Cluj-Napoca are un patrimoniu valoros, care, din nefericire, nu este promovat necesar pentru a se putea numi un oraș de cinci stele. Trebuie să amintim că orașul nu este reprezentat doar de Untold și Electric Castle când vine vorba de turism, ci și de patrimoniul arhitectural și tradițional, uitat sau prea puțin scos în evidență. 

Ideea genială a Primăriei Cluj-Napoca de a atrage turiști în oraș merită să fie pusă în lista de exemple „așa nu”, în condițiile în care sunt bani, dar sunt folosiți total greșit. Chiar dacă există un Centru de Informare Turistică situat  în centrul istoric al orașului, turiștii care sunt deja în oraș pot vizita Clujul în câteva minute, cu ajutorul VR-ului, apoi pot pleca de unde au venit, nu? 

Înainte de toate, trebuie să amintim de taxa specială pentru promovarea turismului în municipiu, instituită prin Hotărârea nr 1015/2018, care din 1 ianuarie 2022 a ajuns să fie de 0,5% din valoarea totală a cazării/ tarifului de cazare pentru fiecare zi de sejur a turismului, valoare care nu include TVA. 

Astfel, potrivit informațiilor venite din partea Primăriei Cluj-Napoca, pentru anul curent, suma totală pe care unitățile de cazare din municipiu au plătit-o până acum la bugetul local din taxa încasată de la turiști este de 1.046.000 de lei (peste 200.000 de euro). Până în momentul de față, 155 de unități de cazare din Cluj-Napoca ce încasează taxa specială pentru promovarea turismului au depus declarația-decont la Direcția de impozite și taxe locale. 

Bani mulți, promovare puțină

Suntem conștienți de faptul că orașul Cluj-Napoca a devenit un magnet pentru IT, iar promovarea sa este, în mare parte, în online. Cu toate acestea, un turist nu caută să viziteze obiectivele turistice, purtând  niște ochelari VR care să-i arate minunatele clădiri din oraș. Din contră, el vrea să vadă fizic locurile, iar municipalitatea nu prea oferă variante pentru ca acest lucru să se întâmple. 

Primăria Cluj-Napoca a răspuns solicitării noastre cu privire la modul în care banii obținuți din taxa specială pentru promovarea turismului în municipiu sunt folosiți. 

Am fost surprinși, într-o oarecare măsură, să aflăm că banii au fost investiți, în mare măsură, pentru susținerea proiectelor turistice inovative în vederea promovării smart turismului, fiind dezvoltat proiectul VR și tehnologii și echipamente IT aferente. Mai exact, la centrul despre care am amintit și la infopointul outdoor, turiștii au posibilitatea să folosească ochelarii VR pentru a descoperi municipiul. Mai mult, există și photobooth 360/videobooth/GIFbooth – cu stand VR/Virtual Reality. 

Turiștii care vin la Cluj, poftiți pe scaun VR

Primăria Cluj-Napoca a renunțat la metodele tradiționale de promovare a turismului și a mizat totul pe cartea virtualului, care, din nefericire, nu impresionează turiștii care au de gând să cheltuie bani frumoși în oraș. Poate pe cei din tânăra generație îi impresionează, în contextul în care  nu mai este înclinată să descopere istoria locului, ci este într-o căutare continuă de amuzament. 

„Experiențe multisenzoriale”, asta garantează Primăria celor care vreau să descopere orașul de pe un scaun VR cu ochelari oculus și căști. Mai mult, îi trimite în mijlocul unor locații construite digital perfecte, orașul Cluj-Napoca fiind prezentat ca un oraș fără probleme. 

Numele orașului administrat de primarul Emil Boc trebuie să-și păstreze prestanța, iar cu ajutorul tehnologiei acest lucru este posibil. Turistul care folosește VR-ul nu o să simtă pe pielea lui traficul infernal din oraș, nici unele clădiri dărăpănate, construite ilegal, (Piața Mărăști) și nici lipsa locurilor de parcare. 

În schimb, el este invitat să se plimbe cu balonul deasupra centrului istoric, să coboare cu schiurile pe pârtia de la Feleac sau să folosească  un roller-coaster pe Dealul Cetățuia, evident, totul în lumea virtuală. 

Primăria Cluj-Napoca are banii necesari pentru a transpune și în lumea reală ceea ce turistul poate vedea doar cu ochelarii Oculus, dar dacă nu există voință, nu există nici inițiativă. 

Promovarea turismului clujean, predominant în online și nu prea 

În ultimii ani, municipalitatea a pompat bani în dezvoltarea paginii web visitcluj.ro, care oferă informații de natură turistică. „Pagina oficială a Municipiului Cluj-Napoca dedicată călătorilor din întreaga lume”, are peste 21 de mii de like-uri pe Facebook, iar activitatea sa este una constantă. Cu toate acestea, printre recenziile de pe pagină, un cetățean clujean precizează că orașul Cluj este unul de evitat din cauza cartierelor murdare și arhitectură dezgustătoare. Oare aceste realități sunt prezentate în lumea virtuală în care intră turiștii? 

Ar fi de plâns, dacă nu ar fi de râs 

De asemenea, mințile geniale au decis să folosească stickere cu tatuaje temporare cu mesaje virale despre Cluj. Despre ce mesaje virale este vorba? „Oraș de cinci stele”, „Barcelona”, „Untold”? 

Municipalitatea ne-a mai comunicat că a investit în promovarea turistică prin crearea de materiale ilustrate 3D, trasee tematice și hărți interactive, evident, online. 

În ciuda modului dezastruos în care municipalitatea folosește banii pentru promovarea turismului clujean, potrivit site-ului visitcluj.ro există 10 tururi ghidate, atât în română, cât și în engleză. 

Cea mai mare minciună a Primăriei Cluj-Napoca 

Poate printre cele mai triste, dar în același timp amuzante răspunsuri primite din partea municipalității cu privire la promovarea turismului a fost următorul: „Obiectivele și destinațiile turistice sunt promovate prin mass-media de specialitate, prin expedierea unor pachete cu materiale turistice, precum și fotografii și filme de prezentare.” 

Reamintim că administrația Boc a declarat „război” presei locale, desființând aproape toate chioșcurile de ziare din punctele principale ale orașului. Acestea ar fi fost ideale pentru ca așa-zisele pachete cu materiale turistice și fotografii să fie la îndemâna turiștilor, dar acest lucru nu interesează Primăria. Turiștii trebuie să meargă la Centrul de Informare pentru a primi acele materiale. 

Municipalitatea a mai transmis ziarului Gazeta de Cluj că evenimentele din oraș nu au fost finanțate din taxa specială pentru promovare turistică.

„Evenimentele și activitățile turistice, culturale etc. sunt susținute cu materiale de promovare turistică în mai multe limbi de circulație internațională și filme de prezentare a orașului, precum și cu promovarea la centrul de informare turistică și online pe site-ul visitcluj.ro”, au precizat reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca. 

Turismul din Cluj a început să-și revină, după pandemie, sosirile înregistrate în structurile de primire turistică au însumat 23.483 persoane la începutul anului 2022. Cu toate acestea, în ianuarie 2020, în Cluj erau înregistrat peste 35.000 de turiști, iar cu un an mai devreme aproape 34.500. 

Amintind de ediția Untold din acest an, în primele 3 zile au participat peste 270.000 de oameni, dintre care peste 90.000 au fost din afara județului Cluj. 

Citește și: Un viceprimar din Cluj face show pe TikTok din sediul primăriei: „Ziua-n care vice m-ai votat”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.