Când se preda lecția de etică și moralitate, directoarea unui liceu din Gherla era ocupată să emită opinii
nefondate. Este vorba mai exact de Liceul Teoretic „Ana Ipătescu”, unde abuzul este mai normalizat
decât dreptatea și legile care ar trebui să apere elevii sunt puse pe masă ca niște cărți de joc – iar la
final, singurii care pierd sunt copiii care suportă lipsa de profesionalism, indiferența și batjocura
profesorilor. Situația se înrăutățește și mai mult atunci când toată situația ajunge să fie de domeniul
penibilului, în momentul în care niște adulți puși în funcție de conducere arată cu brio încapacitatea de
a face diferența între bine și rău.

Situația pe care urmează să v-o prezentăm demonstrează cum educația în România este doar o fantomă
care plutește printre campaniile electorale, dar atunci când vine vorba de realitate și de concret, injuriile
și discriminarea reprezintă normalul copiilor pe care părinții îi trimit la școală cu gândul că acolo sunt
formați să devină tineri responsabili în societate. Ce se întâmplă de fapt este că elevii se lovesc de un
val odios de abuzuri și de judecăți care pun la pământ psihicul unui pre-adolescent sau adolescent.
S- au făcut numeorase campanii care să promoveze colegialitatea armonioasă între elevi,
campanii împotriva fenomenului de bullying care să inspire la civilizație în sălile de clasă, dar ce se fac
elevii atunci când agresorul lor este chiar profesorul de la clasă.


Așa se întâmplă și în cazul Liceului Tehnic „Ana Ipătescu” unde profesorul care predă disciplina
Logică și argumentare la nivel de atitudine, limbaj și metodă de feedback a pus la pământ din punct de
vedere emoțional doi elevi, care sunt frați.


O lecție despre discriminare pe care n-a cerut-o nimeni


La liceul acesta, pe tablă, pe lângă data și titlul lecției ar trebui scris cu majuscule „DISCRIMINARE”
fiindcă acesta este punctul principal pe ordinea de zi, care îi impactează cel mai mult pe elevi. Totul
este un circ întortocheat, orchestrat astfel încât nimeni să nu mai înțeleagă nimic, iar la final profesorii
să-și vadă mâinile curate după ce au împrăștiat cu mizerie în orele de curs la care ar trebui să fie un
exemplu de urmat.


Este vorba mai precis de profesorul pe nume Dascălu Liviu Traian care a supus pe motive de etnie,
așadar pe motive discriminatorii, doi elevi la abuz emoțional în repetate rânduri. La nivel de fapte, ceea
ce a făcut mai exact profesorul care predă materia „Logică și argumentare” este că i-a amenințat pe cei
doi elevi cu corigența în repetate rânduri, a afirmat despre aceștia că ar suferi de retard mintal și că nu
ar trebui și implicit nu merită să fie elevi ai Liceului Teoretic „Ana Ipătescu”. Atitudinea acestui
profesor este de-a dreptul revoltătoare, dar și mai alarmant este ceea ce s-a întâmplat după.


Ce se întâmplă când vrei să-i iei apărarea copilului tău


Lucrurile nu au rămas însă așa, căci revolta părinților celor doi elevi i-au îndemnat către acțiune și
astfel au sesizat situația, solicitând luarea unor măsuri care să îndrepte lucrurile. Mai întâi, părinții celor
doi frați, înregistrați în momentul actual ca fiind elevi ai clasei a X-a B, au sesizat tot șirul de
întâmplări abuzive către doamna director a liceului. Acțiunile erau referitoare la anul școlar 2021-2022,
când cei doi elevi erau în clasa a IX-a.


Mai mult decât atât, după șirul lung de cuvinte grele, situații tensionate și amenințări pronunțate la
ordinea zilei, unul dintre cei doi elevi a avut nevoie de ajutorul unui specialist pentru a trece peste
stările puternice de anxietate pe care le trăia din pricina tensiunii de la școală.


În urma consultațiilor psihologice, s-a întocmit un raport de evaluare care demonstrează punct cu punct
modul în care profesorul de Logică și argumentare și-a pierdut calitatea de dascăl undeva în drum spre

liceu, căci pentru elevi nu i-au mai rămas decât injurii. Mai precis, raportul descrie faptul că elevul
experimentează stări puternice de anxietate, exprimate la nivel somatic. Adică, elevul trăiește stări
fizice precum senzație de nod în gât, dureri de stomac, insomnii, tremur – toate acestea declanșându-se
atunci când vine vorba despre școală.


Tot în raportul psihologic efectuat, elevului i s-a aplicat și un test de inteligență, care să demonstreze
faptul că elevul nu suferă de retard mintal, căci coeficientul lui de inteligență este mediu, normal. Cu
alte cuvinte, elevul despre care Dascălu Liviu Traian a afirmat că nu merită să învețe la acest liceu
pentru că nu ar avea capacitatea intelectuală necesară, este în realitate perfect capabil și suficient de
inteligent pentru a studia.


Cei doi părinți au primit de la doamna director un răspuns impertinent, care a arătat cum inclusiv un
director de liceu este capabil să calce în picioare dreptul la demnitate al unui copil. Mai exact, stimabila
Corina Iftina spune că „răspunsul domnului profesor poate fi considerat malițios, dar nu
discriminatoriu”.


Cu alte cuvinte își pune mâinile la ochi și normalizează un act abuziv, etichetându-l dumneaei ca fiind
o simplă întâmplare ușor răutăcioasă, dar în niciun caz discriminatorie. Mai mult, în același răspuns
doamna director mai spune și că „nu reiese clar un tratament discriminatoriu” – iar aici lansăm către
doamna director următoarea întrebare: Ce reprezintă pentru dânsa un tratament discriminatoru. Ce
trebuie să facă mai exact un adult către un copil să fie atât de evident și pentru ochii dumneaei că este
un abuz.


Dreptatea în școli se face pe recomandări


În urma acestei mușamalizări, revolta părinților a crescut cu atât mai mult și au mers mai departe, către
Marinela Marc, Inspector Scolar General. Aceasta a avut un răspuns care la suprafață ar părea să
îndreptățească lucrurile, dar în realitate nu elimină deloc problema reală care există.
Mai exact a recomandat ca profesorul să nu mai predea la clasa celor doi elevi, în măsura
posibilităților. Exact așa se rezolvă o situatie abuzivă în sistemul educațional – „recomandăm” și „după
posibilități”. Așadar luăm un abuzator de la o clasă și îl mutăm la alta, că așa se face treaba bună după
principiile unora. Astfel că și la ora actuală când acest articol este scris, profesorul se plimbă liniștit
printre băncile elevilor, în timp ce părinții dau bani pe consiliere psihologică și încearcă cu toate
resursele să-și liniștească copiii.


Răspunsul doamnei director este în opoziție cu cel al Marinelei Marc, căci inițial Corina Iftina nici
măcar nu considera că ar fi vreo problemă în comportamentul profesorului. Practic, fiecare și-a dat cu
părerea și a răspuns după propria moralitate și propriile principii, de parcă demnitatea unui copil ar fi
ceva de dezbătut. Când avem legi clare și când astfel de situații nici măcar nu ar trebui permise și nu ar
avea ce să caute într-un loc care formează viitorii adulți ai societății, tot ce au reușit să facă cele două
doamne prin răspunsurile oferite a fost să-și dea fiecare cu părerea. Și problema este că părerile nu sunt
la fel și niciuna dintre ele nu este complet justă. Când sănătatea mentală și simțul demintății sunt ca o
rană deschisă care pune la încercare încrederea unui copil în societatea în care trăieste, această atitudine
nu face decât să încurajeze și mai mult sentimentul de singurătate și neajutorare. S-a întâmplat o
nedreptate uriașă și adulții s-au jucat de-a alba neagră, au procedat ca și cum ar fi fost o strigare la târg.
În urma acestor două răspunsuri, doamna director informează părinții celor doi elevi că profesorul nu
mai predă la clasa acestora și că ei pot veni liniștiți la școală. Ca și cum situația s-a rezolvat și problema
nu mai există.


Problema există, doar că a fost mutată câțiva metri mai încolo


Nu s-a luat nicio măsură concretă care să arate că abuzul acelui profesor va fi combătut în vreun fel, ci
doar s-a menționat că va fi supravegheat. Când ai în clădirea ta un om pe care știi că este nevoie să-l
privești îndeaproape și în care nu poți avea încredere completă, care să fie atunci siguranța părinților că
își trimit copiii într-un mediu în care se află în siguranță?


Conform științei, cel mai bun predictor pentru comportamentul viitor este comportamentul trecut.
Astfel, care este logica în a muta un profesor de la o clasă la alta, în momentul în care acesta a

demonstrat că nu este capabil să țină cont de drepturile unui copil, de demnitatea lui, când a demonstrat
că nu este capabil să trateze cu egalitate și a arătat cât de dur poate fi și cât de departe poate ajunge
atitudinea sa. Cum de este asta cea mai bună soluție, găsită oricum după ce părinții au mers până la
Inspectorul Școlar General, pentru că dacă nu se făcea acest pas, nici măcar această măsură n-ar fi fost
luată.

3 COMENTARII

  1. Profesorul in discutie a fost solicitat sa dea un drept la replica? Nu se vede ca ar fi fost contactat de ziarist. Nici stilul ziaristului nu transpare din articol. Seamana a „semipreparat”.

  2. Nu este specificata etnia si nici nu este relevanta, DAR am o presimtire ca acest copil nu este usa de biserica si sunt sigur ca el impreuna cu parintii acestuia au starnit acest scandal pentru a ameninta profesorii, directorul si a baga frica in aceasta institutie. In ceea ce priveste profesorul si colegii copiiilor, sunt sigur ca aceștia au o frica sa vorbeasca, din motive foarte clare. Este doar o exagerare, este foarte clar ca povestea este prezentata doar „dintr-o parte”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.