Procurorii DNA Cluj nu au mers până la capăt cu acuzaţiile din dosarul Fany. Deşi mulţi oameni au fost implicaţi în schema traficului de influenţă pentru Ştefan Cadar, patronul transportator, doar patru persoane au fost trimise în judecată săptămâna trecută. Un mituitor prins în flagrant, dar şi un director care ar fi făcut principalul trafic de influenţă au reuşit să scape cu clasare. Totuşi, cei de la Fany continuă contractele avute, ba mai mult, au fost contractaţi şi de social-democraţii aflaţi la putere pentru a le transforma soldăţeii.   Elena Botezan şi basmaua curată Dosarul DNA privind societatea Fany s-a dovedit un mare fâs. Procurorul şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie din Cluj, Elena Botezan, cea care a instrumentat cazul, i-a scos basma curată atât pe Pop Răzvan Marius, consilierul lui Horea Uioreanu, cât şi pe Cristian Măhălean, directorul Fany, care ar fi intermediat şpaga şi ar fi fost unul dintre intermediarii traficului de influenţă. Reamintim că însuşi procurorii DNA arătau că Pop Răzvan Marius, consilierul lui Horea Uioreanu, a luat 2.000 de lei mită din 10.000 de euro. Cu toate ca cei de la DNA i-au trimis ieri in judecata pe doi patroni ai societăţii Fany, printre care si pe creierul Stefan Cadar, precum si pe directorul ARR Daniela Dobrila, care intre timp a renunţat la funcţia publică, cei care au oferit marturii senzaţionale in dosar au scăpat.   “În legătură cu infracţiunea de trafic de influenţă arată că suspectul P.M.(n.r. Pop Marius adică Pop Răzvan Marius) a fost audiat fără încunoştinţarea apărătorilor inculpatului C.E.Ş., ocazia cu care a recunoscut că inculpatul C. i-ar fi oferit 10.000 de euro, dând însă declaraţii puţin credibile legate de primirea de către acest suspect a sumei de 2.000 lei, în condiţiile în care a declarat că nu ar fi acceptat primirea acestei sume, şi că doar când a ajuns acasă a găsit această sumă în buzunarul hainei cu care era îmbrăcat. Chiar acceptând că inculpatul i-ar fi oferit o sumă de bani, este de observat faptul că suspectul nu mai avea nici o atribuţie strict legată de operaţiunile de atribuire a rezultatelor licitaţiei, Consiliul Judeţean fiind cel care a în final validează rezultatele licitaţiei”, se arăta în motivarea judecătorilor de arestare preventivă a lui Ştefan Cadar. De altfel, Irinel Lungu, şeful ARR Cluj, dar şi Horea Uioreanu, preşedintele CJ Cluj nu au avut calitate de suspect sau de învinuit în cadrul dosarului aşa că procurorii DNA nu aveau ce să claseze. “La solicitarea dvs. din data de 07 mai 2014, Biroul de Informare şi Relaţii Publice este abilitat să vă comunice următoarele: Faţă de următoarele persoane: Supuran Sorin, Măhălean Cristian Daniel şi Pop Răzvan Marius, procurorii DNA au dispus clasarea cauzei. Celelalte două persoane nu au avut calitatea de suspect sau inculpat, în dosarul penal la care faceţi referire, prin urmare faţă de ele nu s-a dispus nici o măsură procesuală”, arată procurorii DNA într-un răspuns oficial la solicitare Gazeta de Cluj.   Starea de fapt din dosar „În prezentul act de inculpare se reţine că, în perioada octombrie-decembrie 2013 în contextul derulării licitaţiei pentru atribuirea traseelor cuprinse în programele judeţene de transport pentru perioada 01.01.2014-30.06.2019, inculpatul Cadar Ştefan Eronim, împreună cu soţia acestuia, inculpata Cadar Olezia, reprezentanţi ai societăţii Fany Prestări Servicii SRL Cluj Napoca, au intervenit la inculpata Dobrilă Daniela, director la Direcţia Licenţe şi Autorizări din cadrul ARR Bucureşti pentru ca aceasta, în virtutea funcţiei deţinute şi prin prisma atribuţiilor sale, să favorizeze firma celor doi oameni de afaceri în cadrul licitaţiei, prin emiterea de acte care să le înlesnească accederea la mai multe trasee în licitaţie, precum şi prin oferirea de informaţii ce nu sunt destinate publicităţii menite să le asigure maximizarea rezultatelor obţinute în aceeaşi procedură de licitaţie. Pentru ajutorul dat, se reţine că inculpata Dobrilă Daniela a pretins de la inculpaţii Cadar Eronim Ştefan şi Cadar Olezia bani şi bunuri în valoare de aproximativ 50.000 lei. De asemenea, se mai reţine că, pentru a evita plata taxelor de înmatriculare la unele din autovehiculele deţinute în parcul auto, inculpaţii Cadar Eronim Ştefan şi Cadar Olezia au procedat la achiziţionarea unor vehicule second hand din spaţiul comunitar pe care le-au substituit unora mai vechi din parcul auto, preluând documentele de identificare şi numerele de înmatriculare ale acestora, după ce anterior, în cadrul societăţii lor şi având sprijinul inculpatului Kelemen Paul, au modificat prin decupare şi sudură seriilor de şasiu pentru a nu fi depistată substituirea”, arată procurorii în cadrul rechizitoriului.   Relaţia Fany-PSD Ilegalităţile angajaţilor Fany continuă în stilul mitocănesc pentru care au devenit celebri. Amenda pentru luarea de pasageri în picioare este de 4.000 de lei, iar mai toţi şoferii de la Fany sunt dispuşi să rişte cu toate că nu mai are cine să îi scoată. Chiar dacă directorul Fany, Cristian Măhălean, nu mai poate “pune o pilă” pentru a-i scăpa pe şoferii societăţii de amenzi, transportatorii certaţi cu legea au făcut pactul cu politicul pentru a-şi asigura liniştea. Mai multe microbuze Fany, societate deţinută de inculpatul Ştefan Cadar, arestat preventiv, au asigurat ieri transportul social-democraţilor la evenimentul Sâmbra Oilor din Huta-Certeze, la limita judeţelor Satu-Mare cu Maramureş. Evenimentul este unul dintre cele mai importante din Ţara Oaşului, iar la manifestări a participat chiar premierul Victor Ponta. Poze cu premierul Victor Ponta şi alte afişe electorale PSD erau lipite pe microbuzele Fany.   Licitaţia cu dedicaţie ” La data de 29 noiembrie 2013, la nivel naţional s-a declanşat procedura de Licitaţie pentru atribuirea traseelor cuprinse în programele judeţene de transport pentru perioada 01.01.2014-30.06.2019. Anunţul privind demararea procedurii a fost făcut de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP) şi comunicat instituţiilor implicate în procedura de atribuire (potrivit dispoziţiilor Legii 92/2007 privind serviciile de transport public local), respectiv Autoritatea Rutieră Română (ARR), Centrul Naţional de Management al Societăţii Informaţionale (CNMSI) şi Consiliilor judeţene (CJ). Anterior demarării licitaţiei şi în vederea realizării acesteia toţi operatorii de transport persoane depun la ARR judeţean documentele privind parcul auto deţinut, clasificările autovehiculelor, etc. Practic, toate documentele depuse se iau în calcul pentru stabilirea punctajului fiecărei maşini potrivit Ordinului comun nr. 240/1614/2012 al Ministerului Administraţiei şi Internelor şi Ministerul Transportului şi Infrastructurii care a aprobat criteriile de evaluare, a punctajelor şi a metodologiei de punctare privind criteriile de evaluare ale operatorului de transport, în vederea atribuirii traseelor pentru transportul rutier public de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean. Datele respective colectate de fiecare ARR Judeţean sunt încărcate electronic şi transmise la nivel naţional unde sunt centralizate şi gestionate de Serviciul IT al Autorităţii Rutiere Române, aflat în cadrul Direcţiei Licenţe şi Autorizări condus de inculpata Dobrilă Daniela. Totodată, fiecare ARR de la nivel judeţean transmite datele la CNMSI pentru a fi avute în vedere la atribuirea electronică a licitaţiei.

Potrivit calendarului şedinţei de atribuire (adresa nr. 97337/28.11,2013 a MDRAP), la data de 29.11.2013 s-a stabilit afişarea în aplicaţia CNMSI a programelor judeţene de transport, aprobate la nivel de consilii judeţene, după care urma o perioadă de 6 zile în care operatorii de transport puteau licita accesând aplicaţia electronică pusă la dispoziţie prin intermediul CNMSI, iar pentru 18.12.2013 a fost stabilită data şedinţei de atribuire de la nivelul Consiliilor Judeţene, ce era urmată de emiterea de către Comisia paritară, la data de  19.12.2013 a propunerilor privind traseele atribuite în baza rezultatelor atribuirii. Potrivit Legii 92/2007, în vederea finalizării atribuirii, la nivelul fiecărui Consiliu judeţean se constituie o Comisie paritară (formată din 2 membri, un reprezentant al CJ şi unul al ARR la nivel judeţean) care, în cadrul şedinţei de atribuire, în baza datelor comunicate la CNMSI, emite propunerile privind traseele atribuite, cele hotărâte în cadrul comisiei fiind ulterior consfinţite prin hotărâre de consiliu judeţean. După adoptarea hotărârilor de consiliu judeţean, până la data de 31.12.2013 agenţiile judeţene ale ARR urmau să elibereze licenţele de traseu operatorilor declaraţi câştigători.

Debutul calendarului licitaţiei a fost amânat în repetate rânduri în toamna anului 2013, prima dată fixată fiind 13 octombrie 2013, apoi 25 noiembrie.2013, ca în final să rămână pentru data de 28 noiembrie 2013.

Practic, demararea acestei proceduri de licitare s-a constituit în premisă pentru faptele infracţionale ce fac obiectul prezentului dosar şi a acuzaţiilor aduse inculpaţilor.

Din datele cauzei rezultă că, în contextul demarării procedurilor pentru licitarea atribuirii traseelor de transport judeţean de persoane, inculpaţii Cadar Eronim Ştefan şi Cadar Olezia, asociat şi, respectiv asociat – administrator al societăţii Fany Prestări Servicii SRL Cluj Napoca, au apelat la ajutorul inculpatei Dobrilă Daniela, director la Direcţia Licenţe şi Autorizări din ARR Bucureşti, pentru ca, prin prisma funcţiei deţinută de aceasta să le înlesnească câştigarea unui număr cât mai mare de trasee din cele scoase la licitaţia ce a debutat la finele lunii noiembrie 2013. De asemenea, a mai rezultat că, la ajutorul inculpatei Dobrilă Daniela au apelat cei doi oameni de afaceri pentru a obţine acte necesare câştigării procesului intentat împotriva Consiliului judeţean Cluj care, prin Hotărârea nr. 328 din 17.10.2013 a dispus scoaterea de la licitaţie a unor trasee din Zona Metropolitană Cluj, interesul reprezentanţilor firmei Fany vizând traseele de pe ruta Cluj Napoca ~ Foreşti, cele mai rentabile din punct de vedere economic.

S-a stabilit că, în vederea câştigării licitaţiei inculpatul Cadar Eronim Ştefan s-a deplasat în perioada noiembrie – decembrie 2013 în mai multe rânduri la Bucureşti pentru „a rezolva” din timp licitaţia. în zilele respective acesta a fost în contact permanent şi nemijlocit cu inculpata Dobrilă Daniela, el locuind efectiv la aceasta pe perioada şederii sale în capitală, inculpata Dobrilă Daniela fiind cea care l-a consiliat asupra actelor ce trebuie să le întocmească pentru a obţine licenţele de transport necesare, promiţându-i întreg sprijinul ei în câştigarea licitaţiei. Pentru acest sprijin, inculpata Dobrilă Daniela a acceptat şi a primit de la inculpatul Cadar Eronim Ştefan şi de la soţia acestuia, inculpata Cadar Olezia, bunuri şi bani cu titlu de mită. Astfel, în perioada noiembrie – decembrie 2013, soţii Cadar, nemijlocit sau prin intermediul angajatului lor NIA au remis inculpatei Dobrilă Daniela un autoturism marca Volkswagen Polo aparţinând societăţii Fany Prestări Servicii SRL, un televizor LCD Samsung, un set de boxe audio, suma de 10.000 lei, un mp3 player şi mai multe obiecte de îmbrăcăminte (valoarea totală fiind de 34.550 lei).

De asemenea, în acelaşi scop de favorizare a firmei Fany Prestări Servicii SRL a rezultat că inculpata Dobrilă Daniela a pretins la data de 29.11.2013 de la inculpatul Cadar Eronim Ştefan şi de la Cadar Olezia remiterea a două calculatoare laptopuri marca Apple, în valoare de aproximativ 15.000 lei echivalent a 3500 euro.

Se mai reţine că, tot în vederea câştigării licitaţiei, inculpata Dobrilă Daniela a furnizat inculpatului Cadar Eronim Ştefan date confidenţiale, ce nu sunt destinate publicităţii, din bazele de date ale instituţiei unde aceasta lucrează, date privind documentele depuse de ceilalţi operatori de transport persoane concurenţi ai societăţii Fany Prestări Servicii SRL, respectiv date privind flota de maşini deţinută de alţi operatori, vechimea acestora, gradul de confort, elemente esenţiale în punctajul necesar a fi atins pentru câştigarea traseelor licitate. Aceste date au fost furnizate pentru a favoriza societatea omul de afaceri în procedura de licitaţie, în sensul că a facilitat acestuia înscrierea la licitaţie prin optimizarea ofertei sale de maşini pe anumite trasee, cu referire la vechimea maşinilor, dotările acestora, număr de maşini licitate per traseu, informaţiile obţinute asigurându-i un evident avantaj. De asemenea, probele cauzei au relevat şi modalitatea în care inculpaţii Cadar au convenit cu inculpata Dobrilă Daniela în remiterea folosului ilicit, respectiv felul în care maşina urma să ajungă în posesia directoarei din ARR Bucureşti, fără ca autovehiculul să apară pe numele destinatarei, pentru a nu se face vreo legătură între aceasta şi firma participantă la licitaţii.

Astfel, autoturismul remis cu titlu de mită, a fost facturat de pe societatea Fany Prestări Servicii SRL pe numele suspectului RV, fiind emisă factura fiscală nr. 0017474/28.10.2013 în sumă de 3000 lei precum şi chitanţa aferentă, acte ce atestă în fals vânzarea maşinii şi achitarea preţului. Practic, prin întocmirea acestor acte, inculpaţii Cadar, la înţelegere cu Dobrilă Daniela şi folosindu-se de tatăl acesteia, RV, au încercat să disimuleze adevărata natură a provenienţei a bunului, cunoscând că acesta constituie obiect al infracţiunilor corelative de dare şi luare de mită. Se reţine că, actele false au fost efectiv întocmite de către martora KIB, angajată a societăţii Fany Prestări Servicii SRL, fără ca aceasta să cunoască caracterul fals al documentelor sau reala convenţie, ilicită, survenită între părţi.

Din actele cauzei a rezultat că, discuţiile iniţiale privind remiterea maşinii de la SC Fany către inculpata Dobrilă Daniela a fost stabilită a avea lor prin facturarea acesteia de pe societate pe numele suspectului RV, sens în care, la data de 29.10. 2013 a fost întocmită factura fiscală nr. 0017474/28.10.2013 şi chitanţa de plată a sumei de 3000 lei. Maşina a fost apoi dusă de la Cluj Napocala Rîmnicu Vâlcea de către martorul NIA, la solicitarea inculpatului Cadar Eronim Ştefan. Modalitatea de facturare pe numele tatălui inculpatei Dobrilă Daniela a fost convenită de această manieră pentru a se evita legătura directă dintre funcţionară şi societatea de transport”, arată procurorii în rechizitoriu.

Stefan Cadar 2Horea-Uioreanu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.