Guvernul a dat la mijlocul lunii aprilie o ordonanţă de urgenţă prin care prelungeşte valabilitatea licenţelor de traseu şi a programelor de transport public judeţean. Aceasta înseamnă că, cel puţin deocamdată, visul localităţilor din zona metropolitană Cluj de a avea un transport unitar asigurat de RATUC trebuie să mai aştepte.

„La data de 30.04.2013 expiră perioada de valabilitate a programelor de transport public judeţean şi, implicit, a licenţelor de traseu. Întrucât transportatorii au contestat Ordinul ministrului Administraţiei şi Internelor şi al ministrului Transporturilor şi Infrastructurii nr. 240/1614/2012, iar Curtea de Apel Piteşti a suspendat executarea acestui Ordin, procedura de atribuire a traseelor din Programul judeţean de transport 2013-2019 a fost suspendată. Deoarece data soluţionării pe fond a cauzei este incertă, este necesară prelungirea valabilităţii Programelor de transport public judeţean, precum şi a licenţelor de traseu aferente acestora. Este ceea ce reglementează prezentul act normativ adoptat de Guvern”, se arată pe pagina de internet a Guvernului.

Instanţele încurca Guvernul

Potrivit dispoziţiilor Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea asigurării serviciului de transport public judeţean consiliile judeţene au ca atribuţie stabilirea traseelor principale şi secundare din programele de transport privind transportul public judeţean de persoane prin curse regulate şi atribuirea acestora operatorilor de transport.
Astfel, programul de transport judeţean se întocmeşte şi se aprobă de către autoritatea publică judeţeană pentru o perioadă de 3 ani, iar traseele cuprinse în programul judeţean de transport şi licenţele aferente acestora se atribuie electronic prin sistemul naţional gestionat de Centrul Naţional de Management pentru Societatea Informaţională, pentru fiecare judeţ.

„În data de 17.12.2012 Curtea de Apel Piteşti a suspendat executarea ordinului ministrului administraţiei şi internelor şi al ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 240/1614/2012, până la soluţionarea pe fond a cauzei. Urmare a sentinţei nr. 417/F – CONT din 17.12.2012, emisă de Curtea de Apel Piteşti în cauza nr. 1020/46/2012, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice împreună cu Ministerul Transporturilor a solicitat Centrului Naţional pentru Managementul Siguranţei Informaţionale – C.N.M.S.I., instituţie responsabilă cu organizarea atribuirii electronice a traseelor din Programul judeţean de transport 2013 – 2019, suspendarea derulării procedurii de atribuire care urma să aibă loc în data de 05.02.2013.
Procedura de atribuire a traseelor a început în data de 15 ianuarie 2013, fiind în curs de desfăşurare, urmând ca atribuirea licenţelor de transport să se facă până la data de 30 ianuarie 2013”, explică Executivul în motivarea actului normativ.

Guvernul încurcă administraţiile locale

Singurul exemplu de asociaţie metropolitană de transport care este cuprinsă în această ordonanţă este cel al Autorităţii Metropolitane de Transport Bucureşti, în sfera de competenţă a căreia intră transportul rutier de persoane prin servicii regulate efectuat între municipiul Bucureşti şi localităţile judeţului Ilfov intră, aşa cum arată clar legea.
În judeţul Cluj, administraţiile speră să implementeze acelaşi sistem, astfel încât să Asociaţia Metropolitană să decidă singură felul în care va acorda licenţele de transport. Odată ce există precedentul Autorităţii Metropolitane de Transport Bucureşti, Clujul îşi poate juca altfel cărţile în această problemă.

Directorul RATUC, Liviu Neag, a declarat pentru Gazeta de Cluj că primarii lucrează în continuare la constituirea Asociaţiei Metropolitane şi că după expirarea perioadei cu care au fost prelungite contractele, discuţiile pentru un transport integrat metropolitan pot fi reluate. ”Într-adevăr, această ordonanţă e în vigoare. Am discutat şi cu primarii, şi noi continuăm pregătirile. Deocamdată prelungirea licenţelor rămâne în vigoare. După aceea, când se va relua procedura de licitaţie, cândva la sfârşitul anului, se va analiza din nou situaţia. Până atunci, primarii continuă cu finalizarea asociaţiei, să primească actele de la tribunal, să fie în bună regulă, să îşi clarifice statutul”, a declarat Neag pentru Gazeta de Cluj. Întrebat dacă RATUC face de asemenea pregătiri pentru a prelua noi trasee, directorul regiei a subliniat că ”RATUC e pregătit oricând să preia aceste trasee. Nu uitaţi că timp de 8 ani am făcut aceste trasee”.

Primarul localităţii Floreşti, Horia Şulea, a confirmat că săptămâna viitoare actele de constituire a asociaţiei metropolitane clujene vor fi emise de tribunal. „Nu am văzut ordonanţa de urgenţă, dar zona metropolitană trebuie să meargă înainte. Sunt multe servicii care trebuie integrate în această zonă, nu doar transportul. Eu îmi doresc două lucruri din punctul acesta de vedere: ca preţul biletelor să fie unul cât mai mic , iar frecvenţa curselor să fie cât mai mare, yard e aici să decurgă mulţumirea celor care circulă din Floreşti în Cluj şi din Cluj în Floreşti”, a declarat primarul pentru Gazeta de Cluj.

Diana Gabor

Motivarea Guvernului

În prezent, „procedura de atribuire a traseelor pentru transportul rutier public de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean este în imposibilitate de a continua conform calendarului privind atribuirea traseelor judeţene din Programul judeţean de transport 2013 – 2019, transmis consiliilor judeţene, având în vedere lipsa actului juridic care stabileşte criteriile de evaluare, punctajele şi metodologia de punctare aplicabile operatorului de transport, act care stă la baza atribuirii traseelor şi implicit a licenţelor de traseu”.
În situaţia în care licenţele de traseu nu sunt prelungite operatorii de transport sunt, potrivit Guvernului, încurajaţi să efectueze serviciul transport judeţean de persoane fără a deţine licenţe de traseu. „Această practică poate afecta profund societatea românească şi pe cetăţenii acesteia, prin perpetuarea unor practici care au consecinţe negative asupra: siguranţei şi calităţii vieţii populaţiei, calităţii serviciilor oferite de operatorii şi transportatorii rutieri, mediului concurenţial, bugetului de stat, prin diminuarea veniturilor încasate ca urmare a neplăţii taxelor şi impozitelor aferente activităţilor de transport de persoane, ce sunt desfãşurate în afara/lipsa cadrului legal în vigoare”, arată ordonanţa.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.