La licitatia pentru reabilitarea liniei de tramvai, care va fi realizata pe bani europeni, s-au depus sapte oferte. Printre acestea intalnim nume cunoscute in contractele pentru domeniul public clujean pe bani publici. „Gazeta de Cluj” a incercat sa faca o prima evaluare a capacitatii firmelor inscrise de a se ridica la pretentiile Primariei, identificand printre candidatii „potenti” clienti mai vechi ai licitatiilor publice.

Joi, 3 martie, a avut loc deschiderea pe Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP) a ofertelor pentru reabilitarea liniei de tramvai. De proiectul realizat din fonduri europene s-au aratat interesate sapte firme. Ofertele pentru obiectivul  “Modernizarea liniei de tramvai pe tronsoanele Manastur – Piata Garii – B-dul Muncii” sunt in prezent evaluate de Comisia de licitatii, pentru a se verifica daca indeplinesc cerintele minime de calificare.
Cifra medie de afaceri de 100.000.000 lei
Printre cerintele incluse de Primaria Cluj-Napoca in randul criteriilor se numara conditia ca cifra medie de afaceri pentru anii 2007, 2008 si 2009 sa fi fost de minim 100.000.000 de lei, indeplinirea in ultimii 5 ani a cel mult 3 contracte prin care sa se fi executat lucrari similare celor cuprinse in caietul de sarcini, respectiv executie linie de tramvai, cu valoarea cumulata de cel putin 100.000.000 lei fara TVA, si dispunerea de personal calificat. In plus, administratia locala cere o serie de dotari tehnice minimale si obligatorii, precum cel putin statie topo totala, patru excavatoare multifunctionale sau buldozere/gredere dotate cu echipament laser.
 
Cele sapte asocieri si firme care s-au inscris in cursa pentru realizarea proiectului de modernizare a liniei de tramvai sunt Alpine SA – Alpine Austria – SCTA Bucuresti, Balzolla Constructii SRL – Doralex, Isaff – Societatea de Semnalizari si Automatizari Feroviare SA – Colas Rail Spania, Mari Vila Com SRL, Martin Rose Germania – Diferit – Martin Rose Romania si, respectiv, Swietelsky Baugesellschaft MbH Cehia – Astalrom – Euroconstruct – Transferoviar Grup.
Clienti vechi, prieteni noi
Conform datelor disponibile pe listefirme.ro, prima asociere indeplineste criteriul legat de cifra de afaceri, insa despre firmele componente, luate separat, nu putem spune acelasi lucru. Alpine este o veche clienta la bani publici. „Gazeta de Cluj” a mai scris despre afacerile clujene ale celor de la Alpine, care au participat la licitatia pentru construirea stadionului „Ion Moina”, dar nu au castigat proiectul, chiar daca la data respectiva s-au folosit de un tertip. Societatea a licitat alaturi de o firma spaniola, FCC Construction, chiar daca cele doua societati fac parte din acelasi grup si concurau intre ele. FCC Construction si Alpine Mayreder au castigat pana acum un important proiect de infrastructura rutiera din Romania, centura de ocolire a Bucurestiului, un contract in valoare de peste 30 de milioane de euro. In 2002, cei de la Alpine castiga licitatia pentru construirea primului parc industrial clujean Tetarom, un contract de 6,4 milioane de euro, o alta afacere controversata datorita darii in antrepriza catre SC Constructii Napoca SA a lucrarilor, firma devenid, astfel, adevaratul beneficiar al contractului, fara a participa macar la licitatie.
 
A doua asociere, intre firma clujeana Doralex si obscura Balzola, despre care nu exista informatii in baza de date mentionata, nici nu se apropie de cifra de afaceri de 100.000.000 de lei ceruta de Primarie. Doralex isi incearca din nou norocul cu administratia clujeana, dupa ce in urma cu un an a licitat pentru reparatia locurilor de joaca, contestand rezultatele concursului care au scos castigatoare firma Rosal, mare contractant al lucrarilor de pe domeniul public clujean.
 
ISAF, Societatea de Semnalizari si Automatizari Feroviare, participa la licitatie alaturi de Colas Rail Spania, firma parte din acelasi concern care a cumparat compania romaneasca in vara anului trecut. Astfel, practic, asocierea reprezinta o singura societate mai mare, Colas Rail, care, oricum, nu indeplineste conditia la care ne-am referit mai devreme. O alta firma inscrisa la licitatie,  compania specializata in constructii Mari Vila Com SRL, a avut o cifra de afaceri de peste o suta de milioane doar in anul 2007, in anii urmatori fiind in scadere.
Greii contractelor cu statul
Nici Diferit si Martin Rose nu aduna, impreuna, o cifra de afaceri suficient de mare, probabil nici cu sprijinul Martin Rose Germania, care s-a alaturat asocierii. Martin Rose nu este straina de lucrari de modernizare a liniei de tramvai. La Iasi, firma a castigat licitatia pentru realizarea unui proiect similar, Primaria fiind pusa in situatia de a suplimenta cei 19,5 milioane de euro cu inca 1,46 pentru finalizarea lucrarilor, desi firma intarzia deja finalizarea lucrarilor. Cat despre Diferit, nu mai e nevoie de multe detalii. Firma clujeana este “abonata” la lucrari publice inca de pe vremea administratiei Funar. A realizat lucrari de reabilitare a drumurilor in oras primind 2,8 milioane de lei in 2004 si 2,7 milioane de lei in 2005. Firma este patronata de familia Petrini, Nicolae Petrini fiind inginer in cadrul Regiei Autonome a Domeniului Public (RADP) Cluj. Cel mai important proiect castigat la Cluj de SC Diferit este modernizarea, in 2007, a zonei Piata Cipariu.
 
Pentru Swietelsky Baugesellschaft MbH Cehia nu am reusit sa gasim date financiare, dar asociata sa, Astalrom, specializata in transporturi, dar cu tentatii imobiliare, a dus-o destul de bine in ultimii ani, cu o cifra de afaceri in crestere, dar tot nu suficient de mare. Alaturi de gigantul pedelist Euroconstruct, insa, asocierea are sansa de a sparge gura targului. Si despre aceasta companie „Gazeta de Cluj” a mai scris in ultima vreme. SC Euroconstruct a primit de la Ministerul Transporturilor noua contracte in valoare totala de peste 510 miliarde lei vechi, aproximativ 14 milioane euro. Pe langa contractele pe care le avea deja cu municipalitatea, de zeci de milioane de euro, compania a devenit una dintre principalele beneficiare ale contractelor cu bani de la buget dupa instituirea guvernarii PDL. Reabilitarea Autostrazii Bucuresti-Pitesti, construirea Autostrazii Bucuresti-Brasov, plus multiple contracte de deszapezire, sunt doar cateva exemple de contracte obtinute prin incredintare directa. La Cluj, a fost insarciata cu mutarea unei gropi de gunoi care a rasarit pe marginea autostrazii Transilvania.
Modernizarea liniilor de tramvai
Valoare totala  a proiectului pentru reabilitarea liniilor de tramvai este de 76.848.324 lei, din care suma nerambursabila este de 55.196.615 lei. Lucrarile pe cele doua tronsoane (Manastur-Piata Garii si Piata Garii-Bulevadrul Muncii) vor incepe concomitent, iar durata de executie a acestora este de 46 de luni. Costurile se vor ridica la 40 de milioane de euro, iar modernizarea sinelor va fi urmata de innoirea parcului de tramvaie cu vagoane asamblate in Romania.
 
Parcul Central nu va fi afectat de lucrari, iar Splaiul Independentei va deveni strada cu sens unic spre centrul orasului in timpul actiunilor de reabilitare. Va fi creata o banda de trafic spre zona Plopilor, pentru a-l fluidiza, iar prin crearea unui zid de sprijin pe malurile Somesului care sa ajute la sustinerea noii benzi de circulatie, Splaiul Independentei va fi extins spre rau.

Diana Gabor

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.