Mai mulți tineri din municipiul Cluj-Napoca au organizat campanii online care au avut ca scop creșterea gradului de conștientizare cu privire la diferite probleme cu care se confruntă societatea românească, printre care se numără fenomenul de bullying ori violența domestică.

Deoarece bullyingul este un fenomen ale cărui efecte negative sunt atât vizibile cât și invizibile, de lungă durată, promovând comportamente opuse valorilor necesare dezvoltării unei comunități sănătoase, tinerii au organizat trei campanii pe această temă.

„O școală fără bullying”

Prima campanie, intitulată „O școală fără bullying”, a durat șase săptămâni, în intervalul 9.11-18.12.2020, 13 tineri facilitând 66 de sesiuni online educative și experențiale pentru elevii de liceu, pentru a crește gradul de conștientizare în privința fenomenului de bullying, pentru a stimula competențe socio-emoționale, dar și pentru a dezvolta gândirea colaborativă și comunicarea asertivă.

Printre instituțiile partenere s-a numărat Liceul-Teoretic-Mihai-Eminescu Cluj-Napoca, Colegiul Național Bilingv “George Coșbuc” Cluj-Napoca, Colegiul Național Gheorghe Șincai Cluj-Napoca, Liceul Greco-Catolic „Inochentie Micu” Cluj-Napoca, Liceul Tehnologic Alexandru Borza Cluj-Napoca, Liceul teoretic „Nicolae Bălcescu” Cluj-Napoca, Liceul Teoretic Avram Iancu Cluj-Napoca, Liceul cu Program Sportiv Cluj-Napoca, Colegiul Tehnic Ana Aslan Cluj-Napoca, Liceul de Informatică „Tiberiu Popoviciu” Cluj-Napoca, și Liceul Tehnologic Dorna Candrenilor Suceava.

„Throw kindness like confetti”

Cea de-a doua campanie pe aceeași temă, intitulată „Throw kindness like confetti”, a avut ca scop atragerea atenției asupra fenomenului de bullying, cum îl putem recunoaște, care îi sunt efectele, dar și cum putem ajuta persoane implicate în acest fenomen: atât victima, cât și agresorul, prin intermediul unor materiale distribuite pe rețelele de socializare.

Totodată, mai multe persoane și-au spus povestea, cum le-a fost afectată viața din cauza acestui fenomen, dorind astfel să-i încurajeze pe cei care trec prin situații similare și să tragă un semnal de alarmă asupra consecințelor acestora. În parteneriat cu organizația Minte Forte, au fost asigurate și ședințe de consiliere în cadrul campaniei pentru victimele bullying-ului.

„Egalitatea de GEN nu suferă de violență domestică”

Cea de-a treia campanie a vizat de această dată problema violenței împotriva femeilor, subdenumirea de „Egalitatea de GEN nu suferă de violență domestică”, în condițiile în care la fiecare 30 de secunde, o femeie din România devine victima unui act de violență în familie, iar 9 din 10 cazuri rămân neraportate.

Timp de patru săptămâni, în intervalul 23.11-18.12.2020, 15 tineri au facilitat 64 de sesiuni online, în limba română și maghiară, și au ajuns la 1400 de elevi de liceu, sesiunile abordând subiecte precum așteptările sociale pentru fete și băieți, relațiile sănătoase în oglindă cu relațiile nesănătoase, violență domestică (ce este, statistici, etc.), dar și un ghid despre ce putem face practic în situații de abuz.

Printre instituțiile partenere, s-au numărat Liceul-Teoretic Mihai-Eminescu Cluj-Napoca, Colegiul Național Gheorghe Șincai Cluj-Napoca, Liceul teoretic „Nicolae Bălcescu” Cluj-Napoca, Liceul Teoretic Avram Iancu Cluj-Napoca, Liceul cu Program Sportiv, Colegiul de servicii în turism „Napoca” Cluj-Napoca, Liceul Greco-Catolic „Inochentie Micu” Cluj-Napoca, Liceul Teologic Reformat Cluj-Napoca, Liceul Teoretic „Apáczai Csere János” Cluj-Napoca, Liceul de Arte Vizuale „Romulus Ladea” Cluj-Napoca, Colegiul Naţional „Emil Racoviţă” Cluj-Napoca.

Câteva păreri privind experiența tinerilor facilitatori

„Mă simt norocoasă că pot să fac parte din această campanie. Consider că primul pas spre schimbare este întodeauna educația. Prin aceste sesiuni, deși foarte scurte, am reușit să transmitem un mesaj foarte important pentru adolescenți: ce înseamnă egalitatea de gen și cum putem ajuta în cazul violențelor domestice. Este un pas mic, însă atât de esențial și necesar să discutam și să acționăm în cazul violențelor domestice. Un subiect neabordat în școli, însă un fenomen foarte vast întâlnit în societatea noastră.”

„Prin intermediul campaniei, am intrat în contact cu oameni care au experimentat diferite forme de bullying, lucru care m-a făcut să conștientizez cât de răspândită și ignorată este această problemă și că odată ce apare, lasă urme asupra tuturor, fie că este vorba de victime, agresori sau bystanderi. Din păcate, de cele mai multe ori, oamenii nu înțeleg pe deplin gravitatea situației și cred că, dacă nu sunt ținta bullying-ului, n-ar trebui să se implice. Sper că cei care ne-au urmărit postările din ultimele săptămâni, și nu numai, să fie mai atenți în jurul lor, să poată recunoaște fenomenul și să ia atitudine.”

Campaniile reprezintă parte a proiectului DO ONE BRAVE THING, coordonat de Institutul Român pentru Pace (PATRIR), în parteneriat cu ActiveWatch și Zetta Cloud România, precum și cu alte patru organizații neguvernamentale din țări precum Italia, Polonia sau Ungaria. Proiectul DO ONE BRAVE THING are ca scop sprijinirea tinerilor cu vârste cuprinse între 16 și 26 de ani din Ungaria, Italia, Polonia și România, prin obținerea unor abilități, cunoștințe și instrumente de care au nevoie pentru a se implica în mod constructiv și pentru a înfrunta polarizarea și extremismul în viața de zi cu zi, atât în comunitățile lor, cât și în alte țări din Europa.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.