Printr-o ordonanţă de urgenţă, Guvernul a majorat de trei ori taxa de poluare pentru toate autovehiculele înmatriculate pentru prima dată în România. Atât şoferii, cât şi politicienii clujeni s-au arătat revoltaţi de această măsură şi
şi-au manifestat dorinţa anulării acestui act normativ.

Comisia Europeană a aprobat modificările făcute de Guvern în ceea ce priveşte majorarea taxei auto, acest lucru însemnând că toţi cei care vor să-şi înmatriculeze maşinile vechi vor fi nevoiţi să plătească de trei ori mai mult decât până acum. Astfel, la emiterea ordonanţei s-a precizat că taxa se reduce pentru maşinile noi şi se măreşte pentru cele second-hand începând din 15 decembrie.

Producători nemulţumiţi

Producătorii de autoturisme au devenit nemulţumiţi în momentul în care taxa auto a fost modificată ultima oară în 1 iulie 2008, deoarece pentru înmatricularea noilor maşini sumele au crescut, în timp ce pentru maşinile vechi aceasta a scăzut considerabil. Astfel, taxa auto intrată în vigoare la 1 iulie a oferit oportunităţi oamenilor de a aduce în ţară maşini vechi, iar vânzările noilor maşini au scăzut cu 20-30%. Odată cu majorarea taxei, pentru o maşină cu motor Euro 4 oamenii vor fi nevoiţi să scoată din buzunare 1.200 euro, faţă de 400 euro cât era iniţial, în timp ce pentru un autoturism Euro 2 de 1,6 litri, veche de cel puţin 10 ani, taxa creşte de la 1.500 la 4.500 euro. Potrivit lui Tăriceanu, trebuie luate măsuri atât în ceea ce priveşte vânzarea de maşini, cât şi pentru păstrarea locurilor de muncă:  “E în interesul nostru să găsim cele mai bune măsuri ca acest lucru să se întâmple”. Suma de casare a programului Rabla a fost decisă o dată cu majorarea taxei auto. Aceasta a crescut de la 3.000  la 3.800 lei.

Politicienii clujeni, revoltaţi

Decizia Guvernului de a creşte prima de casare pentru scoaterea din folosinţă a maşinilor uzate şi majorarea taxei auto pentru vehiculele second-hand i-a revoltat şi pe oamenii din politică ai Clujului. Potrivit acestora, majorarea taxei va afecta foarte mulţi oameni care au făcut investiţii şi se speră la o rezolvare cât mai rapidă a  acestei probleme. Democrat-liberalul Mircia Giurgiu declară că ordonanţa de urgenţă dată de Guvern este de neacceptat, deoarece oamenii care şi-au adus maşini second-hand din străinătate sunt afectaţi de această lege: “Cred că normal ar fi fost ca această ordonanţă să se aplice după 15 decembrie pentru cei care îşi aduc maşini după această dată, drept pentru care viitorul Guvern va trebui să aibă în vedere această situaţie, să o rezolve în cel mai scurt timp”. Acesta a mai declarat că orice lege ar trebui anunţată înainte de a o aproba: “Orice lege trebuie să aibă caracter retroactiv. Oamenii sunt afectaţi şi aceştia nu pot face nimic pentru a remedia situaţia. Este destul de urât faptul că această lege a fost dată exact după alegeri, împotriva populaţiei”. Attila Laszlo, preşedintele UDMR Cluj, consideră că majorarea taxei este exagerată: “Nu îmi place faptul că taxa auto s-a majorat de trei ori. Mi se pare exagerată.

 
Protestele oamenilor vor continua, deoarece o mulţime de oameni au făcut investiţii şi şi-au achiziţionat maşini. Atât eu, cât şi colegii mei suntem revoltaţi şi sper să se găsească o rezolvare rapidă pentru această taxă”. Majorarea taxei auto a adus nemulţumiri şi preşedintelui PSD Cluj, Vasile Soporan, care consideră că această lege “voită sau nevoită” este lipsită de profesionalism şi, probabil, este ultima “lovitură” a PNL-ului. “Majorarea taxei auto s-a făcut de la o zi la alta. Nicăieri în Europa nu există aşa ceva ce avem noi în România”, a declarat Soporan. Potrivit acestuia, oamenii sunt nemulţumiţi şi este inadmisibil să se facă aşa o triplare a taxei: “Toţi putem observa nemulţumirea oamenilor şi Guvernul ar trebui să retragă această lege de majorare a taxei la fel de repede cum a şi dat-o”.

Taxa uriaşă

Începând cu 15 decembrie, cei care vor dori să achiziţioneze un Mercedes Benz C 200 CDI nou Euro 4 vor fi nevoiţi să scoată din buzunar 2.800 euro, în timp ce pentru un Renault Koleos Euro 4 cu motor de 2,5 litri taxa de înmatriculare va ajunge la 4000 de euro. Pentru un Audi Q7 taxa va ajunge până la 11.000 euro, iar pentru un Opel Vectra cu motor de 2,2 litri, cumpărătorul va plăti aproximativ 3000 de euro.

 
Pentru motoarele Euro 1, deţinătorii autovehiculelor cu motor de 1,4 litri le vor  înscrie contra sumei de 750 de euro, pentru maşinile Euro 3 taxa va fi de 1.300 de euro, iar pentru motoarele Non Euro tot de 1,4 litri, taxa auto este de 2.200 euro. Cei care îşi vor cumpăra maşini vechi, cu motorizări de 2 litri, vor fi nevoiţi să plătească pentru autoturismele Euro 1 circa 2.100 euro, iar pentru vehiculele cu motor Euro 2, taxa va ajunge până la 7.700 de euro. Pentru maşinile Euro 3 cu motorizări de 2 litri, taxa va fi de 3.600 euro, iar pentru cele Non Euro suma este de 6.300 euro.

Beatrice Golondzac

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.