Noul ministru al Transporturilor, Ovidiu Silaghi, a facut o vizita fulger la centura Valcele Apahida si a declarat ca lucrarile sunt atat de prost facute incat drumul nici nu ar fi trebuit deschis circulatiei. Pe langa cele circa 200 de milioane de euro care au fost decontate pana acum pentru un drum de circa 25 de km plin de gropi, ministrul Silaghi a declarat ca vor mai trebui investite 40 de milioane de lei. De asemenea, la inceputul acestei saptamani la DRDP va veni un control ministerial care, conform unor informatii, il va demite pe seful institutiei, Ioan Pantelimon.

La sfarsitul saptamanii trecute, ministrul Transporturilor, liberalul Ovidiu Silaghi, a venit la Cluj pentru a vedea ce se intampla cu centura Valcele Apahida. Centura, chiar daca a fost inaugurata anul trecuta s-a surpat pe o portiune si mai multe gropi deja au aparut in asfaltul turnat pe un segment de mai multi kilometri.
“S-a pornit cu un buget de 60 de milioane de euro, bugetul initial, si deja suntem pe la 150 de milioane de euro. a fost o greseala de proiectare si o dorinta de a taia panglici. Suntem intr-o situatie comica in care a trebuit construita centura centurii. s-a construit un pod care da nicaieri. voi trimite cu certitudine Corpul de control pentru ca am senzatia ca s-a dorit doar inaugurarea”, a spus Silaghi. Vizita lui noului ministru al Transporturilor coincide si cu faptul ca la sfarsitul saptamanii trecute USL-istii si-au concentrat fortele la Cluj pentru lansarea candidatilor.
De asemenea, Silaghi a mai spus ca pe langa faptul ca ministerul va trebui sa mai plateasca 40 de milioane de lei, corpul de control al Ministerului Transporturilor va veni la Cluj (la inceputul acestei saptamani, n.red.) pentru a gasi vinovatii. Conform unor informatii, in urma controlului, seful DRDP Cluj, Ioan Pantelimon, va destituit din functie.
Acest anunt pare un deja-vu pentru ca oficialii Corpului de control de la Ministerul Transporturilor l-au “vizitat” pe Pantelimon si in urma cu circa 3 luni, dar in urma controlului nu s-a intamplat nimic.
La inceputul lunii martie, fostul ministrul Transporturilor,  Alexandru Nazare, a declarat ca va trimite un corp de control ministerial pentru a verifica neregulile acestui proiect. “Voi trimite corpul de control sa verifice respectiva situatie. Oricum, am luat deja legatura cu DRDP, iar faptul ca am discutat situatia firmei, cum o sa discut situatiile tuturor firmelor care vor avea probleme, a pornit de la faptul ca exista niste datorii la multe firme romanesti, pe care Vegyepszer va trebui sa le achite, pentru ca nu putem sa toleram astfel de situatii”, a spus ministrul in timp ce se afla intr-o vizita, la Sibiu. De asemenea, conform unor informatii, Daniela Draghia, directorul general al CNADNR va fi demisa, eliberarea ei din functie facandu-se conform cerintelor noului Guvern.

In centura sunt bagati PSD-isti, liberali si democrati

Centura Valcele-Apahida a avut probleme inca de la faza de proiectare. Proiectul a fost facut de o ”firma de casa” a democratílor, DP Consult. Proiectul a fost trasat pe un studiu de fezabilitate comandat de Miron Mitrea pe vremea cand acesta era ministrul Transporturilor si PSD-istii, care conduceau Clujul, ii cereau lui Mitrea sa dea bani pentru acest proiect. Traseul Valcele-Apahida are o lungime de 23,612 km, iar studiul de fezabilitate a fost facut in 2004, adica in faza incipienta a proiectarii drumului, iar in 2006 studiul de fezabilitate a fost actualizat si avizat de CNADNR. Pe langa proiectantii de la DP Consult, la aceasta centura au  mai lucrat, in calitate de consultanti,  si firmele  Search Corporation si Primacons Group. In total, valoarea acestor doua servicii a costat statul 60 de milioane de lei. In cadrul firmei DP Consult, ca actionar se regaseste Mircea Pop care, in urma cu cativa ani, a ocupat functii de conducere in cadrul institutiilor de stat care se ocupa de reabilitarea si construirea drumurilor. Spre exemplu, in 1998, Mircea Pop ocupa functia de director al Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Cluj. In acea perioada, la adresa conducerii acestei directii, Curtea de Conturi a lansat o serie de acuzatii de deturnare de fonduri, dar nu a fost facuta nici o plangere sau acuzatie penala. Dupa ce a plecat din acest post, in 2003 el a fost numit consilier pe probleme tehnice de infrastructura in perioada in care prim ministru era Adrian Nastase. Apoi, in 2004, Mircea Pop a devenit director adjunct in cadrul CNADNR, post pe care l-a ocupat pana in 2006, an care coincide cu inceperea lucrarilor la centura de ocolire Valcele Apahida.  
La Varianta Ocolire CLUJ – EST, lucrarile au inceput in 2006 si ar fi trebuit finalizate, etapizat, pana in 2010. Constructia acestui proiect a fost atribuit unui consortiu, de asemenea abonat la contractele de drumuri pe bani publici, JV Pizzarotti & Tirrena Scavi si Nemzetkozi Vegyepszer Zrt Groupe, insa din cauze care nu au fost concret stabilite, o portiune din acest drum s-a surpat inainte de a fi dat in folosinta. In pofida faptului ca drumul trece prin padure, Agentia pentru Protectia Mediului Cluj a considerat ca nu este necesara o evaluare a impactului pe care il va avea defrisarea unei suprafete de peste 38,5 de hectare de padure. Pe de alta parte, o serie de specialisti in Stiinta Mediului care, in mod ciudat au dorit sa isi pastreze anonimatul, sustin ca au atentionat ca se vor produce alunecari de teren pentru ca solul de pe o portiune din centura este alcatuit din nisipuri, gresii si conglomerate, straturi care sunt supuse pericolului erozional.

Stefan Trandafir

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.