Se pare că primăria clujeană are o slăbiciune pentru mijloacele de transport în comun ”made in Polonia”. Astfel, deși DNA a derulat o anchetă referitor la neîndeplinirea normelor din caietul de sarcini de către firma poloneză Pesa, care a câștigat în 2012 licitația pentru tramvaiele clujene, reprezentanții primăriei recidivează și dau câștig de cauză firmei poloneze Solaris Bus&Coach, care va furniza Clujului autobuze din această toamnă.

 

La sfârșitul lunii mai, Primăria Cluj-Napoca a deschis, online, ofertele pentru licitația autobuzelor care vor înnoi parcul logistic al  Companiei de Transport Public Cluj-Napoca. A fost declarată câștigătoare firma poloneză  Solaris Bus&Coach Polonia, având o ofertă financiară de 49.626.600 lei fără TVA, faţă de valoarea estimată de 50.720.000 lei fără TVA. Firma Solaris Bus&Coach din Polonia a acumulat 100 de puncte, în baza punctajului realizat pe baza criteriilor de atribuire. S-a avut în vedere perioada de garanţie, care a fost, în acest caz, de 3 ani/180.000 km, consumul de combustibil, costurile cu poluanţii şi valoarea raportului masă utilă/masă maxim admisă. Primăria Cluj-Napoca va finanţa cele 40 autobuze din creditul CEC, iar acestea vor fi utilizate de către Compania de Transport Public Cluj-Napoca SA.

Una dintre firmele mari, interesate de această licitație, a fost Mercedes Benz România SRL, a cărei ofertă a fost respinsă ca inacceptabilă deoarece societatea nu a depus documentele de calificare şi propunerea tehnică în SEAP până la ora şi data stabilită şi nici nu a putut demonstra că exista un motiv tehnic din cauza căruia să fi fost în imposibilitatea obiectivă de depunere a acestor documente. Oferta financiară a Mercedes Benz Romania SRL a fost de 50.580.000 lei, fără TVA.

 

DNA Cluj a ratat de două ori

Procurorul şef al DNA Cluj, Elena Botezan, a dispus, la sfârșitul anului trecut, redeschiderea dosarului de corupţie pe achiziţia de tramvaie de către Primărie, cerând continuarea cercetării faţă de compania poloneză PESA, câştigătoarea licitaţiei din 2012. DNA a admis parţial o plângere penală a companiei româneşti Astra Vagoane Călători, producătoare de tramvaie Imperio, pe licenţă Siemens,urmând să facă cercetări privind circumstanţele prin care Astra Vagoane a pierdut licitaţia, deşi concurentul polonez nu a respectat nici măcar cerinţele din caietul de sarcini. În acelaşi timp, Astra a înaintat o nouă plângere prin care cere DNA să extindă cercetările şi asupra membrilor din Comisia Regiei Autonome de Transport Urban Călător (Compania de Transport Public Cluj-Napoca, acum), responsabili de licitaţia amintită, inclusiv a fostului primar interimar Radu Marian Moisin.

 

„Constatăm că acest capăt al plângerii este întemeiat, motiv pentru care se va dispune infirmarea, în parte, a rezoluţiei 114/P/2012 din data de 1 martie 2013. Dispun admiterea în parte a plângerii formulate de petenta Astra Vagoane Călători Arad ….şi continuarea cercetărilor faţă de persoana juridică PESA  SA Polonia cu privire la comiterea infracţiunii de înşelăciune prevăzută de articolul 215 Cod penal”, se arată în Ordonanţa Procurorului şef DNA Cluj.

Potrivit motivării din Ordonanţă, prin plângerea penală făcută, Astra Vagoane a sesizat şi săvârşirea infracţiunii de înşelăciune presupusă a fi făcută de societatea poloneză participantă la licitaţia publică, constând în prezentarea unor date false privind capacităţile, performanţele produselor sale, modalitate prin care a reuşit să fie declarată câştigătoarea licitaţiei. Anterior, un alt procuror al DNA Cluj dispusese neîncepere urmăririi penale asupra polonezilor şi ai membrilor Comisiei RATUC, decizie „întoarsă” acum de Botezan.

 

Pesa a fentat caietul de sarcini

Potrivit plângerii înaintate de Astra Vagoane, autoritatea contractantă, prin reprezentanţii săi legali, „cu intenţie au modificat caietul de sarcini, îndeplinind cu ştiinţă în mod defectuos atribuţiile de serviciu încălcând dispoziţiile legale prevăzute de art. 79 pc.2 din HG 925/2006(aprobarea normelor de aplicare la atribuirea contractelor de achiziţie publică – n.r.) care stipulează imperativ faptul că „În cazul în care ofertantul modifică prin răspunsurile pe care le prezintă conţinutul propunerii tehnice, oferta sa va fi considerată neconformă”, ori prin aceste acţiuni s-a adus o atingere gravă intereselor legale ale subscrisei Astra Vagoane Călători, în concret s-a cauzat un prejudiciu ce se apropie de suma de 20 de milioane de euro prin eliminarea de la licitaţie”.

Caietul de sarcini al licitaţiei prevedea, ca şi criteriu eliminatoriu, ca tramvaiele participante la licitaţie să aibă podea coborâtă pe toată lungimea şi uşă dublă în faţă. Ori, tramvaiul PESA , spre deosebire de Imperio, are uşă simplă în faţă şi podea coborâtă doar parţial. Mai mult, membrii Comisiei RATUC au vizitat doar fabrica de tramvaie din Polonia, nu şi pe cea din Arad, deşi aceasta se afla la doar doi paşi de Cluj, şi nu au testat decât tramvaiul polonezilor.

În urma tuturor acestor fapte, compania poloneză a fost declarată câştigătoare a licitaţiei. Astra Vagoane a contestat această decizie la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor şi a primit aviz favorabil, dar nu a contat. Comisia, condusă de fostul vice-primar Laszlo Attila, a decis să menţină PESA drept câştigătoare a licitaţiei pentru achiziţia a 12 tramvaie în valoare de peste 18 milioane de euro.

 

Norma încălcată, dar banii în buzunar

Cu toate acestea, Tribunalul Cluj a dispus respingerea cererii formulate de Astra Arad pe motiv că nu sunt suficiente indicii care să demonstreze vinovăţia angajaţilor Primăriei clujene. Audiat la DNA Cluj, fostul primar interimar Radu Moisin, a declarat că preţul tramvaiului polonez a fost mult mai mic decât al celui românesc: ”Diferenţa de preţ era de 250.000 de lei fără TVA, ceea ce la o cantitate de 12 tramvaie înseamnă o sumă de trei milioane de lei economie la bugetul local. De asemenea, fiind vorba despre o achiziţie intracomunitară conform normelor UE şi româneşti nu se plătea TVA, deci am mai economisit aproximativ 400.000 de euro/tramvai, deci 4,5 milioane de euro/12 tramvaie”, a arătat Radu Moisin.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.