Primăria Feleacu a fost prinsă cu ocaua mică de către Curtea de Conturi a României. În urma unei misiuni de audit desfășurată în anul 2018, s-a constatat că administrația publică locală a acordat ilegal finanţări nerambursabile din bugetul local sub formă de sprijin financiar unităţilor de cult de pe raza comunei. De asemena, a acceptat să plătească și să deconteze necuvenit către societatea Boccardo Entreprise SRL pentru lucrarea „Alimentare cu apă Feleacu – zona centru” a unor cantităţi de lucrări mai mari decât cele din specificaţiile proiectantului. Cu toate că instituția a încercat să-și mai spele din păcate în instanță, magistrații de la Tribunalul Cluj a tăiat de pe listă numai câteva aspecte constatate de auditorii externi. 

Curtea de Conturi a efectuat o misiune de audit financiar, în perioada 15 octombrie 2018 – 16 noiembrie 2018, asupra conturilor anuale de execuţie bugetară pe anul 2017 la Primăria Feleacu. Ulterior, la data de 14 decembrie 2018, a fost emisă o decizie a Curții de Conturi care semnala mai multe abateri de la legalitate şi regularitate, Primăria Feleacu fiind obligată să ia măsuri pentru remedierea problemelor. 

Potrivit deciziei, auditorii externi au descoperit că finanţările nerambursabile acordate din bugetul local sub formă de sprijin financiar unităţilor de cult de pe raza comunei Feleacu au fost efectuate făra respectarea prevederilor legale.

Mai precis, consilierii locali din Feleacu au adoptat, în anul 2017, trei hotărâri prin care s-a aprobat acordarea din bugetul local a sumei de 55.500 de lei unităţilor de cult. În urma verificării acestor plăţi, s-au constatat următoarele: toate unităţile de cult au efectuat lucrările, au achiziţionat materialele şi au plătit facturile aferente înainte de primirea finanţării; procedura prin care s-a acordat finanţarea nu respectă întocmai procedura legală; unităţile de cult nu au solicitat şi nu deţin avizul cultului, cererea-tip, fotografii care atestă stadiul existent al obiectivului, devizul de lucrări avizat, declaraţia pe propria răspundere ş.a., astfel încât documentaţia depusă se rezumă în principal la o cerere de mână, la copia facturilor şi a chitanţelor sau ordinelor de plată prin care s-au achitat acestea şi arareori este prezentat o lista cu cantităţi de lucrări/materiale; s-a acordat finanţare Fundaţiei Mănăstirea Stavroanastasis, fără a fi solicitate şi prezentate documente de înfiinţare a acesteia, din care să rezulte dacă poate fi acordat sprijin financiar din bugetul local.

Curtea de Conturi: Primăria a plătit lucrări mai ample decât cele din specificaţiile proiectantului

De asemenea, Curtea de Conturi a reținut că Primăria Feleacu a acceptat să plătească și să deconteze necuvenit către societatea Boccardo Entreprise SRL pentru lucrarea „Alimentare cu apă Feleacu – zona centru” a unor lucrări mai ample decât cele din specificaţiile proiectantului.

Pentru executarea lucrării, Primăria Feleacu a încheiat în anul 2015 un contract cu o valoare de 2.648.156 lei la care s-a adăugat TVA de 635.557 de lei cu societatea Boccardo Entreprise SRL.  Ulterior, durata şi valoarea contractului a fost modificate prin acte adiţionale, ajungând la valoarea de 4.779.919 de lei.

Potrivit deciziei Curtea de Conturi, Primăria Feleacu era obligată să stabilească valoarea prejudiciului cauzat bugetului local al Comunei Feleacu prin plăţile nelegale efectuate în cazul lucrărilor executate în baza contractului încheiat cu societatea Boccardo Entreprise SRL şi să procedeze la recuperarea acestuia, inclusiv a foloaselor nerealizate calculate până la data recuperării integrale. De asemenea, auditorii externi au stabilit că instituția publică trebuie să vireze la bugetul de stat suma recuperată împreună cu majorările calculate conform prevederilor legale având în vedere finanţarea şi plata lucrărilor din fonduri alocate prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice de la bugetul de stat. 

Principala problemă în acest caz vizează stabilirea tipului de lucrări la care s-a renunțat, în condiţiile în care la momentul întocmirii dispoziţiei de şantier, au fost întocmite două variante ale notelor de renunţare, respectiv Varianta nr. I în valoare de 168.836,73 lei – variantă care priveşte diametrul ţevii, terasamente, sprijiniri, săpături sau Varianta nr. II în valoare de 74.079,23 lei – variantă care priveşte doar articolul ţeavă/conductă.  

După peste 4 ani de procese, instanța a încercat să împace și capra, și varza 

Cu toate că Primăria a contestat documentul pe cale administrativă, acțiunea a fost respinsă la data de 26 septembrie 2019. Astfel, reprezentanții instituției publice locale au decis să conteste decizia Curții de Conturi în instanță. După mai bine de patru ani de procese, magistrații de la Tribunalul Cluj au pronunțat o hotărâre la data de 18 ianuarie 2024 prin care au admis o parte din cererile Primăriei Feleacu. 

Instanța a arătat că Primăria Feleacu a confirmat aspectele sesizate de Curtea de Conturi Cluj în ceea ce privește sprijinul financiar alocat Fundației Mănăstirea Stavroanastasis. Mai mult, instituția publică ar fi început demersurile pentru recuperarea sumelor acordate lăcașului de cult. Însă, în cazul celorlalte entități de cult, magistrații au reținut că nu pot fi admise pentru justificare facturile emise sau plătite înainte de acordarea sprijinului financiar, respingând cererea Primăriei ca neîntemeiată. 

„Nu poate fi luată în considerare apărarea reclamantului în sensul că ar fi fost acordate sume pentru susţinerea parţială a diferenţei dintre valoarea totală a lucrărilor şi sumele cofinanţate de cult, întrucât prin hotărârile de consiliul local se aprobă acordarea sumelor solicitate de unităţile de cult prin cererile formulate, iar cererile sunt deja însoţite de documente doveditoare emise anterior.”, au motivat magistrații. 

Nici măcar experții nu au putut să-și dea seama ce lucrări a făcut Boccardo Entreprise la Feleacu

Primăria Feleacu a susținut în fața instanței că s-a renunțat la cea de-a doua variantă de lucrări, în valoare de 74.079 de lei, iar lucrările au fost efectuate în baza primei variante. 

Potrivit documentelor cuprinse la dosar, a fost administrată proba cu expertiza tehnică judiciară, pentru a se verifica dacă au fost efectuate lucrările indicate în cuprinsul notei de renunţare. 

Conform concluziilor expertului tehnic judiciar, „identificarea fizică în vederea stabilirii dacă s-au executat sau nu articolele de lucrare aferente Variantei nr. I de renunţare este practic imposibilă deoarece pe de-o parte nu s-a putut stabili în care zonă a reţelei de apă nu s-au efectuat lucrările menţionate, iar pe de altă parte unele dintre articolele de lucrare au devenit ascunse”.

Prin urmare, instanța a decis că aspectele constatate de Curtea de Conturi  referitoare la decontarea unor cantităţi de lucrări mai mari decât în specificaţiile tehnice ale proiectului sunt neîntemeiate. 

Astfel, Primăria Feleacu nu trebuie să recupereze sumele de bani și să repare prejudiciul adus bugetului de stat, așa cum au reținut auditorii externi. 

Pe de altă parte, magistrații de la Tribunalul Cluj au admis faptul că relația dintre Primăria Feleacu și firma Boccardo Entreprise SRL a fost una cu năbădăi. Mai exact, instanța a reținut că lucrările nu au fost finalizate la termenul prevăzut în contractul încheiat între cele două părți, însă nu au fost calculate penalităţi. De asemena, firma nu a prezentat niciodată Primăriei Feleacu un raport lunar privind evoluţia lucrărilor, nu a prezentat programele de lucru detaliate și nu au fost puse la dispoziţia autorităţii contractante listele cu consumuri de material, manoperă, transport şi utilaje, procese-verbale de lucrări ce devin ascunse, programul de control pe faze determinante.

2 COMENTARII

  1. Să fie vorba de opritul ridicării de blocuri în sat?
    După cîte legi sînt, se pun, se schimbă, cu zecile zilnic în parlament, nu ai cum să nu încalci cîteva în nici cinci munute după ce ai ieșit din casă. Închipuiți-vă la o primărie vecină cu orașul de canci stele.
    PS S-a mutat în Feleacu un apdatat lîngă biserica ctitorită de Ștefan cel Mare. S-a plîns că e deranjat de trasul clopotelor în fiecare dimineață după ce-a murit cineva pănă-l îngroapă. Clopotele nu e mai trag. Dacă primarul nu s-a bătut împotriva neghiobiei atunci…să fie sănătos!

  2. Du-te Bhaa amărâtule, ca nu vezi sat sau comună nicăieri în lume fără imobile cu minim 6 apartamente. Cat poți fii de redus?

    Și cu trasul clopotelor, mă abțin, dar ce nedreptate vezi sau crezi ca s-a făcut ?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.