Controlul făcut de Curtea de Conturi a României la nivelul Consiliului Judeţean Cluj a scos la iveală o serie de nereguli privind activitatea instituţiei. Camera de Conturi a verificat cheltuielile făcute de Consiliul Judeţean pe 2015 şi a descoperit nereguli flagrante de 4 milioane de euro. Se pare ca banii judeţului s-au scurs prin fundaţii, asociaţii şi alte persoane însă, cum era de aşteptat, nu în mod legal şi transparent, aşa cum ar trebui să se întâmple. Ce au descoperit reprezentanţii Camerei de Conturi Cluj pe lângă Tetarom IV, subiect dezbătut în ediţia trecută, vedeţi mai jos!

 

În ceea ce priveşte auditul financiar asupra conturilor anuale de execuţie bugetară ale Consiliului Judeţean Cluj pe anul 2015, directorul Camerei de Conturi Cluj, Marius Cîmpan zice că ”suma totală a abaterilor de la legalitate şi regularitate care au influenţe asupra contului de execuţie, precum şi asupra altor formulare care alcătuiesc situaţiile financiare (bilanţ, cont de rezultat patrimonial), întocmite la data de 31.12.2015 este de 17.897.601 lei la ordonatorul principal de credite şi terţiari”.

 

Nereguli cu duiumul la Consiliul Judeţean Cluj

Una dintre neregulile constatate la Consiliul Judeţean Cluj vizează venituri nerealizate în sumă de 9.221.663 lei prin neîncasarea veniturilor din redevenţă în ceea ce priveşte lipsa construirii unei parcări şi a unui hotel de patru stele din perimetrul Aeroportului Internaţional Cluj.

În 2010, între Consiliul Judeţean Cluj, în calitate de concedent şi SC UTI Facility Management SA Bucureşti, în calitate de concesionar, a intervenit Contractul de concesiune lucrări publice nr. 29/2010, având ca obiect extindere parcare auto existentă, construire parking etajat şi construire hotel 4 stele, precum şi mentenanţa acestora, toate în incinta Aeroportului Internaţional din Cluj-Napoca. Valoarea redevenţei pentru extindere parcare şi parking a fost de 250.000 euro (fără TVA) pentru primul an, 250.000 de euro (fără TVA) indexată cu procentul de creştere/scădere înregistrat de traficul de pasageri pe aeroport pentru restul perioadei de concesiune, valoarea redevenţei pentru hotel până la punerea în funcţiune de 230.898,70 euro/an (fără TVA).

 

Omisiunea, mama ilegalităţii

În anul 2011 s-a încheiat actul adiţional 1 la contractul de concesiune de lucrări publice între Consiliul Judeţean Cluj şi SC UTI Parking & Hotel Management SRL care a modificat unele prevederi printre care: obligaţia concesionarului de construire a parkingului auto etajat se suspendă până la data predării amplasamentului necesar construirii parkingului ca urmare a relocării organismelor vămii, poliţiei de frontieră, poliţiei transporturi aeriene, MAI şi SRI, obligaţia concesionarului de construire a hotelului de 4 stele se suspendă până la data predării amplasamentului necesar realizării accesului la hotel, ca urmare a soluţionării litigiului dintre judeţul Cluj şi SC Aviatrans, plata redevenţei aferente celor două imobile se suspendă până la data predării amplasamentelor, pe perioada suspendării concesionarul va achita o redevenţă în cuantum de 125 euro/loc de parcare, respectiv suma de 66.250 euro/an aferent celor 530 de locuri de parcare efectiv exploatate.

“Din verificarea efectuată s-a constat că încheierea actului adiţional 1 la contractul de concesiune a avut drept consecinţă diminuarea redevenţei datorată de concesionar contrar prevederilor contractului de concesiune, respectiv redevenţa aferentă serviciului de parcare care pornea de la suma de 250.000 euro/an a fost redusă la suma de 66.250 euro/an, iar redevenţa aferentă serviciului hotelier până la punerea în funcţiune a hotelului care avea o valoare medie de 230.898,70 euro/an a fost redusă integral. La data întocmirii şi aprobării studiului de fezabilitate şi a studiului de fundamentare a deciziei de concesionare şi a concesiunii (anul 2009) era cunoscut faptul că pentru realizarea obiectivului viitorului contract de concesiune se impunea demolarea unor construcţii şi relocarea activităţilor instituţiilor publice, dar nu se prevede diminuarea redevenţei cuvenite Consiliului Judeţean. Referitor la terenul necesar construirii hotelului s-a invocat litigiul dintre judeţul Cluj şi SC Aviatrans care a început în 2005 fără ca în studiul de fezabilitate să se facă vreo precizare la riscurile care cad în sarcina concedentului menţionându-se la statutul juridic al terenului care urmează să fie ocupat că reprezintă domeniul public în proprietatea Consiliului Judeţean Cluj şi în administrarea aeroportului. În actul adiţional la contractul de concesiune se face referire în mod eronat la faptul că contractul a fost încheiat cu SC UTI Parking & Hotel Management SRL în calitate de concesionar în condiţiile în care acesta a fost încheiat cu SC UTI Facility Management SA Bucureşti. În actul constitutiv al SC UTI Parking & Hotel Management SRL nu este stipulată nicio menţiune referitoare la faptul că are ca scop realizarea concesiunii”, arată auditorii în raport.

vakar ziar de cluj

Finanţări ilegale şi pentru UNTOLD, TIFF şi Electric Castle

Finanţări nerambursabile nelegale au fost acordate şi unor asociaţii şi fundaţii în condiţiile în care acestea au desfăşurat şi realizat activităţi care au generat profit, fiind cauzat un prejudiciu Consiliului Judeţean de 193.000 lei, la care au fost calculate dobânzi penalizatoare în sumă de 11.122 lei, prejudiciul total fiind de 204.122 lei. Printre acestea se află Untold, TIFF, Electric Castle şi Transilvania Music Event.

Auditorii spun că Federaţiei SHARE i s-a acordat nelegal suma de 70.000 de lei pentru organizarea Untold, activitate care a generat profit  (încasări din bilete vândute, comerţ stradal reprezentând 20% din încasările tuturor comercianţilor, activităţi publicitare). Anunţul Federaţiei SHARE privind vânzarea de bilete şi acces camping la Untold Festival a fost următorul: bilete de o zi 129 de lei plus taxe – 138,03 lei, bilet VIP de o zi 229 de lei plus taxe – 245,03 lei, abonament pe 4 zile standard 289 de lei plus taxe – 309,23 lei, abonament standard plus camping 4 zile 338 lei plus taxe – 361,66 lei, abonament VIP 449 lei plus taxe – 480,43 lei. Pentru acelaşi proiect Federaţia SHARE a beneficiat de finanţare nerambursabilă şi de la Primăria Cluj-Napoca în sumă totală de 3.450.000 lei.

“Din rapoartele finale ale Federaţiei SHARE se constată că din bugetul local al municipiului Cluj-Napoca din finanţarea nerambursabilă acordată au fost acoperite cheltuielile Federaţiei, inclusiv festivalul Untold, în procent de 87,33%, respectiv 3.402.016 lei, iar contribuţia proprie a beneficiarului este de 493.209 lei, fiind omisă finanţarea primită de la bugetul Consiliului Judeţean, de 70.000 de lei, precum şi veniturile realizate din vânzarea biletelor, în sumă de 9.284.331 lei, veniturile din activităţile comerciale şi publicitare, sponsorizările şi donaţiile. Potrivit declaraţiei depuse la Primăria Cluj-Napoca, au fost realizate venituri din vânzarea de bilete în sumă de 9.284.331 lei, de 2,38 ori mai mult decât valoarea declarată a proiectului de 3.895.225 lei, reieşind doar de aici un profit generat de acest proiect în sumă de 5.389.106 lei. Având în vedere că finanţările nerambursabile acordate sunt în completarea veniturilor proprii şi a celor primite sub formă de donaţii şi sponsorizări (nefiind legală acordarea de finanţări pentru activităţi generatoare de profit), finanţarea nerambursabilă acordată nu se justifică. Suma acordată Federaţiei SHARE de 70.000 de lei reprezintă o pagubă efectivă cauzată bugetului judeţului, aferent căreia au fost calculate dobânzi penalizatoare în sumă de 4.022 lei (total 74.022 lei). Consiliul Judeţean nu a efectuat nicio verificare cu privire la evidenţierea veniturilor, nici la momentul încheierii contractului şi nici pe parcursul executării acestuia”, arată Camera de Conturi.

untold 2016 mai mic

Consiliul Judeţean a decis să conteste raportul Curţii de Conturi. Autorităţile judeţene susţin că acest raport se bazează pe modul în care este interpretată legea şi nu pe un act legislativ concret.

”Neavând legislaţie care să spun Nu! Stop Joc! Nu se poate finanţa cultura care este finanţată şi din biletele participanţilor! Ceea ce legea nu interzice înseamnă că permite deci cam asta era optica Consiliului Judeţean. Drept pentru care s-a luat decizia de a fi contestată decizia Curţii de Conturi”, a declarat Vakar Istvan, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Cluj, citat de Digi24.

tiff2

TIFF a fost favorizat cu o triplă finanţare

Pentru Festivalul Internaţional de Film Transilvania şi Colors of Cluj, Consiliul Judeţean a mai acordat suma de 53.000 de lei. Ambele proiecte au beneficiat de finanţări nerambursabile şi de la Consiliul Local în sumă de 1.022.762 lei.

“Fundaţia care organizează TIFF s-a angajat ca să contribuie cu suma de 1.093.092 lei reprezentând 52,22% din valoarea acestuia, în fapt contribuie doar cu suma de 167.870 lei reprezentând 14,37%, în condiţiile în care a realizat venituri atât din vânzarea biletelor, cât şi din publicitate. Astfel, din difuzarea filmelor la peste 62.000 de spectatori, fiind vândute peste 73.000 de bilete cu preţuri între 8 şi 30 de lei, precum şi din preţul biletelor la concertele organizate, 15 lei/bilet, au fost realizate venituri estimate de 1.095.000 lei, care nu au fost declarate şi înregistrate în raportul financiar. Din declaraţiile organizatorilor, TIFF a beneficiat de triplă finanţare: finanţări externe (granturi norvegiene), guvernamentale (Ministerul Culturii) şi de la Consiliul Judeţean Cluj, pe lângă cea obţinută de la Primăria Cluj-Napoca, dar care au fost omise a se prezenta în bugetul financiar. Nu au fost raportate nici veniturile din publicitate. Astfel, nu se justifică acordarea de la bugetul judeţului a sumei de 53.000 de lei”, mai arată auditorii.

Consiliul Judeţean a mai finanţat ilegal cu 30.000 de lei Asociaţia Boiler în vederea realizării festivalului Electric Castle “care în principal reprezintă un concert de muzică, respectiv o activitate aducătoare de profit”, spune Camera de Comerţ.

 

”We love retro” and money

De asemenea, printr-o hotărâre de Consiliu Judeţean a fost acordată suma de 30.000 de lei Consorţiului Studenţilor din România (CSR) în vederea realizării proiectului Transilvania Music Event, care în fapt reprezintă organizarea de concerte, adică tot activităţi generatoare de profit. CSR a mai primit şi de la Consiliul Local suma de 210.000 lei.

“Din rapoartele întocmite de beneficiar se constată că din bugetul local al municipiului Cluj-Napoca au fost acordate finanţări în sumă de 210.000 lei, iar contribuţia proprie a beneficiarului este de 71.553 lei, fiind omisă finanţarea primită de la bugetul judeţului Cluj în sumă de 30.000 lei, precum şi veniturile realizate din vânzarea biletelor estimate la suma de 573.000 lei. Aşa cum reiese din anunţuri şi afişe la «We love retro» biletele au fost de la 60 de lei, iar spectatori 8300, dar în declaraţia privind impozitul pe spectacole sunt bilete cu 5 lei, cu 10 lei şi cu 25 de lei. Astfel, în loc de 8300 de bilete sunt declarate doar 700, iar preţul este cuprins între 5 şi 25 de lei faţă de 60 de lei cel mai ieftin bilet. La data acordării finanţării nerambursabile, Consorţiul Studenţilor din România a avut un profit nerepartizat de 4.354.197 lei”, se arată în documentul citat.

La final, Camera de Conturi precizează faptul că până la 31 decembrie 2016 Consiliul Judeţean trebuie să stabilească întinderea prejudiciului cauzat bugetului judeţului şi va lua măsuri pentru recuperarea acestuia ca urmare a decontării finanţărilor nerambursabile asociaţiilor şi fundaţiilor, ca urmare a pierderii finanţării execuţiei Tetarom IV sau ca urmare a unor lucrări de modernizare a drumurilor judeţene.

 

Alte nereguli descoperite de Camera de Conturi

Auditorii au mai descoperit că în perioada 2015-2016 au fost acordate şi plătite majorări ale indemnizaţiei pentru preşedinţii şi vicepreşedinţii Consiliului Judeţean în sumă totală de 14.699 de lei.

De asemenea, nu a fost recuperată de la Consiliul de Administraţie al RAADPP Cluj suma de 120.098 lei reprezentând drepturi salariale nete, dobânzi şi cheltuieli de judecată achitată către două salariate, urmare a nerespectării clauzelor stipulate în contractile individuale de muncă încheiate cu acestea. Consiliul Judeţean a mai făcut plăţi ilegale de 1.183.412 de lei reprezentând lucrări de proiectare, modernizare şi reabilitare a diferitelor drumuri judeţene şi a mai plătit, tot ilegal, suma de 1.873.390 de lei pentru servicii de deszăpezire a drumurilor judeţene în sezonul rece 2014-2015.

 

alin tise

Conducerea Consiliului Judeţean Cluj spune că va contesta acest raport

“Consiliul Judeţean a formulat, în data de 14 iulie o contestaţie la Camera de Conturi Cluj prin care a argumentat punctul de vedere referitor la aspectele sesizate. În acest context, având în vedere faptul că decizia Camerei de Conturi Cluj nu are caracter definitiv şi executoriu, Consiliul Judeţean Cluj aşteaptă soluţionarea respectivei contestaţii, urmând ca, în cazul unei eventuale respingeri a acţiunii de către Comisia de contestaţii a Curţii de Conturi a României, aceasta să fie atacată la instanţa competentă, respectiv Tribunalul Cluj. De îndată ce va exista o astfel de decizie definitivă şi irevocabilă pronunţată de instanţele abilitate, Consiliul Judeţean Cluj va trece la punerea ei în executare”, a transmis conducerea CJ Cluj.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.