organizarea alegerilor sau deschiderea şcolilor.

Mesaje, naraţiuni şi efecte

Campaniile împotriva purtatului de mască au început imediat după apariţia recomandărilor, asociate naraţiunilor în care fie guvernul naţional, fie „guvernul mondial” (sic!) ar fi interesat să controleze populaţia pentru obscure interese malefice. Prima categorie de mesaje a urmat această linie, în care masca a devenit „botniţă” şi refuzul de a purta mască a devenit simbolic pentru o închipuită luptă împotriva tiraniei. Acest mesaj s-a sedimentat, fiind unul dintre pilonii de bază al acestor campanii.  

Naraţiunea care leagă masca de dictatură este puternic ideologizată, fiind instrumentalizată politic din mai multe direcţii. Pe de o parte găsim „dreapta alternativă” care foloseşte tema pentru a susţine ideea că intervenţia guvernului este nenecesară sau chiar dăunătoare, nu doar acum ci şi în general. Pe de altă parte, găsim tema la conservatorii ultra-naţionalişti (stânga cu afinităţi naţional-comuniste), pentru care România este „o colonie a occidentului” şi care văd măsurile ca fiind impuse din occident şi încearcă să transforme refuzul de a purta mască într-un prilej de afirmare a identităţii şi suveranităţii naţionale.

O altă categorie interesantă de mesaje este cea care leagă măsurile de o pretinsă discriminare a bătrânilor şi săracilor, dusă în unele mesaje la extrem: „aţi exterminat bătrânii” sau „cei săraci să crape acasă”, o temă folosită şi în alte situaţii, inclusiv de site-uri de propagandă precum gandeste.org.

Odată cu începerea şcolii, mesajele anti-mască au încercat să căpuşeze atenţia publicului şi s-au focalizat pe situaţia copiilor. Printre teme: lipsa interacţiunilor naturale între copii, calitatea scăzută a educaţiei online dar şi pretinse dificultăţi de respiraţie sau scăderea oxigenării creierului. Primele două pot fi critici rezonabile, însă au fost exagerate şi s-au bazat pe o lipsă de înţelegere (sau acceptare) a riscurilor de infectare.  

Dificultăţile de respiraţie şi scăderea oxigenării sunt, pe de altă parte, complet false, demontate în repetate rânduri de mai mulţi medici şi oameni de ştiinţă.  

Deşi una dintre naraţiunile răspândite de cei care contestă măştile este că guvernul ar alimenta frica (nejustificată) faţă de Covid, în realitate ei sunt cei care apelează la motivarea prin frică: „interesele sunt mari, deci ai grijă”; „vor să extermine bătrânii”; „vor să ne afecteze copiii”; „vor să-ţi ia libertatea”.    

Potrivite pe începerea şcolii, mesajele sunt încă şi mai puternice – dacă trebuie să salvăm copiii, cine poate rezista unui apel la salvarea unor inocenţi? Astfel, mai multe postări şi evenimente de pe Facebook dar şi o serie de evenimente publice din mai multe oraşe au preluat această temă, construind pe înţelegerea limitată a fenomenului ca să contureze o realitate alternativă, în care interesele malefice şi-au întins tentaculele până în şcoli şi grădiniţe.

protest anti covid oradea

Rezultatele se văd, campania funcţionează, oamenii au ajuns să se teamă.  

Într-un orăşel din judeţul Vaslui, mai mulţi cetăţeni panicaţi au generat un scandal monstru la şcoala unde învaţă copiii lor, speriaţi că instituţia ar face teste şi vaccinuri Covid fără acceptul lor. În realitate, toată povestea a pornit de la un elev care a chiulit de la ore şi s-a justificat astfel în faţa părinţilor săi, dar amploarea bruscă şi isteria cauzată nu ar fi fost posibile fără convingerea că „ceva este acolo”, fără teama că „cineva” ne vrea răul.  

Tot în judeţul Vaslui, în comuna Tomeşti, un părinte a făcut scandal în şcoala în care învaţă fiica sa şi apoi a notificat şcoala că masca este „tortură”, iar în Oradea, un profesor de sport a găsit oportun să încalce toate regulile posibile pentru a organiza o scenetă cu elevii săi, în care să ridiculizeze şi să critice purtatul măştii.

Apelul la emoţie generat prin focalizarea pe pretinse efecte asupra copiilor este o strategie foarte cunoscută, aplicată în repetate rânduri de grupuri care au ascuns, în spatele grijei afişate, diverse mesaje, unele dintre ele absurde şi periculoase. În perioada recentă a fost documentată în media internaţională utilizarea acestei teme pentru a propaga teoriile QAnon – un grup care susţine că elitele economice, politice şi din lumea divertismentului răpesc copii şi le consumă sângele.  

Peste toate aceste teme, apare şi „presa minte”, o temă folosită în general ca o fundaţie pentru construcţia dorită. Mesajele conspiraţioniste sunt contrazise de informaţia disponibilă în presa mainstream, astfel că soluţia la îndemână este negarea corectitudinii jurnaliştilor; chiar dacă nu prinde în totalitate, se produce suficient zgomot încât o parte a publicului să rămână confuzi.  

Influenceri şi idioţi utili  

Termenul „idiot util” este folosit pentru a desemna persoane care contribuie, susţin şi promovează cauze pe care nu le înţeleg suficient, fiind perfect aplicabil unora dintre protestatarii anti-mască, speriaţi de discursul agresiv şi omniprezent. Nu este greu de crezut că unii dintre protestatari sau chiar unii dintre membrii faimosului grup de Facebook „fără botniţă” se găsesc în această situaţie, fiind debusolaţi de evoluţia pandemiei şi speriaţi de o serie de personaje care pozează în salvatori dar profită de situaţie pentru a-şi propaga propriile interese.  

O analiză a discursului public pe această temă, evidenţiază o reţea de influenceri cum ar fi Dana Budeanu, Iosefina Pascal, Dan Chitic, Iulian Capsali şi site-uri de propagandă precum Stiripesurse.ro, Sputnik sau Activenews.ro, care se promovează şi se susţin reciproc, profitând de criza sanitară fie pentru a-şi construi profilul public, fie pentru a promova anumite poziţii ideologice, în general conservatoare, ultranaţionaliste şi uneori cu tentă conspiraţionistă.  

Un exemplu în acest sens este Pompliu Diplan – unul dintre principalii organizatori ai manifestaţiei din 19 septembrie din Bucureşti, un personaj care „bifează” toate căsuţele: naţionalist ultra-religios, homofob, adept al teoriilor conspiraţiei, vocal anti-5G şi anti-vaccinuri încă dinainte de pandemie.

Pompiliu la protest în București

De la începutul pandemiei, Diplan se poziţionează constant în tabăra negaţionistă; profită de criză să-şi promoveze discursul anti 5G, sare la discursul anti-vaccin, apoi la victimizarea faţă de măsurile „anti-creştine” din perioada sărbătorilor de Paşti. Refuză să accepte orice informaţie oficială şi creează o realitate alternativă în care suntem în faţa unui „tăvălug de pedofilie, psihopatie şi pandemie şi de isterie”, conectând, iată, teoriile QAnon cu negaţionismul anti-Covid şi conspiraţiile generice legate de elita mondială.  

Diplan postează multe articole de pe site-ul de propagandă Activenews.ro, publicaţie care îl promovează la rândul său în repetate rânduri, în interviuri şi articole. Ulterior este preluat şi de noua publicaţie „r3media”, iniţiată de foşti colaboratori Activenews.  

Pe lângă publicaţiile şi personajele deja cunoscute, apar constant noutăţi. Un articol recent, publicat de site-ul ziarulmoldovei.site pe 16 septembrie, afirma că doi copii ar fi murit la ora de educaţie fizică, din cauza măştilor. Articolul foloseşte o imagine pe care se poate observa marca „botosaninews”, copiată de la un articol din 2018 despre un curs de prim-ajutor pentru elevii din Botoşani şi foloseşte expresia „cultură fizică” în loc de „educaţie fizică”. Siteul conţine alte articole similare, în care aflăm de exemplu că se vând măşti infectate cu Covid-19, şi este înregistrat în iulie 2020 în Rusia.  

Cu toate acesta, conform CrowdTangle, articolul a ajuns la peste 78.000 de persoane prin social media.

Din fericire, articolul de mai sus a fost criticat pe mai multe site-uri şi în social media, iar Facebook a închis grupul „fără botniţă” care ajunsese la peste 50.000 de membri, limitându-se astfel potenţialul de răspândire a dezinformărilor.  

Din păcate, interesele, resursele şi determinarea unor indivizi şi publicaţii, cuplate cu teama de necunoscut şi spiritul critic redus ale unei părţi a publicului, este de natură să ne îngrijoreze în continuare.  

Analiză de Ciprian Cucu, deţinător al unui doctorat în tehnologii educaţionale şi care lucrează în domeniul educaţiei media. Este vicepreşedinte Forum Apulum.

Sursa: Ziarul Adevărul

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here