Oficialii Bechtel au declarat, în exclusivitate pentru Gazeta de Cluj că guvernul român nu poate finanţa Autostrada Transilvania. De asemenea, aceştia au anunţat că Autostrada Transilvania nu poate fi finalizată până în 2013. Oficialii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România(CNADNR) au anunţat că bugetul pentru acest an alocat proiectului Autostrada Transilvania se ridică la 328 milioane de euro. Muncitorii au revenit pe şantierul Autostrăzii Transilvania începând cu săptămâna trecută, după trei luni de şomaj tehnic

Contractul iniţial semnat de statul român cu Bechtel prevede ca Autostrada Transilvania să fie finalizată în 2012, însă în urma sistării lucrărilor din 2005, termenul s-a devansat pentru 2013. Conform oficialilor Bechtel posibilitatea finalizării la termen a construcţiei Autostrăzii Transilvania sunt minime. „Oficialii Ministerului Transporturilor ne-au anunţat că până în 2012 doresc finalizarea sectorului dintre Câmpia Turzii şi Borş, iar sectorul rămas dintre Câmpia Turzii şi Braşov nu va putea fi finalizat într-un singur an. Acest lucru rămâne de discutat în continuare cu oficialii Ministerului Transporturilor”, a declarat Bogdan Sgârcitu, directorul de comunicare al Bechtel. Reprezentantul concernului american a susţinut că firma Bechtel are nevoie de terenul necesar ca să reuşească să ducă la bun sfârşit acest obiectiv. „Până în momentul de faţă nu este finalizată proiectarea pe restul sectoarelor dintre Câmpia Turzii şi Borş, iar apoi trebuie să ne fie pus la dispoziţie terenul pentru a putea vorbi de finalizarea tronsonului Câmpia Turzii-Borş până în 2012”, a continuat Sgârcitu.

Milioane pentru autostradă

Proiectul Autostrăzii Transilvania pe traseul Braşov-Borş are alocat pentru anul în curs aproximativ 328 de milioane de euro (1.400.560.000 lei). „Bugetul aprobat pentru anul 2009 (pentru proiectul Autostrada Transilvania, n.r.) este de apoximativ 328 milioane euro, din care 90% reprezintă lucrări de construcţii montaj, aproximativ 2% lucrări de relocare a utilităţilor, iar restul până la 100% reprezintă fonduri pentru exproprieri”, a declarat pentru Gazeta de Cluj, Dorina Tiron, director general al CNADNR. Săptămâna trecută au revenit pe şantierele Autostrăzii Transilvania, în primă fază 300 de muncitori, numărul lor fiind mai mare spre sfârşitul săptămânii. „Săptămâna aceasta (n.r., săptămâna trecuta) am adus înapoi 600 din cei 2.500 de muncitori trimişi în şomaj tehnic. Până luni (n.r., 6 aprilie) vor reveni aproximativ 1.100 de oameni, urmând ca progresiv să aducem oamenii înapoi la lucru”, a declarat Bogdan Sgârcitu.
 
Jumătatate din bugetului, alocat autostrăzilor

Reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România au anunţat că dispun în acest an de 7,4 miliarde lei, dintre care mai mult de jumătate vor fi cheltuiţi pentru autostrăzi. Astfel, pentru Autostrada Soarelui Bucureşti-Constanţa şi pentru Autostrada Transilvania sunt alocaţi 4,3 miliarde, sumă ce reprezintă 58 % din întregul buget. Astfel, pentru proiectul Autostrăzii Transilvania se alocă 18% din întregul buget al Companiei Naţionale pentru acest an. Reprezentanţii companiei Bechtel au primit de la CNADNR sumele necesare pentru a putea reîncepe lucrul. „Am primit toţi banii pe care statul n-i datora. Valoarea totală a fost de aproximativ 108 milioane de euro ”, a susţinut Sgârcitu. Compania va reveni la punctul maxim de lucru în prima săptămâna a lunii mai. „Punctul maxim la care vom lucra în acest an va începe din luna mai când vom aduce majoritatea muncitorilor înapoi la locul de muncă”, a explicat Sgârcitu. În ceea ce priveşte ritmul lucrărilor din acest an, oficialii companiei americane au anunţat că în urma negocierilor purtate cu oficialităţile guvernamentale, au căzut la un consens în beneficiul ambelor părţi. „Noi în momentul de faţă lucrăm pentru un beneficiar, iar dacă acesta doreşte să facă anumite lucrări, noi vom încerca să realizăm cerinţele contractorului nostru”, a susţinut Sgârcitu.

Exproprierile, nefinalizate de 6 luni

În ceea ce priveşte stadiul exproprierilor pentru tronsonul 2B (Câmpia Turzii – Cluj-Vest) , CNADNR nu a reuşit să ofere terenul pentru întregul sector, deşi în urmă cu 6 luni au prezentat un raport de finalitate al procedurii în proporţie de 94,12%.  „Planul prevede finalizarea exproprierilor în luna martie a anului 2009 în cazul sectorului 2B şi până la sfârşitul anului 2009 în cazul sectorului 3C (Suplacu de Barcău-Borş, n.r.)” a susţinut Tiron. Oficialii Bechtel au anunţat că în cea mai mare parte exproprierile sunt finalizate pentru tronsonul 2B. „Între Câmpia Turzii şi Gilău o mare parte a terenului este expropriat, dar mai sunt încă de făcut operaţiuni precum descărcarea de sarcina arheologică, dar şi relocarea utilităţilor”, a declarat Sgârcitul. În ceea ce priveşte ritmul lent al exproprierilor, surse din CNADNR au declarat pentru Gazeta de Cluj că principala problemă nu este de natură legislativă, ci una de finanţare. „Chiar dacă legislaţia cu privire la exproprieri s-a schimbat, principala problemă cu care se confruntă firmele care se ocupă de exproprieri este de natura finanţării pentru că nu au bani suficienţi pentru a câştiga toate procesele intentate către toate persoanele expropriate”, a explicat un oficial din cadrul CNADNR.

Asfaltările, din vară

Reprezentanţii companiei Bechtel au anunţat că este mai uşor să asfalteze o porţiune mai mare de teren deodată. „E mai eficient să asfaltăm o porţiune semnificativă, de aproximativ 10 kilometri odată. În perioada verii vor începe cel mai probabil asfaltările”,a declarat Bogdan Sgârcitu. Oficialii Ministerului Transportului au anunţat anterior că anul acesta le-au cerut reprezentanţilor companiei Bechtel să pună accent pe sectorul 2B al Autostrăzii Transilvania tronson cuprins între Câmpia Turzii şi Gilău. Motivul invocat de către reprezentanţii Ministerului Transporturilor este că doresc decongestionarea traficului din judeţul Cluj. În contextul în care muncitorii firmei americane vor lucra mai mult la sectorul 2B, iar la sectorul 3C Suplacu de Barcău-Borş vor lucra doar la un viaduct, compania nu va apela la serviciile tuturor celor 2300 de oameni, care au lucrat anul trecut pentru Bechtel. „O ipoteză este să reducem numărul personalului de la 2.300 de oameni până la 2.000, în contextul în care marea parte a lucrărilor le vom efectua doar pe un singur sector”, a declarat Bogdan Sgârcitu. Bechtel ar fi trebuit să înceapă lucrul la sectorul 3A (Gilău-Mihăieşti) anul trecut în luna mai, iar la porţiunea 3B (Mihăileşti-Suplacu de Barcău) în luna martie a anului trecut. Oficialul Bechtel a susţinut că este posibil ca sectorul 2B să fie finalizat mai rapid decât era prevăzut iniţial, care prevedeau că pe tronsonul dintre Câmpia Turzii şi Gilău se va putea circula începând cu 28 februarie 2010. „Este posibil să finalizăm sectorul 3C în acest an şi astfel termenii contractului vor fi  respectaţi”, a explicat Sgârcitu. Oficialii CNADNR nu exclud posibilitatea ca în acest an să solicite Bechtel să înceapă lucrările la alte noi sectoare. „În situaţia în care, prin rectificări bugetare vor fi alocate sume suplimentare acestui contract, vor fi stabilite noi tronsoane de autostradă pe care se vor executa lucrări”, a declarat Dorina Tiron.

Tiberiu Hrihorciuc

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.