Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Adrian Câciu, a declarat că primarul Emil Boc trebuie să îşi asume ca anul acesta să înceapă, în mod concret, lucrările la proiectul metroului. Tot primarul Boc va trebui să îşi asume ca în doi ani ani prima etapă a metroului, care presupune finalizarea lucrărilor la 9 staţii, a căii de rulare şi mijloacelor de transport în comun să fie finalizată. Pe de altă parte, în momentul de faţă nici măcar lucrările de proiectare nu au fost finalizate. 

Toţi clujenii sunt cu sufletul la gură să vadă care va fi următorul giumbusluc al primarului Emil Boc în ”circul” metroului pe care chiar el l-a adus în oraş.

Într-o emisiune televizată, ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Adrian Câciu, i-a băgat primarului Boc ”cartoful fierbinte” în agenda electorală. 

”Metroul din Cluj, din punctul meu de vedere, trebuie să recupereze foarte rapid, dacă dorim să aibă șanse să fie finalizat. Cred că domnul primar trebuie să își asume ca anul acesta să vedem rezultate la acel metrou”, a declarat Câciu. Întrebat de moderator ce se va întâmpla dacă proiectul nu va începe în luna martie, politicianul PSD a evitat să ofere un răspuns concret.

”N-aș vrea ca această investiție să rămână a statului pentru că este o investiție utilă pentru clujeni. Acum, și legislația din domeniul achizițiilor poate duce la o serie de întârzieri. Dar eu sunt convins că va fi bine! Îl cunosc pe domnul Boc și va recupera până la jumătatea anului. Dacă vreți, la jumătatea anului vom mai avea o emisiune și vom face un follow up pe acest subiect.

Lucrările ar trebui să înceapă la 1 martie 2024! La metroul din Cluj a avut loc și o modificare, agreată cu comisia PNRR, în sensul că de unde să înceapă lucrările. S-au schimbat un pic parametri, adică să nu fie afectat orașul de aceste lucrări. Această lucrare mare de infrastructură era gândită într-un fel, acuma, în alt fel. Și această renegociere a durat! Dar la 1 martie vom vedea târnacoapele și excavatoarele la lucru!

Nu contează termenul de 1 martie, ci cel din august 2026, pentru că atunci se închide PNRR-ul! Atunci, investițiile asumate prin PNRR nu mai primesc finanțare. Se face un status al fiecărei investiții. Ce s-a făcut se decontează, dar în continuare nu se mai primesc bani de la Comisia Europeană! Rămâne bugetul de stat sau local pentru finanțarea lucrărilor. Cu siguranță, unele dintre proiecte vor trebui finanțate din bugetul de stat, dar eu sper să fie cât mai puține.

E un timp destul de scurt, dar ne ajută și tehnologia cu care se va lucra și cred că e și ambiția tuturor clujenilor să vadă terminat acest proiect!”, a declarat ministrul Câciu.

Care este situaţia reală la proiectul metroului

Pe de altă parte, situaţia reală a proiectului este complet diferită faţă de previziunile ministrului. 

În primul rând, Primăria Cluj-Napoca, cel puţin până acum, nu a reuşit să găsească un supervizor al lucrărilor care ar urma să fie executate. Administraţia locală a anulat pentru a treia oară licitaţia.

În al doilea rând, lucrările de descărcare arheologică nu sunt începute şi, potrivit declaraţiilor reprezentanţilor Muzeului Naţional de Istorie a Transilvaniei, ele vor începe abia la primăvară, când vremea va permite.

Problema este că aceste lucrări sunt corelate cu proiectarea metroului care nu se face decât după ce descărcarea arheologică este terminată. 

Astfel, este exclus ca la 1 martie 2024 să înceapă lucrările la care se referă ministrul Câciu.

Am încercat să obţinem o reacţie de la primarul Emil Boc, însă el nu a dorit să răspundă solicitărilor.

Ce bani s-au spart până acum pe MetroBoc ?

Până acum, proiectul MetroBoc i-a costat pe clujeni peste 30 de milioane de lei, bani plătiți pe caietul de sarcini și pe studiile de fezabilitate.

METRANS Engineering SRL (România) este prima societate care, în septembrie 2018, a primit bani pentru proiectul metroului clujean. SRL-ul a primit 100.000 de lei de la Primăria Cluj Napoca pentru consultanța necesară realizării caietului de sarcini necesar studiului de prefezabilitate referitor la acest proiect. Compania aparține lui Dumitru Radu-Gabriel (administrator și acționar cu 40% din acțiuni, n.red.) și a fost înființată cu trei luni înainte de a primi contractul respectiv. Printre acționari se mai regăsesc TRICA MADALINA STEFANIA, VLASCEANU MARIUS și POPA SEVER LIVIU, care au câte 20% din pachetul de acțiuni.

Dumitru Radu Gabriel este manager de proiecte la societatea Metroul SA, o ”căpușă” a companiei de stat Metrorex, care administrează metroul din București.

Primăria Cluj Napoca a desemnat câștigătorul licitației pentru studiile de fezabilitate necesare demarării proiectului de construcție a unei linii de metrou în subteranul municipiului. Potrivit anunțului oficial făcut de administrația locală asocierea SWS ENGINEERING SPA-SYSTRA-METRANS ENGINEERING SRL a câștigat contractul „Servicii de elaborare Studii de Pre-Fezabilitate,  Fezabilitate, impact asupra mediului şi evaluarea strategică adecvată pentru obiectivul de investiţii „Tren Metropolitan Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida”- etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou şi Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și studiile conexe viitoarelor obiective de investiții” cu o ofertă de 30.186.000 de lei, fără TVA.

O altă firmă care face parte din lista societăților care au câștigat contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate este Cornel&Cornel Topoexim SRL, care va subcontracta 1% din cei 30,1 milioane de lei, fără TVA.

Potrivit unui studiu intitulat ”Clientelism în contractele de consultanță” realizat de expertforum.ro, compania a câștigat contracte în valoare de 99.213.857,94 de lei. Firma a fost înființată în 2014 și are mai mulți acționari, dintre care majoritari sunt Cornel Păunescu si Elena Dina.

O altă firmă din cadrul acestei asocieri este SC Geostud SRL. Acționari sunt  TAUTAN ALEXANDRU și CHIRICA ANTON, fostul prorector al Universității Tehnice de construcții București care, în urmă cu câțiva ani, a fost acuzat de agenția Națională de Integritate de săvârșirea infracțiunii de fals în declarațiile de avere și integritate.

Din grupul de firme care au câștigat contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru metroul din Cluj Napoca face parte și cabinetul de avocatură Carmen Tease. Printre clienții lui Tease se numără și Primăria Municipiului București condusă de Gabriela Firea.

Carmen Tease a fost avocata lui Florin Secureanu, managerului Spitalului Malaxa din București, judecat pentru delapidare. În cadrul procesului, Secureanu a acuzat-o pe avocată că a făcut un ”joc dublu”, în sensul că ea ar fi încercat să afle diverse informații pentru partea adversă, primarul Bucureștiului, Gabriela Firea. Ea a dezmințit aceste acuzații spunând că sunt fabulații.

Cea mai importantă societate din cadrul acestei asocieri de firme este compania franceză Systra. În România, Systra are deschisă o filială care a declarat un singur angajat, o cifră de afaceri pe anul trecut de peste 900.000 de lei și, în ultimii ani, pierderi constante. Administratorul filialei este RENE CHRISTIAN LEGUET.

În 2015, lângă Strasbourg a avut loc un accident feroviar în urma căruia au murit 11 persoane. Infrastructura feroviară pe care a avut loc accidentul aparținea companiei franceze de transport SNCF care, contractase serviciile Systra pentru realizarea unor teste de rulare. În urma producerii accidentului, compania Systra a fost pusă sub acuzare pentru ucidere din culpă.

Traseul liniei de metrou ușor (metro light MTR-L) este următorul:

Secțiunea VEST: Strada Șesul de Sus – Strada Teilor – Liziera pădurii (între Str. Eroilor și Str. Subcetate) – Str. Abatorului – Cazarmă Florești – viitorul Spital Regional de Urgență – Str. Răzoare, cu stațiile: 1. Țara Moților (Teilor), 2. Teilor (Eroilor), 3. Copiilor (Subcetate), 4. Sănătății (Spitalul de Urgență), 5. Prieteniei (Răzoare);

Secțiunea CENTRU: Drumul Sfântul Ioan – Str. Primăverii – Calea Mănăștur – Calea Moților – Str. Memorandumului – Piața Unirii – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piața Avram Iancu – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piața Mărăști cu următoarele stații: 6. Natura Verde (Bucium), 7. Mănăștur (Izlazului), 8. Sfânta Maria (Câmpului), 9. Florilor (Cluj-Arena), 10. Sportului (Mihai Eminescu), 11. Piața Unirii, 12. Piața Avram Iancu, 13. Armonia (Petofi Sandor), 14. Piața Mărăști;

Secțiunea EST: Ramura Muncii: Piața Mărăști – Aurel Vlaicu – IRA – Strada Beiușului – Bulevardul Muncii, cu stațiile 15. Transilvania (Siretului), 16. Viitorului (IRA), 17. Muncii; Ramura Sopor: Piața Mărăști – Strada Teodor Mihali – Strada Alexandru Vaida Voevod – Sopor, cu stațiile 18. Cosmos (Alexandru Vaida Voevod), 19. Europa Unită (Becaș) și cu Depoul Sopor.

Pentru primele 9 stații din proiect (lucrări la structură) este asigurată o finanțare de 300 de milioane de euro prin PNRR.

Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri, mai puţin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 şi M6 din Bucureşti.

1 COMENTARIU

  1. systra este firma serviciului de informatii externe a hexagonului la fel ca egis-ul… ceva in genul umb,arcada-sri baneasa…systra este implicata in multe lucrari pe plan international unde a facut si lucruri bune si lucruri mai putin bune… ce sa mai zicem de egis care de zeci de ani capuseaza banul public din romania…dar dee fratia secu baneasa -hexagon este bazata..

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.