Societatea de asigurări OMNIASIG a câștigat din nou în instanță împotriva Primăriei Cluj-Napoca, care se face vinovată de starea drumurilor proaste din oraș, care la rândul lor provoacă incidente auto care trebuie gestionate de astfel de societăți. Oamenii își recuperează prejudiciul de la compania de asigurări, dar nici aceștia din urmă nu se dau bătuți: dau în judecată proprietarul drumului. Adică administrația locală.

 

Prin Sentința Civilă nr. 11161/2014, Judecătoria Cluj-Napoca a admis în parte cererea formulată de SC OMNIASIG VIENNA INSURANCE GROUP SA, în contradictoriu cu pârâții Consiliul Județean Cluj și Consiliul Local Cluj-Napoca, obligându-l pe cel din urmă la plata sumei de 15.226,14 lei, cu titlu de despăgubiri, și 2.868,25 lei, reprezentând dobânzi penalizatoare aferente debitului principal, pentru perioada 24.02.2010-19.07-2012 și 7.099,25 lei cheltuieli de judecată, reprezentând cheltuieli de judecată.

Primăria a pierdut procesul cu OMNIASIG, care cere înapoi banii plătiți unui asigurat care și-a stricat mașina pe drumurile în stare deplorabilă ale municipiului. Societatea de asigurări a arătat că în octombrie 2009 a avut loc un eveniment rutier, cauzat de o groapă în carosabil, ce a cauzat prejudicii unui autoturism marca Peugeot 307. În baza poliței de asigurare, compania a achitat suma de 15.226,14 lei, cu titlul de despăgubiri.

 

Primăria trebuie să ”repare” prejudiciul

Instanța a subliniat faptul că strada Valea Seacă, pe care a avut loc accidentul, este înscrisă în inventarul bunurilor ce aparțin Domeniului Public al Municipiului Cluj-Napoca. ”În drept, art. 998 C.civ. prevede că ”orice faptă a omului care cauzează altuia un prejudiciu obligă pe acela din a cărui greșeală s-a ocazionat a-l repara”, iar art. 999 C.civ. prevede că ”omul este responsabil nu numai de prejudiciul ce a cauzat prin fapta sa, dar și de acela ce a cauzat prin fapta sa, dar și acela ce a cauzat prin neglijența sau prin imprudența sa”

(…) Potrivit art. 5 alin (6) din OUG nr. 195/2002 În cazul producerii unui eveniment rutier ca urmare a stării tehnice necorespunzătoare a drumului public, a nesemnalizării sau a semnalizării necorespunzătoare a acestuia, precum și a obstacolelor ori lucrărilor care se execută pe acesta, administratorul drumului public, antreprenorul sau executantul lucrărilor răspunde, după caz, administrativ, contravențional, civil sau penal, în condițiile legii.

În raport la dispozițiile art. 36 alin. (2) lit. d rap. la alin (6) lit. a din Legea nr. 215/2001  Consiliul Local asigură, potrivit competențelor sale și în condițiile legii, cadrul necesar pentru furnizarea serviciilor publice de interes local privind podurile și drumurile publice – în speță str. Valea Seacă.

Consiliul Local, fiind doar organ deliberativ, fără capacitate procesuală de folosință, Municipiul Cluj-Napoca, în calitate de proprietar al drumului va răspunde pentru eventualele prejudicii ca urmare a stării tehnice necorespunzătoare a drumului public”, arată magistratul Adrian Popescu de la Judecătoria Cluj-Napoca în sentința civilă din 30 octombrie 2014.

 

O căruță de bani din buzunarul vostru

Potrivit unor cifre publicate recent de Ziar de Cluj, în ultimii 5 ani, Primăria Cluj-Napoca a prădat peste 8,2 milioane de lei pe cheltuieli de judecată și despăgubiri în procese pe care le-a pierdut. Incompetența administratorilor banului public se reflectă în milioanele de euro aruncate pe fereastra în ultima jumătate de deceniu pentru ca nu au știut să-și facă bine treaba sau, mai grav, nu și-au dat interesul pentru acțiunile în instanță, subliniază jurnaliștii publicației.

În 2010, Primăria Cluj-Napoca a plătit despăgubiri și cheltuieli de judecată în valoare de peste 800.000 de lei. În 2011, suma a crescut de mai mult de doua ori și a ajuns la aproape 1,8 milioane de lei.

În anul 2012, cheltuielile de judecată și despăgubirile au scăzut la 878.000 de lei, doar ca să crească, în 2013, la 3,5 milioane de lei. Anul trecut, procesele au mai scos 930.000 de lei din vistieria orașului, iar în primele patru luni ale acestui an, din ianuarie 2015 pana la sfârșitul lunii aprilie 2015, s-au mai plătit aproape 400.000 de lei despăgubiri și cheltuieli de judecată. În total, peste 8,2 milioane de euro. Numai în primele patru luni ale acestui an, Primăria Cluj-Napoca a pierdut aproape 100 de procese.

 

Nu e prima dată

În urmă cu un an, Consiliul Local a aprobat plata unor sume consistente companiei de asigurări Omniasig, care cere înapoi sume acordate în baza unor poliţe CASCO unor cetăţeni care şi-au avariat autovehiculele. Instanţele au decis că administraţia locală este cea care trebuie să plătească pentru defectarea vehiculelor în gropile de pe străzile din zona unde ulterior s-a lucrat la modernizarea liniei de tramvai.

Atunci, consilierii locali au alocat sumele de 7.427,98 de lei, reprezentând despăgubiri, 1.339,31 lei reprezentând dobânda legală şi 1.556,70 lei reprezentând cheltuieli de judecată către Omniasig, pentru a pune în aplicare o sentinţă judecătorească.

Şoferul unei Honda a intrat în martie 2008 într-o groapă nesemnalizată pe Bulevardul Muncii. Omniasig a acoperit daunele, dar ulterior a dat în judecată Primăria pentru că defecţiunile produse autovehiculului s-au datorat exclusiv stării drumului, de care Consiliul Local este direct responsabil, ca administrator al acestuia, având obligaţia expresă de a semnaliza gropile şi eventualele lucrări.

Într-un alt proces, Primăria a fost obligată să plătească încă 9.162,55 lei despăgubiri şi 3.403,75 lei cheltuieli de judecată către Omniasig Vienna Insurance Group. O lună mai târziu, în aprilie 2008, un alt autovehicul asigurat la această companie a fost avariat în condiţii similare. Din nou, Judecătoria Cluj-Napoca observă că gropile, de data aceasta în Piaţa Gării, în drept cu magazinul Oncos, nu erau semnalizate, astfel că vina aparţine exclusiv administratorului drumului, şi anume Primăriei Cluj-Napoca.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.