După ani de zile, a reînceput nebunia înscrierii în programul ”Casa Verde” prin care se acordă sprijin între 3.000 şi 8.000 lei pentru instalaţii care folosesc surse neconvenţionale pentru încălzire. Astfel, pe principiul ”primul venit, primul servit“, clujenii îşi pot depune documentele începând cu 10 octombrie, însă pentru dosarul de finanţare, cetăţenii au nevoie de extras de carte funciară, document pe care Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (OCPI) Cluj nu-l poate elibera.

 

Ce presupune programul ”Casa Verde”

Programul a fost lansat miercuri, 28 septembrie, de Ministerul Mediului Apelor şi Pădurilor, care a anunţat că dosarele de finanţare vor putea fi depuse în perioada 10 – 24 octombrie 2016, pentru persoanele fizice, la sediile agenţiilor pentru protecţia mediului din judeţele de reşedinţă. Persoanele juridice pot depune dosarele de finanţare în intervalul 17 octombrie -14 noiembrie 2016.

Prin Programul „Casa Verde”, populaţia şi persoanele juridice pot beneficia de finanţare prin Administraţia Fondului pentru Mediu pentru instalarea, înlocuirea sau completarea sistemelor de încălzire clasice cu cele care folosesc energie verde, regenerabilă. Bugetul alocat pentru întreaga ţară este de 94 de milioane de lei, din care 60 de milioane sunt destinate populaţiei şi 34 de milioane persoanelor juridice

Administraţia Fondului pentru Mediu va finanţa pentru populaţie panourile solare şi pompele de căldură, sumele fiind stabilite în funcţie de tipul instalaţiei – până la 3.000 de lei pentru instalarea panourilor solare nepresurizate; până la 6.000 de lei pentru instalarea panourilor solare presurizate; până la 8.000 de lei pentru instalarea pompelor de căldură, exclusiv pompele de căldură aer-aer.

Cei interesaţi trebuie să depună un dosar de finanţare la Agenţia Teritorială de Protecţie a Mediului, apoi va trebui urmărit site-ul AFM pentru a afla decizia de acceptare (sau respingere) în Program. Urmează apoi semnarea contractului de finanţare cu Administraţia Fondului pentru Mediu, demararea lucrărilor şi, în final, depunerea cererii de decontare a lucrărilor în termen de maximum 12 luni de la data semnării contractului de finanţare.

Contractul de finanţare cu AFM poate fi semnat în maximum 60 de zile de la publicarea pe site-ul AFM a listei cu agenţiile teritoriale care au intrat în posesia contractelor.
Există şi mici diferenţe în privinţa documentelor pe care dosarul trebuie să le conţină, comparativ cu sesiunile anterioare ale programului, însă în linii mari procedura s-a păstrat. Pentru că parte din documente au valabilitate limitată, cei care vor să aplice în program au luat cu asalt instituţiile emitente.

   

Nereguli apărute în obţinerea documentelor

Pentru dosarul de finanţare, cetăţenii au nevoie de extras de carte funciară pentru informare nu mai vechi de 30 de zile, valabil la data depunerii cererii de finanţare, care să ateste dreptul de proprietate/coproprietate al solicitantului asupra imobilului-teren şi imobilului-construcţie pe care se implementează sistemul de încălzire, în original, pentru solicitanţii care deţin individual un imobil. Întâmplarea nefericită cu care se confruntă clujenii este că Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (OCPI) Cluj nu poate elibera acest extras, deoarece ”de câteva zile programul s-a modificat, a intrat o versiune nouă şi doar de luni, 10 octombrie se poate elibera extrasul”, spun reprezentanţii OCPI Cluj.

Amintim că dosarul cu toate documentele necesare se depune începând cu 10 octombrie, însă pe principiul „primul venit, primul servit“. Deoarece doritori sunt cu miile în fiecare judeţ, preconizăm că fondurile se vor epuiza în prima zi, astfel, oamenii ratează şansa de a beneficia de programul ”Casa Verde”. Ciudat este că nu numai în Cluj întâlnim această situaţie, ci şi în alte judeţe, spre exemplu în Sălaj unde reprezentanţii OCPI Sălaj susţin acelaşi lucru ”sistemul nu merge de câteva zile”.

În anul 2013, Ioan Pleşa afirma că programul ”Casa Verde” este o ţeapă deoarece de fonduri beneficiază ”şmecherii de la putere”:

”Ţeapă, asta e programul ”Casa Verde” nu mai speraţi degeaba, şi-a făcut cine trebuie interesul, pentru restul ”nu mai sunt bani”. O să mai reînceapă când alţi şmecheri se mai perindă pe la putere, iar apoi, din nou, nu mai sunt bani şi tot aşa.

Eu am sunat la ei, m-au plimbat din birou în birou şi nimeni nu ştia nimic, de şase ori mi-au dat şase numere de interior la capătul cărora nu ştia nimeni nimic şi de fiecare dată îmi dădea un alt interior, mai mult cineva îmi dă un număr de interior şi mi-au zis să întreb de o anumită doamnă. Culmea e că doamna era ieşită la pensie de mult timp”, afirma Ioan Pleşa.

 

La Suceava, programul Casa Verde a fost un eşec

Sute de suceveni aşteptau în 2012 să le intre în conturi banii promişi prin intermediul Programului privind instalarea sistemelor de încălzire care utilizează energie regenerabilă, inclusiv înlocuirea sau completarea sistemelor clasice de încălzire, cunoscut drept „Casa Verde”. În judeţul Suceava Agenţia pentru Protecţia Mediului (APM) a fost asaltată de depunători de dosare, însă pentru aceştia nu s-a efectuat nicio plată.

Demersurile au intrat în stagnare în anii 2012 şi 2013, pentru că, în 2014, prin ordin al ministrului Mediului, Administraţia Fondului pentru Mediu să reia procedurile de verificare a dosarelor.

Oficialul APM Suceava arăta ca, pana în 2015, din 902 de dosare, aprobate au fost 623, iar în cazul a 538 s-a semnat şi contractul de finanţare. Pentru decontare, respectiv în vederea obţinerii „subvenţiei” de la Fondul de Mediu, sucevenii au înaintat 323 de cereri, însă niciunul nu ar fi intrat în posesia banilor cuveniţi.

De păgubit au avut o serie de firme care, pe fondul efervescentei din 2010, s-au înhămat pe proprie socoteala la întocmirea documentaţiilor şi executarea lucrărilor, răsplata pentru aceste servicii trebuind să vina din sumele decontate din Fondul de Mediu, potrivit Evenimentul Regional al Moldovei.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.