Guvernul a decis săptămâna trecută noua modalitate de calcul a taxei de poluare. Astfel, începând cu 15 februarie aceasta va scădea cu o treime faţă de taxa introdusă de vechiul Guvern în 15 decembrie 2008. Potrivit dealerilor auto, triplarea taxei de înmatriculare a scăzut mult vânzările auto în judeţul Cluj, faţă de perioada în care taxa de poluare avea valoarea stabilită în vara anului trecut.

Decizia de triplare a taxei auto a fost luată de către guvernul Tăriceanu ca măsură pentru a încuraja industria autohtonă de maşini, afectată şi ea de criza economică. Astfel, românii care şi-au cumpărat maşini uzate au fost nevoiţi, timp de două luni, să scoată din buzunar de trei ori mai mult faţă de cât plăteau până atunci. Românii care au achitat taxa de poluare pentru autoturismele second-hand de până la trei ori mai mare, au protestat vehement, ameninţând Guvernul cu justiţia, iar acum vor primi o treime din bani înapoi.

Scăderea taxei, bucuria românului

Printr-o Ordonanţă de Urgenţă emisă săptămâna trecută şi intrată în vigoare în 19 februarie prin publicare în Monitorul Oficial, Guvernul a dispus reducerea taxei de poluare cu o treime faţă de taxa triplată introdusă în 15 decembrie 2008. În acest caz, românii care îşi vor cumpăra maşini second-hand vor plăti o taxă dublă faţă de cea din iulie 2008. Potrivit Guvernului, persoanele care au achitat deja taxa triplată, dar şi-au achiziţionat autvehiculele înainte de 15 decembrie 2008, vor primi diferenţa de bani înapoi, în termen de 45 de zile de la depunerea documentaţiei complete în acest sens. Cei care şi-au cumpărat autoturisme înainte de 15 decembrie 2008, dar nu au achitat încă taxa, vor avea posibilitatea ca, în 20 de zile de la intrarea în vigoare a legii, să îşi depună dosarele pentru a plăti taxa la valoarea veche, stabilită în vara anului trecut. Ceilalţi posesori de autovehicule second-hand, de import, care şi-au achiziţionat maşinile după data de 15 decembrie 2008 vor plăti taxa la valoarea stabilită de Guvern săptămâna trecută.

Volkswagn bate Dacia

Directorul de marketing al dealerului Volkswagen şi Audi, Diana Socaciu a declarat pentru Gazeta de Cluj că numărul de maşini vândute a scăzut în ultimele luni: „Se poate observa o scădere în ceea ce priveşte numărul de maşini cumpărate, însă nu doar triplarea taxei, ci şi cursul euro a avut o influenţă asupra celor care au dorit să-şi achiziţioneze o maşină”. Potrivit acesteia, piaţa auto s-a micşorat în general, însă imaginea maşini Volkswagen este pe primul loc în urma unui studiu făcut. Diana Socaciu a mai declarat că maşinile Volkswagen second-hand care s-au înmatriculat au fost chiar mai multe decât maşinile Dacia. „Chiar dacă vânzările au scăzut în ultimele luni, compania noastră vine mereu cu promoţii atractive pentru a-şi atrage clientela”, a continuat aceasta.

Triplarea simţită şi la Finanţe

Triplarea taxei a fost simţită şi de cei de la Direcţia Generală a Finanţelor Publice Cluj Napoca. Purtătorul de cuvânt, Gligor Gavriş a menţionat că în perioada de după 15 decembrie 2008, şi-au înmatriculat maşinile doar cei care au fost obligaţi prin lege să  facă acest lucru. „Acum, când taxa s-a micşorat cu o treime, oamenii care au plătit taxa triplată vor veni să-şi recupereze restul de bani”, a declarat Gavriş. Triplarea taxei de poluare a fost simţită de către toţi cei care şi-au înmatriculat maşini non-euro, Euro 1, Euro 2, Euro 3. Astfel, taxa auto a crescut în raport cu vechimea maşinii şi a ajuns la un nivel la care, în cazul maşinilor cu o vechime mai mare de opt ani şi cumpărate la un preţ de 1. 000 euro, taxa a depăsit cu mult valoarea de achiziţie a autoturismului.

Opt mii de autoturisme înregistrate

Potrivit şefului reprezentanţei clujene a Registrului Auto Român, Marius Pop, numărul total de înregistrări la Registrul Auto Român, filiala Cluj în perioada 15.12.2008 – 18.02.2009 a fost de 8.074 autoturisme. Astfel s-au înregistrat 122 de maşini Euro O, 251 Euro 1, 2.548 autoturisme Euro 2, 1.831 Euro 3, 1.424 maşini Euro 4 şi o singură maşină Euro 5. În ceea ce priveşte maşinile cu tonaj de peste 3.500 kg s-au înregistrat 198 de autovehicule.

Cum ne-am pricopsit cu taxa

Până în anul 2006 la achiziţia de pe piaţa internă sau importul unui autovehicul, în preţul acestuia erau incluse o serie de accize. Ministrul Mediului, la acea vreme Sulfina Barbu, a decis eliminarea acestor accize şi introducerea taxei auto de primă înmatriculare. Aceasta a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2007 şi se calcula doar în funcţie de vechimea autoturismului. Comisia Europeană a declarat, însă,  taxa de primă înmatriculare ca fiind neconformă cu legislaţia Uniunii şi a cerut României modificarea modului de calcul a acesteia. Astfel, Guvernul de la Bucureşti s-a văzut nevoit, fie să găsească o nouă metodă, nediscriminatorie, de calcul, fie să elimine de tot taxa de primă înmatriculare. În aprilie Guvernul a modificat taxa de primă înmatriculare, transformând-o în taxa de poluare. Astfel, s-a decis calcularea taxei de poluare în funcţie de datele tehnice ale maşinii şi pe baza emisiilor de dioxid de carbon. Această formulă a intrat în vigoare la 1 iulie, dar  conform noii grile de calcul, taxa a crescut pentru maşinile noi vândute în România şi a scăzut la jumătate pentru autovehiculele second-hand, Euro 1 şi Euro 2 cu motoare de până la 2.000 cc. Această metodă de calcul a fost singura agreeată şi de către forurile europene. În septembrie anul trecut Senatul a adoptat modificarea Ordonanţei de Urgenţă 50/2008 referitoare la taxa de poluare. Astfel, prin această modificare se elimina atât taxa de poluare, iar sumele încasate de la cetăţeni urmau să fie restituite integral, de la bugetul de stat, în termen de 90 de zile de la publicare modificării în Monitorul Oficial. Doar că, în cazul acestei legi Senatul a fost prima cameră sesizată, forul decizional urmând să fie Camera Deputaţilor, care nu a votat eliminarea taxei de poluare. Aceasta a rămas la aceeaşi valoare stabilită la 1 iulie. În decembrie anul trecut, cu puţin timp înainte ca Guvernul Tăriceanu să depună armele a fost votată o nouă formulă de calcul pentru taxa de poluare. Conform guvernanţilor, numărul de maşini second-hand importate era mult prea mare, iar decizia de a creşte taxa de poluare pentru aceste autovehicule vechi venea pe fondul crizei financiare. Guvernul Tăriceanu şi-a  motivt decizia declarând că se doreşte susţinerea şi promovarea producţie autohtone. Printr-o Ordonanţă de Urgenţă s-a stabilit ca taxa de poluare pentru maţinile noi, Euro 4, cu motor de până la 2.000 cc. să fie suspendată de la 1 decembrie 2008 pentru un an de zile,iar pentru autovehiculelel second-hand de import taxa de poluare stabilită la 1 iulie să se tripleze. Deşi se ştia că această modificare nu va fi agreată de Uniune, Cabinetul Tăriceanu a adoptat ordonanţa, lăsând viitorul executiv să “se spele pe cap” cu consecinţele ei.

Beatrice Golondzac

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.