Companiile din România şi-au redus în „anul de criză” bugetele pentru promovare cu 30-40%. Reprezentanţii agenţiilor de publicitate sunt de părere că reducerea bugetelor de publicitate este o decizie greşită, pentru că prin intermediul reclamei o firmă poate obţine creşteri în raportul vânzărilor

PR&More este unul dintre cei mai „tineri jucători” de pe piaţa clujeană de publicitate, dar care au avut ghinionul să se înfiinţeze în perioada în care bugetele publicitare ale companiilor sunt în scădere. Adrian Gog, managing partner în cadrul companiei, a explicat că în perioada crizei economice, companiile care doresc să investească în publicitate au mai puţini bani alocaţi pentru acest domeniu. „Cel mai evident efect (n.r. al crizei financiare) este bineînţeles micşorarea bugetelor de publicitate. Acestea au scăzut în unele cazuri cu 30-40%. Companiile au început să se orienteze spre alte modalităţi de promovare mai puţin costisitoare şi mai eficiente, cum ar fi serviciile de PR”, a declarat Adrian Gog.

Clujul, în frunte

Reprezentantul PR&More a explicat, de asemenea, că firmele locale încep să conştientizeze nevoia de publicitate, implicit de Public Relations (PR). „În momente ca acestea multe dintre companiile autohtone au început să înţeleagă care este potenţialul unui departament de PR propriu sau a unei campanii de PR derulate printr-o agenţie”, a susţinut managing partnerul PR&More. Gog a continuat prin a explica că soluţiile de reducere a bugetului de publicitate în perioada crizei nu sunt benefice companiilor. Mai mult decât atât, criza îndrumă spre inovaţie în domeniul publicităţii. „Din păcate multe companii au început să reducă bugetul de publicitate, exact în momentul în care ei ar fi trebuit să-l crească. Această perioadă cere o comunicare mult mai intensă cu publicul ţintă şi nici decum oprirea ei. Campaniile de publicitate nu sunt un „moft” pe care ţi-l permiţi în momentul în care îţi merge bine, ci chiar din contra, sunt instrumente, care bine implementate, duc la creşterea vânzărilor şi poziţionarea pe piaţa de profil. Oare nu acum este momentul pentru aşa ceva?”, a susţinut Gog. Oficialul Pr&More consideră Cluj-Napoca printre primele oraşe publicitare din România. „Cluj-Napoca se află fără îndoială pe locurile fruntaşe din ţara în ceea ce priveşte piaţa de publicitate. Clujul este o sursă bogată de creativitate în publicitate, prin agenţiile bune care se găsesc aici, însă din păcate cerinţele pentru astfel de servicii nu vin din partea firmelor clujene. De aceea multe dintre agenţiile din Cluj acoperă toată ţara, mai exact zonele care nu se află în imediata vecinătate a capitalei”, a declarat Adrian Gog.

Imagistica ignoră criza

Liviu Alexa, directorul Imagistica, unul dintre cei mai mari „jucători” de pe piaţa de publicitate din Cluj, este de părere că agenţiile de publicitate, printre acţiunile pe care le pot aborda în contextul crizei economice sunt îmbunătăţirea eficienţei şi elaborarea unor idei publicitare cu o relevanţă mai mare. „ Ne-am pregătit dinainte pentru perioada de criză, iar una dintre măsurile pe care le abordăm este că oferim consultanţă pentru companii. Noi nu am făcut investiţii în producţia publicitară, ci mai mult lucrăm pe partea de strategie”, a declarat Liviu Alexa, directorul Imagistica. Reprezentantul companiei de publicitate a susţinut că o măsură de precauţie improprie pe care o iau toate companiile este reducerea bugetelor. „ Un manager de companie care reduce bugetele pentru domeniul publicităţii nu rezolvă nimic cu acest lucru. Sunt multe companii care oferă milioane pentru proiecte „pompoase”, când ar putea să se îndrepte spre publicitate eficientă şi relevantă”, a anunţat Alexa. Reprezentantul companiei Imagistica a anunţat că publicitatea din acest an va fi diferită faţă de anii precedenţi. „În acest domeniu, cred că fenomenul crizei a afectat companiile din Cluj-Napoca mai ales după ce primarul Sorin Apostu a schimbat legea publicităţii în municipiu. Nu mă simt afectat şi consider că nu suntem atât de expuşi ca şi competiţia”, a susţinut Alexa. Proprietarul Imagistica crede că piaţa publicitară clujeană este una dintre cele mai mari din ţară. „ Dacă este să ne uităm după numărul de companii care se ocupă de publicitate, Clujul ar putea fi pe locul doi pe ţară cu aproximativ 900 de  firme. Mi-ar plăcea să cred că municipiul Cluj-Napoca se află în primele trei locuri pe piaţa de publicitate din România”, a susţinut Alexa.

De la 900 companii, la trei

Oficialii Imagistica au avertizat că numărul companiilor de publicitate din Cluj-Napoca vor scădea drastic. „Datorită lipsei de profesionalism a multor firme clujene vor rezista doar 2-3 firme de publicitate. Sunt multe firme care angajează studenţi care nu pot fi din prima profesionişti”, a declarat Alexa. Consilierii locali au schimbat în urmă cu câteva săptămâni regulile publicităţii stradale în municipiul Cluj-Napoca. Deşi în perioada crizei economice bugetele de publicitate ale companiilor au scăzut, membrii firmelor care se ocupă cu creşterea de publicitate consideră că inovaţia încă poate face diferenţa. „Panourile publicitare amplasate în locuri neaprobate vor fi desfiinţate pe cheltuiala beneficiarului, în termen de o lună de la adoptarea prezentului regulament”, arată noul regulament de publicitate în municipiul Cluj-Napoca. Supravegherea amplasării panourilor publicitare este în grija Poliţiei Comunitare, iar rezultatele vor fi analizate de către Comisia Tehnică de Amenajare a Teritoriului şi Urbanism. Amenzile pentru nerespectarea regulilor impuse de către primărie variază între 300 şi 2.500 de lei.

Ad-Hoc neagă criza

Reprezentanţii companiei de publicitate Ad-Hoc neagă faptul că ar fi afectaţi de criza financiară şi susţin că doar anumite firme simt efecte în cadrul acestui sector. „Cred că depinde de la caz la caz dacă firmele de publicitate sunt afectate de criză, cel mai mult contează clienţii pe care îi au în portofoliu. Dacă o anumită firmă depinde foarte mult de clienţii de pe piaţa imobiliară normal că o să fie afectată şi agenţia de criza financiară”, a declarat Florentina Volintir, client service în cadrul Ad-Hoc. Oficialii companiei Ad-Hoc au anunţat că firmele au trei abordări diferite în contextul crizei economice: scăderea,îngheţarea sau mărirea bugetului de publicitate. „Firmele ori îşi suprima bugetele de publicitate, ori aşteaptă să vadă ce se întâmplă pe piaţă şi îngheaţă ori acţiune sau în cel mai bun caz investesc mai mult pentru că observă că ceilalţi nu investesc şi mesajul lor va fi mai uşor transmis. Noi le sugerăm să investească mai mult, dar rămâne la latitudinea clienţilor”, a susţinut Volintir.

Unul din zece panouri publicitare ocupate

Oficialii companiei Dork Media recunosc efectele crizei financiare în rândul companiilor din publicitate. „Clar suntem afectaţi de criza financiară, toată lumea e. Uitaţi-vă şi dumneavoastră la standurile publicitare şi veţi vedea că doar unul din zece are reclamă”, a susţinut Tiberiu Vădean, administrator în cadrul Dork Media. Reprezentantul agenţiei de publicitate a anunţat că toate firmele din România şi-au diminuat bugetele de publicitate. „Din informaţiile noastre toate firmele au bugete mai mici pentru publicitate, iar firmele mai mici au renunţat total la acest segment”, a declarat Tiberiu Vădean.  Soluţia propusă de către Vădean este conştientizarea nevoii de publicitate în orice tip de afacere. „Clientul oricum trebuie să realizeze că are nevoie de reclamă”, a anunţat Tiberiu Vădean.
 
Tiberiu Hrihorciuc

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.