Iulius Mall „fraiereşte” Clujul. Redevenţa lunară, în atenţia lui Tişe. Alin Tişe doreşte renegocierea contractului

Vechea administraţie a judeţului, avându-l în frunte pe liderul liberal Marius Nicoară, a fost acuzată în repetate rânduri de faptul că a oferit o serie de contracte „cu dedicaţie” pentru clienţii politici ai PNL. Pe lângă afacerea Iulius Mall, „biznisurile” Codec sau mall-ul din curtea Spitalului de Pneumoftiziologie „Leon Daniello” par „mici copii”. Astfel, în 2006 a început construcţia primului centru comercial din oraş, Iulius Mall aparţinând omului de afaceri ieşean, Iulian Dascălu. Dascălu este un apropiat de-a lui Relu Fenechiu, cel care conduce din umbră toate organizaţiile PNL din Moldova. La vremea respectivă, Gazeta de Cluj prezenta detaliat faptul că actul de asociere între Iulius Mall şi Consiliul Judeţean Cluj a fost făcut exclusiv pentru a-l favoriza pe Dascălu. Adică, redevenţa lunară pe care Iulius Mall trebuie să o plătească CJ Cluj era de 25 % din profit, dar nu mai puţin de 40.000 de euro. Asta în condiţiile în care Iulius Mall Cluj încasează lunar peste 1,6 milioane euro, adică aproape 20 milioane de euro. Mai mult, cheltuielile mall-ului clujean sunt suportate în mare parte chiar de chiriaşi.

Dedicaţie, de la CJ

Actualul preşedinte al CJ Cluj, Alin Tişe, a declarat în urmă cu câteva luni că actul semnat între CJ Cluj şi Iulius Mall este deficitar pentru Cluj, în condiţiile în care „judeţul” ar fi putut obţine mult mai mult din acel contract. Într-o întâlnire cu presa, Alin Tişe a afirmat că, pe lângă redevenţa extrem de mică, au mai fost încheiate încă cinci acte adiţionale care nu au fost aprobate în plenul consiliului. „Au fost încheiate cinci acte adiţionale, care nu au fost aprobate prin votul consilierilor judeţeni şi nu au fost înregistrate nicăieri la Consiliul Judeţean, ci doar la Univers T. Astept încă o explicaţie din partea Direcţiei Juridice cu privire la acest aspect“, a precizat Tişe. Mai mult, Tişe a afirmat că, înainte de finalizarea constructiei mall-ului, au fost plătite în avans patru sume de 45.000 de euro. Astfel, spune Tişe, pînă în martie 2008, Iulius Mall a efectuat doar aceste patru plăţi de câte 45.000 de euro, fără a se verifica în ce măsură profitul a fost sau nu mai mare. La momentul semnării contractului, cei 11 reprezentanţi ai comisiei de licitaţii pentru atribuirea terenului pentru ralizarea mall-ului din cartierul Gheorgheni au declarat drept câştigătoare societatea Iulius Group, care a oferit CJ o redevenţă lunară de 25% din profitul brut, dar nu mai puţin de 45.000 de euro pe lună, în timp ce competitorul, South East Euromentor, oferea 50 % din profit, dar nu mai puţin de 35.000 de euro anual. Fără a fi nevoie de un specialist care să confirme, este clar că 50 % din profit este mai mult decât 25 %. Totuşi, comisia de licitaţie a considerat, cel puţin la momentul respectiv, că bugetul judeţului este destul de mare şi că dublul sumei oferite de Iulius Mall numai i-ar fi încurcat pe contabilii Consiliului Judeţean la momentul bilanţului sau a redactării bugetului. Astfel, aceştia nu au luat în considerare oferta SEE, oferind terenul dezvoltatorului ieşean. Totuşi, aceasta nu este singura problemă a mega afacerii Iulius Mall. Terenul cu pricina valorează, pe piaţa liberă, milioane de euro. Totuşi, în fiecare lună, bugetul judeţului se îmbogăţeşte cu o sumă infimă, echivalentă cu valoarea unui apartament de două camere într-un bloc din Floreşti.

Milioane, …pe bani puţini

Iulius Mall din Cluj-Napoca are 40.000 de mp închiriabili. Potrivit surselor noastre, un mp de închiriat costă nu mai puţin de 40 de euro. Calculele ne arată că, numai din chirii, Iulius Mall câştigă 1.600.000 de euro. Făcând un calcul simplu, 40.000 de euro reprezintă aproximativ 2,7 % din banii pe care îi încasează lunar Iulius Mall. Stratagema folosită de Iulian Dascălu pentru „fraieri” CJ Cluj a fost extrem de simplă. Astfel, el a plătit în avans patru tranşe din banii pe care, în mod normal, ar fi trebuit să-i dea, adică 180.000 de euro. Odată încasaţi banii, CJ Cluj nu a mai putut „comenta”, chiar dacă Iulius Mall ar fi obţinut un profit mai mare. Adică, CJ nu putea verifica dacă cei 45.000 de euro erau într-adevăr echivalenţi cu cota parte din profit. Totuşi, problema principală este că Iulius Mall plăteşte mult prea puţini bani, în concordanţă cu profitul pe care aceştia îl obţin. Mai simplu, CJ Cluj a concesionat un teren pe bani puţini, pentru ca Dascălu să-şi sporească averile considerabil. De aici se poate înţelege foarte bine că respectivul contract a fost unul acordat cu „dedicaţie”. Purtătorul de cuvânt al Consiliului Judeţean Cluj, Victor Popa, a declarat că Alin Tişe a fost nemulţumit de contractul iniţial şi acum contractul este în faza de renegociere. „Deocamdată suntem doar la stadiul de negocieri şi discuţii cu cei de la Iulius Mall. Nu punem multă presiune asupra acestui contract, deoarece situaţia de faţă, aceea a crizei economice, nu ne prea ajută. Preşedintele Consiliului Judeţean, Alin Tişe, a considerat că suma este dezavantajoasă pentru CJ”, a susţinut Victor Popa. Reprezentanţii agenţiei de publicitate, „Vitrina”, agenţie care se ocupă de imaginea Iulius Mall, nu au dorit să facă nici un fel de precizări legat de acest fapt, până la închiderea ediţiei neputând obţine un punct de vedere relevant de la aceştia.


Beatrice Golondzac

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.