Bechtel doreşte să construiască porţiunea dintre Câmpia Turzii şi Borş până în 2012. Reprezentanţii Bechtel au anunţat că vor să vorbească doar despre partea bună a proiectului şi că nu vor să facă declaraţii despre posibilele conflicte cu CNADNR. Reporterilor Gazetei de Cluj li s-a acordat „liber” pentru a fotografia şi observa porţiunile construite până în prezent pe Autostrada Transilvania, însă au fost supravegheaţi până la ieşirea din cel mai apropiat sat de lângă şantier

Managerul proiectului „Autostrada Transilvania”, Mike Mix, a explicat redactorului Gazeta de Cluj cum decurg lucrările la Autostrada Transilvania şi despre planurile acestora pe acest an. Oficialii companiei americane Bechtel pun presiuni pe dezvoltare sistemului rutier din România, subliniind faptul că ţara noastră are nevoie de un întreg sistem de autostrăzi. „România nu are nevoie doar de o autostradă, ci de un întreg sistem de autostrăzi şi o infrastructură dezvoltată pe toate coordonatele”, a declarat pentru Gazeta de Cluj Mike Mix, managerul Autostrăzii Transilvania. Reprezentanţii Bechtel susţin că de două săptămâni au început lucrările la procedura de asfaltare a Autostrăzii Transilvania. „În urmă cu două săptămâni am început procedura de asfaltare a mai multor porţiuni din cadrul autostrăzii Transilvania. Nu ştim exact distanţa pe care am asfaltat-o, ci doar că am turnat 18.000 de tone de mixtură asfaltică”, a declarat Mike Mix. Oficialii companiei americane consideră că lucrează în momentul de faţă pentru ca guvernul să le ofere fonduri şi pentru demararea lucrărilor la alte sectoare. „Nu este un vis să demarăm în acest an lucrările din alte sectoare din cadrul Autostrăzii Transilvania (n.r. în prezent lucrează la 2 din cele 8 sectoare). Noi pentru asta lucrăm în prezent. Cu siguranţă este posibil să se întâmple”, a declarat Mix.

Mix vorbeşte doar de bine…

Întrebat despre conflictul dintre Bechtel şi Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, Mix nu a dorit să comenteze. Un alt lucru despre care directorul proiectului Autostrada Transilvania nu a dorit să vorbească a fost posibilitatea renunţării la anumite tronsoane de autostradă pentru ca americanii să aibă posibilitatea să le construiască mai rapid cu finanţare europeană. „Am înţeles întrebarea dar nu doresc să răspund la ea. Noi am venit aici ca să construim Autostrada Transilvania şi vom face acest lucru până la capăt”, a afirmat Mix. Directorul Autostrăzii Transilvania a cerut apoi reporterului Gazetei de Cluj să îi pună întrebări mai uşoare în legătură cu lucrurile bune pe care le face Bechtel în România. „Eu sunt un optimist şi vreau să gândesc doar optimist. Vă rog să mă întrebaţi despre importanţa uneia dintre cele mai mari companii din România, despre cea mai mare plătitoare de taxe din România…Puteţi să mă întrebaţi care e culoarea mea preferată sau ce tip de îngheţată îmi place”, a susţinut Mix. Rugat să vorbească despre „cea mai mare companie plătitoare de taxe din România”, Mix nu a dorit să precizeze date despre taxele pe care compania Bechtel le-a plătit, tot din banii publici în anul 2008. „Nu doresc să vorbesc despre taxelor pe care le-am plătit în anul 2008”, a menţionat Mix.

Cu mai mulţi bani, lucrările ar fi progresat mai mult

Directorul de proiect a menţionat că lucrările la Autostrada Transilvania ar fi fost mult mai înaintate dacă ar fi fost mai mulţi bani. „Am fi fost cu mult înainte şi am fi avut mult mai multe tipuri de lucrări finalizate dacă nu am fi avut probleme cu banii, terenul şi relocarea utilităţilor. Stadiul actual este total diferit de cum ar trebui să arate Autostrada Transilvania”, a declarat americanul. Reprezentanţii companiei Bechtel susţin că anul acesta numărul maxim de angajaţi la care vor lucra la proiect se va ridica la 4.000. „Planurile iniţiale, în cazul în care începeam lucrul la mai multe sectoare, era să ajungem la un maxim de 8.000 de angajaţi. Anul acesta, Bechtel împreună cu toţi furnizorii care vor lucra la acest proiect va ajunge la 4.000 de oameni”, a declarat Mix. Întrebat de reporterul Gazetei de Cluj dacă sunt diferenţe dintre stilul de muncă al muncitorilor din România şi cel al celor din SUA, Mix a început să-i laude pe muncitorii români.  „Dinamica muncitorilor români este o calitate esenţială a lucrătorilor, dar şi calităţile lingvistice, ambiţia şi maturitatea românilor”, a declarat americanul.  Întrebat care sunt diferenţele efective dintre muncitorii români şi cei americani, Mix a ezitat. „Cu cât îmbătrânesc mai mult, cu atât mai mult îmi dau seama că nu sunt diferenţe între muncitorii români şi americani. La fel cum din români poţi crea o echipă bună, aşa poţi creea şi o echipă bună din americani”, a explicat Mix.

Până la graniţă, în 2012

Oficialii companiei Bechtel au susţinut că reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România le-au cerut să se axeze pe sectorul cuprins între Câmpia Turzii şi Borş. „Vrem să construim porţiunea până la graniţa cu Ungaria până în 2012”,a declarat Mix. Întrebat dacă se poate finaliza secţiunea dintre Câmpia Turzii şi Braşov într-un an, pentru a termina proiectul autostrăzii în 2012, Mix a sugerat reporterului Gazetei să pună întrebări mai „serioase”. Reprezentanţii Bechtel au anunţat că au schimbat deja economia României. „Dacă mă întrebaţi dacă vom schimba economia României, răspunsul este că am schimbat-o deja. Investiţii precum Nokia, Emerson au venit în România din cauza proiectului autostrăzii, dar au fost şi ale proiecte precum parcul logistic de la Gilău şi din alte domenii”, a declarat Mix.

Buget mai mic decât în contract

Americanii de la Bechtel vor primi în acest an doar 60 % din banii prevăzuţi pentru 2009 în contractul iniţial. Chiar dacă iniţial, în acest an erau prevăzuţi, conform contractului, 480 de milioane de euro pentru autostradă, Guvernul României va acorda pentru lucrările din acest an doar 290 de milioane de euro. „Atât timp cât se va asigura finanţarea de care au nevoie în acest an, americanii de la Bechtel pot decurge lucrări în concordanţă cu prevederile contractuale. Bugetul pe care Ministerul Transporturilor l-a acordat în acest an proiectului Autostrada Transilvania este mult prea mic faţă de aşteptările pe care la are Guvernul”, a zis Ludovic Orban, fostul ministru al Transporturilor. Directorul companiei Bechtel nu a dorit să comenteze despre situaţia banilor acordaţi în acest an de către Guvernul României. „Suma nu este atât de importantă pe cât cantitatea de lucrări pe care o vom executa în acest an. Principala noastră prioritate în momentul de faţă este primirea fondurilor ca să putem aduce angajaţii înapoi” ,a zis Mix. Oficialii companiei americane au lăudat iniţiativa guvernului pentru interestul acordat proiectului Autostrăzii Transilvania. „Este un semnal bun că autorităţile din România sunt interesate de proiectul dezvoltat de către noi. Suntem la sfârşitul perioadei de iarnă şi trebuie să ne concentrăm asupra revenirii la programul normal”, a declarat directorul de proiect. Procesul de asfaltare este direct dependent de temperatura prezenta la şantierul construcţiei. „Vom începe asfaltarea în momentul în care vom avea o temperatură constantă de peste 10 grade timp de 8 ore. Nu putem face estimări meteorologice de pe acuma despre deta când vom începe procesul de asfaltare în acest an. Avem de asemenea nevoie şi de teren disponbil pentru a face asfaltarea”, a zis Mix. Reprezentanţii Compania Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România(CNADNR) au anunţat că nu au nici capitol fixat pentru planul de buget actual al Ministerului Transportului. „Nu avem nici un lucru stabilit pe hârtie despre cum vom împărţi bugetul oferit de către Guvernul României în acest an”, au declarat surse oficiale din cadrul CNADNR.

Liber pe autostradă , supravegheaţi pe autostradă

Reprezentanţii companiei Bechtel au oferit redactorului şi fotografului Gazetei de Cluj libertatea de a se plimba pe autostradă pentru a observa stadiul lucrărilor şi pentru a fotografia lucrările efectuate. Chiar dacă li s-a acordat liber să circule pe autostradă şi să fotografieze zona, reporterii Gazetei au avut un „supraveghetor” de la Bechtel, care ne-a urmărit până la primul sat din autostrada. Acolo, reprezentantul Bechtel stătea cu maşina pentru a se asigura că am părăsit zona.

Tiberiu Hrihorciuc

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.