Clujenii preferă să circule cu autoturismul personal în detrimentul mijloacelor de transport public și pe lângă faptul că petrec ore în șir în trafic pentru a ajunge la destinație, trebuie să se înarmeze cu răbdare și timp pentru căutarea unui loc de parcare liber. Locurile de parcare din municipiul Cluj-Napoca nu reușesc să satisfacă nevoile clujenilor, determinându-i pe tot mai mulți să parcheze ilegal, în afara zonelor special amenajate. În acest context,  se pune problema moralității în ceea ce privește amenzile aplicate celor ce își lasă mașina în locuri nepermise din cauză că nu există locuri suficiente. 

Numărul mașinilor din Cluj-Napoca este în continuă creștere, de la an, la an sunt tot mai multe autoturisme pe șosele, iar parcările sunt extrem de aglomerate și nu reușesc să mai acopere nevoile șoferilor. Primăria municipiului Cluj-Napoca a declarat în repetate rânduri că evită pe cât posibil dezvoltarea unor noi parkinguri în zona centrală pentru a nu genera mai mult trafic, urmând ca noile parcări să fie construite cu precădere în cartierele mărginașe, cel mai ambiţios proiect fiind realizarea unui park&ride în vecinătatea Aeroportului Internațional ,,Avram Iancu” din Cluj. La momentul actual există 48.000 de locuri de parcare şi aproximativ 200.000 de maşini înmatriculate, pe lângă cele care tranzitează oraşul sau cele ce aparțin studenților. 

Câțiva consilieri locali din cadrul Primăriei Cluj-Napoca au fost de acord să ne ofere o perspectivă personală cu privire la moralitatea aplicării unor amenzi şoferilor care nu găsesc un loc de parcare şi sunt nevoiți să-şi lase maşina pe trotuare ilegal 

Consilierul local din partea UDMR, Rácz Levente Zsolt, ne-a răspuns amenzile sunt absolut necesare pentru că altfel oamenii ar parca oriunde, deși cei mai mulți sunt nevoiți să facă asta pentru că nu există locuri suficiente de parcare. 

„Părerea mea este că e nevoie de o ordine şi dacă nu se dau amenzi lumea chiar parchează oriunde.  Uneori abia se poate trece pe stradă din cauza maşinilor parcate aiurea, eu înțeleg că nu există locuri de parcare suficiente, dar Primăria lucrează în acest sens, ca pe tot mai multe străzi să se facă locuri de parcare, se realizează parcări etajate, subterane. Înțeleg că oamenii au nevoie de maşini ca să ajungă la muncă, dar cred ca sunt zone unde pot să-şi lase maşina. Eu abia aştept să se poată realiza proiectul Park and Ride care va permite oamenilor să-şi lase maşina undeva la periferie, iar de acolo să poată folosi un mijloc de transport public, lucru care va duce eliberarea oraşului.”, a declarat consilierul local. 

Anca Ciubăcan, consilier local din partea PSD,  ne-a oferit o altă perspectivă cu privire la problema ridicată de lipsa locurilor de parcare din Cluj.

 „Cluj Napoca este un municipiu care s-a dezvoltat haotic și fără o strategie clară urbanistică, din păcate. Parcările sunt o problemă reală indicată atât de cetățeni cât și de turiștii care ne vizitează. Primăria este clar depășită de situație și se află într-o imposibilitate de a rezolva în termen scurt această problemă. Cât despre moralitate versus aplicarea legii, pot spune ca și conducător auto, că deși nu ar fi moral să aplice amenzi dacă nu asiguri un număr suficient de locuri de parcare, legea trebuie aplicată în mod egal, iar cetățenii ar trebui să o respecte. În același timp cred că dacă am renunța puțin la ideea de a circula cu mașina personală peste tot și am utiliza puțin mai mult transportul public, am reuși să reducem presiunea pe locurile de parcare, cel puțin în zona central a municipiului nostru.” 

Consilierul local îi sfătuiește pe șoferi să nu parcheze ilegal și să caute un loc de parcare chiar dacă vor fi nevoiți să parcurgă o distanță mai mare în căutarea acestuia. 

„În primul rând le-aș recomanda să nu parcheze ilegal și să încerce să parcheze pe un loc de parcare legal chiar dacă este  puțin mai departe de locul unde doresc să ajungă. În al doilea rând cred că Primăria ar trebui să asigure parcări la intrările în municipiu și de acolo să asigure transport public de calitate, poate chiar gratuit, către toate zonele municipiului Cluj Napoca. Aceasta este o politică care se aplică în unele orașe europene cu succes.” ne-a transmis Anca Ciubăcan. 

În timp ce politicieni așteaptă să se facă parcări noi, șoferii petrec ore în șir în căutarea unui loc de parcare unde ar putea să-și lase mașina, asta cel puțin până la jumătatea anului 2022 când park&ride-ul de lângă Aeroportul Internațional „Avram Iancu”, primul de acest tip din județul Cluj, ar trebui să fie gata. 

Municipalitatea are în plan dezvoltarea de noi parkinguri în cartierele  Mărăști, Zorilor, Grigorescu și în zona centrală. Însă numai două au fost incluse pe lista proiectelor ce vor putea fi finanțate anul acesta, mai exact, parkingurile din Mănăștur și Zorilor. Valoarea totală a investiţiei se ridică la 30,5 milioane lei, finanțarea fiind realizată din fondurile bugetului local. În prezent, clujul are 10 parkinguri supraterane, trei dintre ele au fost inaugurate anul trecut. Șoferii care vor să consulte disponibilitatea locurilor de parcare pot folosi aplicația Cluj Parking care monitorizează parkingurile cu barieră din oraș. Un studiu realizat în perioada februarie-martie 2021 de yeParking, parcările din cartierul Mănăștur sunt cele mai căutate de clujeni, cu un procent de aproximativ 15%. Pe locul doi se clasează cartirele Zorilor și Bună Ziua cu câte 11% fiecare. Şoferii sunt interesați şi de disponibilitatea parcărilor din cartierele Mărăști, Gheorgheni și Între Lacuri, căutate în procent de 10%. 

Parcările din Cluj sunt un subiect controversat și părerile sunt împărțite. Activiștii de mediu susțin că mai multe parcări ar conduce la intensificarea traficului și ar fi mult mai aglomerat oraşul, iar cei care nu găsesc locuri de parcare se plâng că tocmai din cauză că șoferii nu au unde să parcheze îngreunează traficul şi la mai mult timp petrecut în și implicit la mai multă aglomerație deoarece caută un loc de parcare minute în şir. 

Locurile de parcare din Cluj au devenit o adevărată afacere și ajung la prețuri exorbitante cuprinse între 6.000 și 11.000 de euro.  Abonamentele pentru riverani sunt cuprinse între 52 și 115 lei pe an, în funcție de zona și tipul parcării. Dacă riveranii beneficiază de abonamente cu prețuri accesibile, parcările în care staționarea se plătește orar, îi obligă pe șoferi să scoată din buzunar de la 2 lei pe până la 8 lei pe oră. 

Citește și: Clujenii cărora le-au fost demolate garajele, au rămas fără locuri de parcare: „Nesimțiții profită și ocupă locurile pentru care avem abonamente plătite”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.